الجيش الأمريكي يطلق النار في مطار كابول | US Army opens fire at Kabul airport

Kabul airport
أفغان في مطار كابول

أعلنت بعض المصادر من وكالات إخبارية عن مقتل ما لا يقل عن خمسة أشخاص في مطار كابول بعدما لجأت القوات الأمريكية هناك إلى إطلاق الرصاص على الحشود التي تحاول مغادرة البلاد بسبب سيطرة طالبان عليها.

وكما أذاعت عدة وسائل إعلامية مقتل ما لا يقل عن ثلاثة أشخاص في إطلاق نار أمريكي في مطار كابول لتفريق الحشود التي تحاول مغادرة البلاد، في الوقت التي أعلنت فيه حركة طالبان سيطرتها على مطار قندهار.

تصعيد دونالد ترامب

وفي صعيد آخر طالب الرئيس الأمريكي السابق، دونالد ترامب، الرئيس الحالي، جو بايدن، بالاستقالة من منصبه بسبب تعامله مع الانسحاب من أفغانستان وسيطرة حركة طالبان بسرعة على معظم المناطق والأقاليم مع دخول قوات المتمردين العاصمة كابول، يوم أمس الأحد.

وفي ظل هذه التطورات أُلغيت الرحلات التجارية في مطار كابول، حيث تجمع آلاف الأفغان في الهروب من بلدهم، وسط حالة من الفوضى الكاملة بعد سيطرة حركة طالبان على العاصمة، وفق ما أعلنت به سلطات المطار، اليوم الاثنين.

حيث قالت السلطات في رسالة تلقتها الصحافة: «لن تكون هناك رحلات تجارية انطلاقاً من مطار حامد كرزاي، لمنع النهب رجاء لا تهرعوا إلى المطار»، وفق ما نقلته وكالة الصحافة الفرنسية.

وبسبب فرض سيطرة طالبان على البلاد، حاول الآلاف مغادرة البلاد عبر مطار كابل التي لم تصل إليه الحركة حتى الآن.

فوضى مطار كابول

حيث شهد مطار كابل صباح اليوم الإثنين تدافع آلاف الأفغان على الطائرات بدون حقائب أو جوازات سفر هرباً من طالبان الذين سيطروا على معظم ولايات ومناطق أفغانستان.

وتولى الجيش الأميركي مسؤولية الأمن في مطار كابول لتنفيذ الجسر الجوي الضخم للدبلوماسيين الأجانب والمواطنين بعد انهيار الحكومة الأفغانية أمس الأحد.

وقال الجيش الأمريكي إنه اضطر إلى إطلاق النار في الهواء في مطار كابول لمنع أفغان من ركوب طائرات عسكرية، ومقتل خمسة أشخاص خلال أحداث الفوضى.

Kabul airport
Citizens at Kabul airport

Some sources from news agencies announced the killing of at least five people at Kabul airport, after the US forces there resorted to shooting at crowds trying to leave the country because of the Taliban’s control of it.

As several media outlets reported, at least three people were killed in an American shooting at Kabul airport to disperse the crowds trying to leave the country, at a time when the Taliban announced its control of Kandahar airport.

Donald Trump Escalation

On the other hand, former US President Donald Trump called on current President Joe Biden to resign because of his handling of the withdrawal from Afghanistan and the rapid control of the Taliban movement over most of the regions and provinces with the entry of rebel forces into the capital, Kabul, on Sunday.

In light of these developments, commercial flights were canceled at Kabul airport, where thousands of Afghans gathered to flee their country, amid complete chaos after the Taliban took control of the capital, the airport authorities announced on Monday.

In a letter received by the press, the authorities said: “There will be no commercial flights from Hamid Karzai Airport, to prevent looting, please do not rush to the airport,” according to Agence France-Presse.

Because of the Taliban’s imposition of control over the country, thousands tried to leave the country through Kabul Airport, which the movement has not yet reached.

Kabul airport chaos

On Monday morning, Kabul Airport witnessed thousands of Afghans scrambling for planes without bags or passports to escape from the Taliban, who took control of most of the provinces and regions of Afghanistan.

The US military took charge of security at Kabul airport to implement the massive airlift for foreign diplomats and citizens after the collapse of the Afghan government on Sunday.

The US military said it had to shoot in the air at Kabul airport to prevent Afghans from boarding military planes, and five people were killed during the chaos.

2 thoughts on “الجيش الأمريكي يطلق النار في مطار كابول | US Army opens fire at Kabul airport

Comment here

%d مدونون معجبون بهذه: