لحظة تاريخية سفينة حبوب تغادر أوكرانيا | Ukraine

Ukraine grain export
الحبوب الأوكرانية

في لحظة تاريخية أول سفينة حبوب تغادر دولة أوكرانيا منذ اندلاع الحرب في أوكرانيا,حيث تفقد الرئيس الأوكراني فولوديمير زيلينسكي المرفأ للاطلاع على تحميل أول شحنة من الحبوب على سفينة بغرض تصديرها.

حيث تفقد الرئيس الأوكراني فولوديمير زيلينسكي مرفأ في أوكرانيا للاطلاع على تحميل أول شحنة من الحبوب على سفينة ليتم تصديرها، في أعقاب اتفاق مع روسيا برعاية الأمم المتحدة وتركيا.

وبحسب بيان من الرئاسة قال فولوديمير زيلينسكي: “أول باخرة، أول سفينة يجري تحميلها منذ اندلاع الحرب، إنها سفينة تركية”، وظهر الرئيس الأوكراني في تسجيلات مصورة من مرفأ تشونومورسك ونشرتها الرئاسة، أمام سفينة اسمها بولارنيت.

الحبوب الأوكرانية

حيث أن تصدير الحبوب الأوكرانية يمكن أن يبدأ في “الأيام المقبلة” مع موجب الخطة الهادفة إلى إيصال ملايين الأطنان من الحبوب الأوكرانية العالقة بالموانئ إلى العالم، بحسب بيان الرئاسة الذي نقلته وكالة رويترز.

ويقول فولوديمير زيلينسكي: “من جانبنا مستعدون بالكامل لتصدير الحبوب، وأرسلنا جميع الإشارات إلى شركائنا، الأمم المتحدة وتركيا، وجيشنا يضمن الوضع الأمني، ووزير البنى التحتية على تواصل مباشر، نحن بانتظار إشارة منهم كي نبدأ”.

من ناحية أخرى أوضحت الرئاسة الأوكرانية أن الصادرات سوف تبدأ بعدد من السفن التي كانت في الأساس محملة بالحبوب عند بدء العملية العسكرية الروسية في شهر فبراير، ولم تتمكن من الإبحار بسبب الحرب.

الإتفاق الدولي

ويهدف الاتفاق الدولي إلى عودة حركة السفن وصادرات الحبوب الأوكرانية نحو العالم وخاصة الشرق الأوسط، وإلى تخفيف أزمة غذاء عالمية والذي تسبب في ارتفاع أسعار السلع في عدد من أفقر دول العالم.

وتقول أوكرانيا التي كانت من أكبر مصدري الحبوب في العالم قبل الحرب، إنها تسعى لتصدير 20 مليون طن من إنتاجها من الحبوب والبالغة قيمتها حوالي 10 مليارات دولار في الخطط المقبلة.

الحبوب الأوكرانية
Ukraine grain export

In a historic moment, the first grain ship to leave Ukraine since the outbreak of the war in Ukraine, Ukrainian President Volodymyr Zelensky visited the port to see the loading of the first shipment of grain on a ship for export.

Ukrainian President Volodymyr Zelensky visited a port in Ukraine to see the first shipment of grain was loaded onto a ship for export, following an agreement with Russia under the auspices of the United Nations and Turkey.

According to a statement from the presidency, Volodymyr Zelensky said: “The first ship, the first ship to be loaded since the outbreak of the war, it is a Turkish ship.”

Ukrainian grain

As the export of Ukrainian grain can start in the “coming days” under the plan aimed at delivering millions of tons of Ukrainian grain stuck in ports to the world, according to a presidential statement carried by Reuters.

“For our part, we are fully prepared to export grain, we have sent all signals to our partners, the United Nations and Turkey, our army is ensuring the security situation, and the Minister of Infrastructure is in direct contact, we are waiting for a signal from them to start,” says Volodymyr Zelensky.

On the other hand, the Ukrainian presidency clarified that exports will start with a number of ships that were originally loaded with grain when the Russian military operation began in February, and were unable to sail due to the war.

international agreement

The international agreement aims to restore the movement of ships and Ukrainian grain exports to the world, especially the Middle East, and to alleviate a global food crisis, which has caused a rise in commodity prices in a number of the world’s poorest countries.

Ukraine, which was one of the world’s largest grain exporters before the war, says it is seeking to export 20 million tons of its grain production, worth about $10 billion, in future plans.

2 thoughts on “لحظة تاريخية سفينة حبوب تغادر أوكرانيا | Ukraine”

Leave a comment