لقاح أسترازينيكا آمن The Oxford AstraZeneca vaccine is safe

The Oxford AstraZeneca vaccine is safe لقاح أسترازينيكا آمن
لقاح أسترازينيكا آمن

دراسة أمريكية تؤكد أن اللقاح الذي أنتجته شركة الأدوية أسترازينيكا بالتعاون مع جامعة أكسفورد هو آمن وفعال بدرجة عالية في توفير الحماية من فيروس كورونا.

وقد شارك في تلك التجربة أكثر من 32 ألف متطوع، معظمهم من الولايات المتحدة الأمريكية، وأيضاً من دولتي تشيلي والبيرو.

وأثبت اللقاح فعاليته بنسبة 79% في منع ظهور أعراض مرض كوفيد 19وفعالية بنسبة 100% في الحيلولة دون تدهور حالة المصابين بالمرض. ولم تظهر النتائج وجود أي مشاكل تتعلق بالسلامة فيما يخص الجلطات الدموية.

النتائج والأطمئنان

ومن شأن هذه النتائج أن تزيد في إطمئنان دول الاتحاد الأوروبي التي أوقفت مؤخراً توزيع اللقاح وسط مخاوف من وجود صلة محتملة بين اللقاح والإصابة بالجلطات.

واستأنفت بعض الدول الأوروبية بالفعل إستخدام اللقاح من جديد بعد أن أكملت الهيئة المنظمة لإجازة إستخدام الأدوية في أوروبا مراجعتها للقاح وخلصت هي أيضاً إلى أن اللقاح آمن وفعال.

وقد تفيد بيانات التجربة الجديدة أيضاً في تطمين الناس حول سلامة اللقاح في حماية المسنين من مرض كوفيد-19.

وكانت العديد من الدول في البداية قد امتنعت عن ترخيص استخدام اللقاح مع كبار السن الذين تزيد أعمارهم عن 65 عاماً، مستشهدين بنقص الأدلة التي تثبت فعاليته مع هذه الفئة من الناس.

كبار السن

لقد وفر اللقاح، الذي أعطي على جرعتين بفارق 4 أسابيع بين الجرعة الأولى والثانية، الحماية لمن هم فوق الـ 65 عاماً، وهم يشكلون خُمس المتطوعين لهذه التجربة، بنفس القدر من الحماية الذي وفره للفئات العمرية الأصغر.

ويتلقى مئات الآلاف من الأشخاص في المملكة المتحدة لقاح أسترازينيكا يومياً، وبالتالي فإن هذه الأرقام (المشمولة بالتجربة) تعد صغيرة بالمقارنة.

لكن النتائج تُعدُ مهمة جداً بالنسبة للولايات المتحدة وينبغي أن تمهد الطريق أمام حصول اللقاح على موافقة من الجهات التنظيمية هناك في غضون شهر أو شهرين.

جامعة أكسفورد

وقال المحقق الرئيسي في هذه التجربة والدراسة من جامعة أكسفورد على اللقاح البروفيسور اندرو بولارد: “هذه النتائج تعد أخباراً جيدة حيث أنها تظهر الفعالية الكبيرة للقاح في شريحة جديدة من السكان وهي متسقة مع النتائج التي خرجت بها التجارب التي قادتها جامعة أكسفورد.”

وأضاف بولارد قائلاً: “يمكننا أن نتوقع تأثيراً قوياً ضد مرض كوفيد-19عبر كافة الفئات العمرية ولدى الأشخاص من كافة الخلفيات المختلفة من خلال الاستخدام الواسع للقاح.”

وقالت البروفيسورة سارة جيلبرت، المشاركة في تصميم اللقاح: “في الكثير من الدول المختلفة وعبر الفئات العمرية، يوفر اللقاح مستوى عالي من الحماية ضد مرض كوفيد-19 ونأمل بأن يؤدي هذا إلى استخدام على نطاق أوسع للقاح في المحاولات العالمية لوضع حد لانتشار الوباء.”

وأضافت جيلبرت بأنه كانت هناك حالات على الدوام لأشخاص أصيبوا بوعكة صحية بعد تلقيهم اللقاح، خاصة عندما تتلقى أعداد كبيرة منهم جرعة اللقاح، لكن ذلك لا يعني أن اللقاح مسؤول عن مشاكلهم الصحية. في غضون ذلك يموت الآلاف من الأشخاص كل يوم في عموم أوروبا بسبب كوفيد-19.

وختمت تقول: “إن من المهم حقاً أن نحظى بالفرصة لحماية الأشخاص في أسرع وقت ممكن فهذا اللقاح سينقذ أرواح الناس.”

المصدر : Egypt14 / BBC

The Oxford AstraZeneca vaccine is safe لقاح أسترازينيكا آمن
The Oxford AstraZeneca vaccine is safe

An American study confirms that the vaccine produced by the pharmaceutical company AstraZeneca in cooperation with the University of Oxford is safe and highly effective in providing protection from the Corona virus.

More than 32,000 volunteers participated in that experiment, most of them from the United States of America, as well as Chile and Peru.

The vaccine has proven effective by 79% in preventing symptoms of Covid 19 disease, and by 100% in preventing the deterioration of the condition of those infected with the disease. The results did not show any safety issues with blood clots.

Results and reassurance

These results should increase the reassurance of the European Union countries that recently stopped distributing the vaccine, amid fears of a possible link between the vaccine and stroke.

Some European countries have already resumed the use of the vaccine again, after the European Commission for the Authorization of Medicines Use completed its review of the vaccine and concluded that the vaccine is safe and effective.

The data of the new trial may also help reassure people about the safety of the vaccine in protecting the elderly from Covid-19 disease.

Many countries had initially refrained from licensing the use of the vaccine with elderly people over the age of 65, citing a lack of evidence to prove its effectiveness in this group of people.

Elderly

The vaccine, which was administered in two doses 4 weeks apart between the first and second dose, provided protection for those over 65, who make up one-fifth of the volunteers for this trial, with the same degree of protection that it provided to younger age groups.

Hundreds of thousands of people in the UK receive the AstraZeneca vaccine daily, so these numbers (included in the trial) are small by comparison.

But the results are very important to the United States and should pave the way for the vaccine to obtain regulatory approval there within a month or two.

Oxford university

The principal investigator in this experiment and study from the University of Oxford, Professor Andrew Pollard, said: “These results are good news as they show the great effectiveness of the vaccine in a new segment of the population and are consistent with the results of the experiments led by the University of Oxford.”

Pollard added, “We can expect a strong effect against Covid-19 disease across all age groups and in people of all different backgrounds through the widespread use of the vaccine.”

Professor Sarah Gilbert, a participant in the design of the vaccine, said: “In many different countries and across age groups, the vaccine provides a high level of protection against Covid-19 disease, and we hope that this will lead to a wider use of the vaccine in global attempts to put an end to the spread of the epidemic.”

Gilbert added that there have always been cases of people who became ill after receiving the vaccine, especially when large numbers of them received the vaccine dose, but this does not mean that the vaccine is responsible for their health problems. Meanwhile, thousands of people die every day across Europe from Covid-19.

It is really important that we have the opportunity to protect people as quickly as possible,” she concluded. This vaccine will save lives. 

Source: Egypt14 / BBC 

Comment here

%d مدونون معجبون بهذه: