تطوير الذات Self development

تطوير الذات Self development
تطوير الذات Self development

تطوير الذات

تغطي التنمية الشخصية الأنشطة التي تعمل على تحسين الوعي والهوية ، وتنمية المواهب والإمكانات ، وبناء رأس المال البشري وتسهيل التوظيف ، وتعزيز نوعية الحياة والمساهمة في تحقيق الأحلام والتطلعات.

وهو عبارة عن نشاطات تطور الوعي والهوية وتطور المواهب والإمكانيات، وتكون أساس هو الانسان وتسهيل فرص العمل وتحسن معيشة الحياة وتساهم في استيعاب الأحلام والطموح.

مفهوم تطوير الذات

مجهود الشخص حتى ليكون أفضل ممّا هو عليه؛ عن طريق تحسين القدرات والإمكانيات ، ويكون ذلك بمعرفة وفهم في نقاط القوة في شخصيته وتطويرها، ويشمل هذا التطوير القدرات العقليّة والذهنية، ومهارات التواصل مع الآخرين، وتحسين القدرة على السيطرة على النفس والمشاعر وردود الأفعال، وإكساب النفس سلوكيات ومهارات إيجابية.

علم تطوير الذات

يعد علم تطوير الذات من العلوم المتعلقة بالنواحي الإنسانية وهو علم النفس ويركز في تنمية قدرات الفرد النفسية والمعنوية ورفع القدرات الإيجابية.

تطوير الذات للنفس

الثقة بالنفس هي إيمان الفرد بطاقاته وإمكانيّاته، وقدراته، وقراراته، وهي مفتاح من مفاتيح النجاح في الحياة، وإن خسارة الإنسان لهذه المهارة تُفقده الكثير من الفرص، وتهدر طاقاته التي وهبها الله إياه فتجعل منه إنساناً سلبيّاً.

الثقة بالنفس لا تعني الغرور والتكبّر، بل هي مهارة كغيرها من المهارات تُكتسب من البيئة المحيطة بالفرد وقابلة للتعلّم، والتطوّر، والتغيير، ولا تُولد بالفطرة كما يعتقد البعض.

إنّ الثقة بالنفس تعود على الشخص بفوائد جمّة، فتُشعر الفرد بأنّه شخص مُميّز قادرعلى اكتشاف قدراته وميّزاته، كما تُكسب الفرد الاطمئنان والسير نحو اتخاذ القرار دون تردد، وبالتالي يستطيع تحديد أهدافه والانطلاق نحو تحقيقها بخُطى ثابتة.

تطوير مهارات التواصل

مهارة فن التواصل مع الآخرين من أهم المهارات التي تُساعد الفرد على تعريف نفسه أمام الآخرين، وبالتالي تُساعده على تحقيق مصالحه، ومنافعه معهم، وتعرّف مهارة التواصل بأنّها عمليّة اجتماعيّة دينامكيّة يتبعُها الفرد مع الآخرين، لنقل معلومة، أو فكرة، أومفهوم مُعيّن، أومشاعر مُعينّة.

تتكون مهارة الاتصال من أربعة عناصر: المرسل، والرسالة، ووسيلة الاتصال، ومتلقي الرسالة. ومن المفترض أن ينتج عن ذلك كله وصول الرسالة، وفهمها. يوجد نوعين للتواصل: تواصل لفظي وهذا يتضمن استخدام اللّفظ والكلام كوسيلة لنقل الرسالة، وقد يكون هذا الاتصال مباشراً أي وجهاً لوجه.

والنوع الثاني اتصال غير مباشر ويتضمن الرسائل المكتوبة، المكالمة الهاتفية وغير ذلك من الرسائل التي لا تكون وجهاً لوجه. يوجد عدة قواعد في مهارة الاتصال الفعّال يجب أن يتمتع بها المرسل حتى توصل رسالته بحرفيّة، أولاً: مهارة الحضور وتتضمن التركيز، والانتباه، وتوازن لغة الجسد مع مضمون الرسالة، فيجب أن تكون الرّسالة واضحة ومفهومة للآخرين.

الطرق المتبعة في تطوير الذات

من العوامل في تطوير الذات وبناء الشخصية تشير إلى أنها تحتاج إلى مجموعة من العوامل الإيجابية التي يجب أن تتوافر في الشخص، وبمقدار توافر هذه العوامل في الشخص يكون نجاحه وتطوره، فهذه العوامل هي بمنزلة الخلطة مركبة، متعددة ومتجانسة العناصر والمحتوى،

٠ومن الضروري توافرها في عملية النجاح، وعلى الإِنسان أن يدرك أمراً مهماً، هو أنه لا يوجد نجاح صافٍ وخالٍ من الانتقاد أو الجدال، أو لا يقبل التحسين.

ومن العوامل التي تساهم في تطوير الذات لدى الإِنسان، أن يتم تحويل رغباته إلى أهداف، وكثير من الأفراد لديهم رغبات وأمنيات كثيرة، يريدون تحقيقها في أعماق أنفسهم، إلا أن هذه الرغبات تبقى على حالها دون أن يبذلوا أي جهد أو عمل في سبيل تحقيق ما يريدونه من رغبات، لذلك يبقون في أماكنهم.

خطوات تطوير الذات

  • تذكير الوصول إلى الهدف
  • أنت وحدك من يقرر
  • التوقف عن اللوم
  • الصبر
  • الإبتعاد عن الإحباط
  • الثقة بالنفس

أفكار تطوير الذات

  • تحديد الهدف من الحياة
  • معرفة نقاط القوة والضعف من الهدف
  • التركيز في العمل
  • تنظيم الوقت
  • الإطلاع على خبرات الأخرين

كيفية تطوير الذات

  • تحديد الأولويات
  • الإتصال الجيد
  • تحديد الأهداف
  • مناعة الإحباط
  • الطاقة الإيجابية
  • الأفكار الإبداعية والإبداع المستمر
  • الإستمرار في التعلم وعدم التوقف

أساليب ومهارات تطوير الذات

1- الحرص على تطوير ذاتك وتنمية مهاراتك والتوسع بالثقافة والقراءة والاطلاع، فهذا يساعدك على التحدث بثقة، ولا بد أن تتميز بشيء معين كالهواية، أو العلم لكي يلجأ لك الآخرين.

2- تعلم المواجهة، حتى وإن كنت شخصية خجولة ولا تستطيع، تحدث ، فكلما زاد إدلالك بآرائك زادت ثقتك بنفسك، والتأكد بأنكِ لست لوحدك الشخصية الخجولة.

3- تكرار التعدد والمزايا الايجابية.

4- معرفة بأنك أنت ملك نفسك لا ملك لأحد، لذا لا تسمح لأحد بكسرك، ولكن بالثقة بالنفس وليست بالوقاحة.

5- الاهتمام بالمظهر الخارجي فهذا يساعد على تطوير شخصيتك.

خلاصة الحديث في تطوير الذات والتوصيات

هناك العديد من المراحل التي يمر بها الإنسان في عملية تطوير ذاته والقدرات الشخصية له, وتحديد الأهداف. وأيضا عملية تصين الشخص من الطاقات السلبية والشعور بالإحباط والحزن لأنه قد لا يجعله يطور من ذاته.

والأماني يتطلب تطوير القدرات الشخصية والصبر والإصرار لتحقيق الأهداف التي يتطلع إليها. والأهم القدرة في التغيير والسعي في تحقيق الأهداف وعدم اليأس والتمسك بها.

تطوير الذات Self development
تطوير الذات Self development

Self development

Personal development covers activities that improve awareness and identity, develop talent and potential, build human capital and facilitate employment, enhance quality of life and contribute to the realization of dreams and aspirations.

It consists of activities that develop awareness and identity, develop talents and capabilities, and form the basis of the human being, facilitate work opportunities, improve life expectancy, and contribute to the assimilation of dreams and ambition.

Self-development concept

A person’s effort to be even better than he is; By improving abilities and capabilities, and that is with knowledge and understanding of the strengths of his personality and developing them, and this development includes mental and intellectual capabilities, communication skills with others, improving the ability to control oneself, feelings and reactions, and imparting positive behaviors and skills to oneself.

The science of self-development

Self-development science is one of the sciences related to the human aspects and it is psychology that focuses on developing the individual’s psychological and moral capabilities and raising positive abilities.

Self-development

Self-confidence is the individual’s belief in his energies, capabilities, abilities, and decisions, and it is one of the keys to success in life, and losing this skill makes a person lose many opportunities, wasting his energies that God has given him, making him a passive person.

Self-confidence does not mean vanity and arrogance, but rather it is a skill, like other skills, that is acquired from the environment surrounding an individual and is subject to learning, development, and change, and is not born by nature as some believe.

Self-confidence brings great benefits to the person, so the individual feels that he is a distinguished person who is able to discover his capabilities and features, and it also gains the individual reassurance and moves towards decision-making without hesitation, and thus he can define his goals and set off towards achieving them at steady steps.

Developing communication skills

The skill of the art of communicating with others is one of the most important skills that help the individual to define himself in front of others, and thus help him to achieve his interests and benefits with them.

And the communication skill is defined as a dynamic social process that the individual follows with others, to convey information, an idea, a certain concept, or a specific feeling. Communication skill consists of four elements: sender, message, medium, and message recipient.

All of this should result in the message being delivered, understood. There are two types of communication: verbal communication, and this includes the use of verbal communication and speech as a means of conveying the message, and this communication may be direct, i.e. face to face.

The second type is indirect communication and includes written messages, phone calls and other messages that are not face to face.

There are several rules in the skill of effective communication that the sender must have in order to convey his message professionally, first: the skill of presence and includes focus, attention, and the balance of body language with the content of the message, the message must be clear and understandable to others.

Methods used in self-development

One of the factors in self-development and personality building indicates that it needs a set of positive factors that must be available in a person, and by the extent of these factors being available in person, his success and development are such that these factors are like a mixture of a complex, multiple and homogeneous elements and content, and it is necessary to have them in the process.

Success, and a person must realize an important thing, is that there is no net success that is free from criticism or controversy, or does not accept improvement.

One of the factors that contribute to a person’s self-development is that his desires are converted into goals, and many individuals have many desires and wishes that they want to fulfill in the depths of themselves, but these desires remain the same without making any effort or action in order to achieve what they want. From desires, so they stay in their places.

Self-improvement steps

    • Speak positively
    • Choose the positive friends
    • Reach the goal reminder
    • You alone can decide
    • Stop blaming
    • Patience
    • Stay away from frustration
    • Self-confidence

Self-development ideas

    • Determine the goal of life
    • Knowing the strengths and weaknesses of the target
    • Focus on work
    • Time management
    • See the experiences of others

How to develop oneself

    • Set priorities
    • Good communication
    • Set goals
    • Immunity frustration
    • Positive energy
    • Creative ideas and continuous creativity
    • Continue to learn and not to stop

Self-development methods and skills

1- Striving to develop yourself, develop your skills, expand culture, reading and knowledge, this helps you to speak with confidence, and you must be distinguished by a certain thing such as a hobby or knowledge so that others can seek refuge in you.

2- Learn confrontation, even if you are a shy person and cannot, talk, the more you are guided by your opinions, the more you will feel confident in yourself, and make sure that you are not alone in the shy personality.

3- Repetition of multiplicity and positive advantages.

4- Knowing that you own yourself that does not belong to anyone, so do not allow anyone to break you, but with self-confidence and not rudeness.

5- Paying attention to the external appearance, this helps to develop your personality.

A summary of the conversation on self-development and recommendations

There are many stages that a person goes through in the process of developing himself and his personal capabilities, and setting goals.

And also the process of protecting a person from negative energies and feeling frustration and sadness because it may not make him develop himself.

And aspirations require the development of personal capabilities, patience and persistence to achieve the goals he aspires to. The most important thing is the ability to change and strive to achieve goals and not despair and stick to them.

أترك تعليق هنا Leave a comment here

%d مدونون معجبون بهذه: