اعطاء الجنسية السعودية | Saudi Citizenship

Saudi Citizenship
خادم الحرمين الشريفين

في تعزيز دور التنمية في المملكة نحو الكفاءات الفعالة والمتميزة, قامت السعودية في منح الجنسية السعودية إلى 5 أسماء بارزة من بينهم خطاط ومخرج ومؤرخ.

حيث أقرت الموافقة الملكية على منح الجنسية السعودية لعدد من المميزين، من أصحاب الكفاءات والخبرات والتخصصات النادرة, في المملكة العربية السعودية.

الكفاءة المتميزة

وهو خبر مفرح أن تقوم السعودية بمنح الجنسية السعودية إلى عدد من أصحاب الخبرات المميزة، كأول دفعة منذ فتحها الباب إلى تجنيس الكفاءات، بغرض تعزيز عجلة التنمية.

حيث منح هذا الشرف أسماء بارزة في المجالين الثقافي والفكري، ممن كانت لهم إسهامات مهمة في دعم الحراك الثقافي المحلي بالإنتاجات والجهود والإصدارات النوعية.

مجال الأدب والثقافة

والقائمة التي شملت منح الجنسية السعودية, الدكتور أمين سيدو والذي رفد الحراك الثقافي السعودي مع مجموعة من الإنتاجات والأعمال التي تجاوزت الثلاثين إصداراً، وثقت إلى سير أعلام الثقافة والفكر والأدب في السعودية.

وقد حصل على الجنسية السعودية أيضا, الدكتور محمد البقاعي، وهو باحث ومحقق ومترجم، وقام بتأليف 40 مؤلف في فنون متعددة، من أبرزها الدراسات التاريخية والنقدية والترجمة.

وشملت القائمة أيضا الدكتور عبدالكريم السمك، وهو مؤرخ حاصل على الدكتوراه في التاريخ الحديث والمعاصر، وعاش قرابة 50 سنة من حياته في السعودية.

خطاط كسوة الكعبة

وإشتملت القائمة أيضا المخرج سمعان العاني، أحد رواد الإخراج المسرحي، ومن أوائل من التحق في المسرح السعودي مخرجاً منذ السبعينات، بعد تخرجه من قسم المسرح في بغداد وقدومه إلى السعودية.

وأبرز من حصل على الجنسية السعودية الخطاط البارز مختار عالم، وهو خطاط كسوة الكعبة المشرفة في مكة وشيخ خطاطي مكة، ويعمل الآن خطاطاً في مصنع كسوة الكعبة المشرفة, في العاصمة المقدسة مكة.

Saudi Citizenship
Saudi Citizenship

In enhancing the role of development in the Kingdom towards effective and distinguished competencies, Saudi Arabia granted Saudi citizenship to 5 prominent names, including a calligrapher, director and historian.

The royal approval was given to grant Saudi citizenship to a number of distinguished people with rare qualifications, expertise and specializations in the Kingdom of Saudi Arabia.

Outstanding Efficiency

It is good news that Saudi Arabia has granted Saudi citizenship to a number of distinguished experts, as the first batch since it opened the door to the naturalization of competencies, in order to enhance the wheel of development.

This honor was given to prominent names in the cultural and intellectual fields, who have made important contributions to supporting the local cultural movement with qualitative productions, efforts and publications.

The field of literature and culture

The list, which included the granting of Saudi citizenship, was Dr. Amin Seido, who supplemented the Saudi cultural movement with a group of productions and works that exceeded thirty publications.

And documented the progress of the figures of culture, thought and literature in Saudi Arabia.

Dr. Muhammad Al-Baq’i, a researcher, investigator and translator, has also obtained Saudi citizenship.

He has authored 40 books in various arts, most notably historical and critical studies and translation.

The list also included Dr. Abdul Karim Al-Sammak, a historian with a doctorate in modern and contemporary history, and who lived nearly 50 years of his life in Saudi Arabia.

Calligrapher of the covering of the Kaaba

The list also included director Samaan Al-Ani, one of the pioneers of theater directing, and one of the first to join the Saudi theater as a director since the seventies, after graduating from the theater department in Baghdad and coming to Saudi Arabia.

The most prominent of those who obtained Saudi citizenship is the prominent calligrapher Mukhtar Alem, who is the calligrapher of the covering of the Kaaba in Mecca and the Sheikh of the calligraphers of Mecca.

And he is now working as a calligrapher in the factory of the covering of the Kaaba in the holy capital, Mecca.

2 thoughts on “اعطاء الجنسية السعودية | Saudi Citizenship

your comment

%d مدونون معجبون بهذه: