سلمان رشدي يتعرض للطعن في نيويورك | Salman Rushdie

Salman Rushdie
سلمان رشدي

الكاتب صاحب الجدل الكبير بين المسلمين سلمان رشدي مؤلف رواية “آيات شيطانية” يتعرض للطعن على مسرح في مدينة نيويورك.

تعرض الكاتب البريطاني من أصل هندي سلمان رشدي، الجمعة الماضي، للطعن أثناء وقوفه على خشبة مسرح إحدى المؤسسات الأمريكية في مدينة نيويورك، استعداداً لإلقاء محاضرة.

وذكرت وكالة “أسوشيتد برس” أن رجلاً مجهولا اقتحم مسرح مؤسسة تشوتوكوا وبدأ في ضرب سلمان رشدي وطعنه أثناء وجوده على خشبة المسرح لإلقاء محاضرة.

من جهتها، كشفت الشرطة الأمريكية عن تعرض سلمان رشدي إلى طعنة في العنق استدعت نقله إلى المستشفى جواً عبر مروحية, وأضافت الوكالة: أصيب سلمان رشدي بطعنة في رقبته على ما يبدو، وتم نقله مع طائرة هليكوبتر إلى مستشفى في المنطقة.

ولقد برز اسم سلمان رشدي منذ نهاية ثمانينيات القرن الماضي، بعدما أصدر روايته “آيات شيطانية” عام 1988، التي اعتبرت مهينة ومسيئة للإسلام والنبي محمد صلى الله عليه وسلم.

وأثارت احتجاجات في أنحاء العالم الإسلامي كافة، وصلت إلى حد إصدار فتوى في إهدار دمه من المرشد الإيراني الراحل آية الله الخميني.

حيث إهتم سلمان رشدي في معالجة المواضيع السياسية والدينية الحساسة ولكنه تحول إلى شخصية مثيرة للجدل، بعد نشر روايته الرابعة “آيات شيطانية” عام 1988 هو الذي طارده لأكثر من 30 سنة.

ونتيجة إلى فتوى الخميني في إيران، أمضى الكاتب سلمان رشدي المولود في مومباي الهند عقدًا تحت الحماية البريطانية قبل أن تعلن الحكومة الإيرانية أنها لن تسعى إلى تطبيق الفتوى في عام 1998، وفق إلى قناة “سي إن إن”.

المصدر: نشرة تبيان

سلمان رشدي
Salman Rushdie

The author of the great controversy among Muslims Salman Rushdie, author of the novel “The Satanic Verses”, is stabbed on stage in New York City.

Last Friday, British Indian writer Salman Rushdie was stabbed while standing on the stage of an American institution in New York City, in preparation for a lecture.

The Associated Press reported that an unidentified man broke into the Chautauqua Foundation theater and began hitting and stabbing Salman Rushdie while he was on stage to give a lecture.

For its part, the American police revealed that Salman Rushdie was stabbed in the neck, which required him to be flown to the hospital via a helicopter.

Salman Rushdie’s name has emerged since the end of the eighties of the last century, after he published his novel “The Satanic Verses” in 1988, which was considered insulting and offensive to Islam and the Prophet Muhammad, may God bless him and grant him peace.

It provoked protests throughout the Islamic world, to the extent of issuing a fatwa on the shedding of his blood from the late Iranian leader, Ayatollah Khomeini.

Where Salman Rushdie was interested in addressing sensitive political and religious issues, but he turned into a controversial figure, after the publication of his fourth novel, “The Satanic Verses” in 1988, which haunted him for more than 30 years.

As a result of Khomeini’s fatwa in Iran, Mumbai-born writer Salman Rushdie spent a decade under British protection before the Iranian government announced that it would not seek to implement the fatwa in 1998, according to CNN.

Source: Tabiyan Bulletin

2 thoughts on “سلمان رشدي يتعرض للطعن في نيويورك | Salman Rushdie”

Leave a comment