أهمية البحث العلمي | Research

Successful scientific research البحث العلمي الناجح
البحث العلمي الناجح

أجمع مجموعة من المختصين في مجال البحوث والمنهج العلمي والدراسة وطرق الأساليب والمفاهيم أن هناك مجموعة من الطرق والخطوات في نجاح أي بحث علمي ذات قيمة منهجية لأي موضوع أو قضية أو مشكلة ومن هذه المقاييس منها:

العنوان الملفت للنظر

على الباحث أن يجد العنوان المناسب الذي يجذب القراء إليه، فهو عنوان يشير إلى الجدلية، ويشير إلى البحث ذاته في أسلوب مختصر ومفيد ضمن أساليب البحث العلمي الممنهج.

‏المقدمة

البحث الجيد هو ما يحتوي في بدايته على مقدمة، ويقوم الباحث من خلالها بتوصيل فكرة البحث إلى القارئ، فيأتي على الأسباب التاريخية للمشكلة، ولماذا يرغب في البحث فيها، وأسلوبه في معالجتها، والوسائل التي استخدمها، مع إغفاله النتيجة بالطبع، وتركها إلى نهاية البحث، وعليها أن تكون بأسلوب تشويقي وبسيط.

‏النتيجة

لكي يكون البحث ناضجًا ومفيدًا، يجب أن يخلص إلى نتيجة في النهاية، فليس من المعقول البحث في مراجعات ومعطيات دون نتائج، ولايشترط أن تكون النتيجة جديدة، بل يمكن أن تكون تأكيد لما ذهب إلية الآخرون، لكن على الباحث أن يقدم أدلة جديدة عن الوسيلة التي إستنبط بها ما وصل إليه الآخرون.

أسلوب الباحث

لكل كاتب له أسلوبه، فأحيانًا نقرأ كتابًا في مجال معين، ولانستطيع تركه حتى النهاية، وأحيانًا نقرأ كتابًا آخر في ذات المجال مختلف، دون الاستمتاع، فالأسلوب مهم، وإظهار الأسلوب كالتوقيع والبصمة، يجب أن يكون فريدًا ومميزًا لصاحبه.

‏البحث في نقطة معينة

يجب تحديد نقطة البحث، ويجب أن تكون معينة والعقدة، قبل بداية البحث، ويفضل عدم الإسترسال في المواضيع الجانبية، والتي ستشتت فكر القارئ، وبالتالي قد ينسى موضوع البحث الأصلي, وهو الأهم ويجب أن يبقى القارئ في خط السير الطبيعي للبحث.

‏تنوع المصادر والمراجع

من فوائد تنوع المصادر تأكيد النتيجة بعدة وسائل ومراجع، وبالتالي إقناع القارئ بصورة أيسر وأسهل، وأيضا على الباحث العودة إلى مراجع جديدة، فتكرار نفس المراجع، ومقارنتها، وخاصة مع الأبحاث الأخرى المشابهة في ذات العقدة، سيؤدي إلى نتائج مشابهة، وبالأحرى مملة.

الأخطاء الطباعية والإملائية

علي الباحث الحرص الشديد في مراجعة البحث بعد الإنتهاء منه، والتدقيق في الأخطاء إن كانت طباعية، أو إملائية، ويمكن مراجعة ذوي الاختصاص في التصحيح اللغوي, لأنه مهم في جعل البحث أقوى من ناحية المحتوى والقيمة.

Successful scientific research البحث العلمي الناجح
Successful scientific research

There is a group of specialists in the field of research, scientific method, study, methods of methods and concepts that there are a set of methods and steps in the success of any scientific research of systematic value for any topic, issue or problem, and these measures include:

Eye catching title

The researcher must find the appropriate title that attracts readers to it, as it is a title that indicates the dialectic, and it refers to the research itself in a concise and useful manner within the methods of systematic scientific research.

Introduction

A good research is what contains at its beginning an introduction, through which the researcher communicates the idea of ​​the research to the reader, then he comes upon the historical causes of the problem.

Why he wants to research it, his method of treating it, and the means he used, while neglecting the result of course, and leaving it to the end of the research, And it has to be interesting and simple style.

The result

In order for the research to be mature and useful, it must come to a conclusion in the end, it is not reasonable to search in reviews and data without results.

And the result is not required to be new, rather it can be a confirmation of what others have gone to, but the researcher must provide new evidence about the method that Infer what others have arrived at.

Researcher’s method

Every writer has his own style, sometimes we read a book in a specific field, and we cannot leave it until the end, and sometimes we read another book in the same field in a different way.

Without having fun, the style is important, and showing the style like a signature and fingerprint, must be unique and distinct to its owner.

Searching at a particular point

The research point must be determined, and it must be specific and node, before the start of the research, and it is preferable not to delve into the side topics, which will distract the reader’s thought.

And thus he may forget the topic of the original research, which is the most important and the reader must remain in the natural course of the research.

Diversity of sources and references

One of the benefits of the diversity of sources is to confirm the result by several means and references, thus convincing the reader in an easier and easier way.

And also for the researcher to return to new references, so repeating the same references and comparing them, especially with other similar research in the same node, will lead to similar results, rather boring.

Typographical and spelling errors

The researcher must be very careful in reviewing the research after its completion, and checking errors whether they are typographical or spelling.

And it is possible to review those who are specialized in linguistic correction, because it is important in making the research stronger in terms of content and value.

your comment

%d مدونون معجبون بهذه: