الربح من التيك توك | Profit From Tiktok

tiktok
تطبيق تيك توك

عندما نشاهد النجوم من خلال عدسات الكاميرات, نرى زيادة في الشهرة, ويفتح لهم المزيد من الفرص والأرباح المالية، ولكن وسائل التواصل الاجتماعي وفي مقدمتها “تيك توك” حطمت هذه الفكرة.

تيك توك جعل عدسات الهواتف تتابع أي شخص فتصنع منه نجما، وتساعده فى تحقيق أرباح قد تصل لآلاف الدولارات شهريا، وفي بعض الأحيان يصبح إنتاج مقاطع الفيديو إلى تيك توك مصدر دخل أساسي إلى مستخدميه.

المال وتيك توك

في حديث مع اثنين من المستخدمين النشطين إلى تيك توك حول تجاربهم وطرق تحقيق أرباح عبر “تيك توك”, فوجدنا طرقا متعددة ومبتكرة للربح، ويبدو أن هذه الطرق تتطور بسرعة أكبر من سرعة نمو تطبيق تيك توك نفسه.

يقول محمد الغندور متخصص في التسويق الرقمي وأحد مشاهير تيك توك لديه نحو نصف مليون متابع، أن هناك ثلاث طرق لتحقيق الربح من تيك توك.

من أين يأتي المال

الطريقة الأولى: الدعم المباشر وهي يتم تقديمها إلى مستخدمي تيك توك من خلال خدمات البث المباشر، حيث يقدم أى مستخدم “تبرعا” إلى صاحب المقطع المصور للتعبير عن إعجابه بالمحتوى.

وهذا النوع من التبرع يكون في شكل نقاط يتم تحويلها فيما بعد إلى أموال, ثم يختصم تطبيق تيك توك جزءا ضئيلا من هذه الأموال قبل إرسال بقية التبرع إلى صاحب البث المباشر.

الطريقة الثانية: التسويق بالعمولة وهى الطريقة التى يقول عنها الغندور إنها الأكثر انتشارا على تيك توك، وفيها تجند شركة معينة أحد صانعي المحتوى للترويج إلى منتجاتها.

ويقوم صانع المحتوى في وضع رابط معين للمنتج الذى يقوم بالترويج له ويطلب من بقية المتابعين استخدام هذا الرابط للحصول على خصم من الشركة المنتجة.

التسويق بالعمولة

وفي المقابل يحصل الشخص الذى يتولى الترويج للمنتج على نسبة معينة من كل عملية بيع تتم عبر استخدام الرابط الخاص به.

وفي حسابه على تيك توك، يركز الغندور المقاطع المصورة الخاصة به على الترويج للمنتجات الرقمية والتى يقول إن العمولة المرتبطة ببيعها مرتفعة جدا وقد تصل إلى 60 في المئة من ثمن المنتج الذى يتم بيعه.

ويحقق الغندور وهو شاب فى الثلاثينيات من عمره، من البيع بالعمولة ما يتراوح بين 1000 – 3000 دولار شهريا لكنه لا يعتمد على تيك توك كلية كمصدر للدخل فهو يعمل مديرا إلى شركة متخصصة في التسويق الرقمي في المملكة العربية السعودية.

الطريقة الثالثة: تقديم الاستشارات للمستخدمين، وفي هذه الحالة تيك توك ليس أكثر من وسيلة للتعارف وتقديم الشخص إلى مهاراته ومعارفه وما يمكن أن يقدمه للآخرين.

التعلم من خلال تيك توك

اسماعيل الابرص وهو مخرج ويلقب نفسه ” الخال ” على تيك توك ويتابعه نحو 730 ألف شخص على التطبيق، يقول أن ما يمكن أن يحققه منتجو المحتوى من أرباح عبر تيك توك يمكن أن يصل إلى 10 آلاف دولار شهريا إذا تم استغلال التطبيق بالشكل الأمثل.

ويقول أيضا إن التدريس عبر تيك توك أصبح موضوعا رائجا و يحقق أرباح كبيرة, من خلال تيك توك يمكن تقديم نصائح سريعة, ومن يريد أكثر حول موضوع بعينه يمكن أن يتواصل مع صانع المحتوى عبر زووم أو أى وسيلة تواصل أخرى لأعطائه مزيدا من النصائح مقابل أجر.

تيك توك والعمل الإعلامي

ومن هنا حاول الخال إقناع الجميع في بتقديم محتوى يتعلق بالعمل الإعلامي معللا ذلك بأن الخبرة لدى أى شخص يمكن أن تكون مفيدة للآخرين وتسهل عليهم حياتهم وفي المقابل تحقق ربحا لصاحبها.

ويضيف، أن هناك طريقة أخرى للاستفادة من تيك توك وهي الترويج إلى مشروع معين يتبناه صاحبه ويعرضه على الجمهور بكل تفاصيله ويطلب منهم دعمه في تحقيق مشروعه أو حلمه.

كل هذا إلى جانب المنافسات والمسابقات التى يقوم بها صانعو المحتوى مرة أو اثنين في الشهر والتى يتم تقديم خلالها هدايا من المتابعين للفائز عبر نظام النقاط التى يتم تحويلها إلى أموال.

أرقام تيك توك

تطبيق تيك توك يتميز بأنه يسمح للمراهقين من عمر 13 عاما في إنشاء محتوى خاص بهم، ويتم عرض هذه المقاطع المصورة على جميع المستخدمين و ليس فقط من يتابع الشخص كالتطبيقات الأخرى.

وعلى الرغم من رداءة المقطع إلا أن أكثر من 1400 شخص شاهده وتفاعل معه خلال 24 ساعة, وهذا الانتشار الكبير بالنسبة للمستخدمين الآخرين يترجم إلى دولارات بحسب ما أكده الأبرص والغندور.

حيث قام أكثر من مليار مستخدم في تثبيت تطبيق “تيك توك “على هواتفهم منذ ظهوره عام 2018 وحتى الآن بحسب موقع جوجل بلاي.

فترة كورونا

وحقق تيك توك خلال فترة الإغلاق بسبب فيروس كورونا انتشارا كبيرا بين صفوف المراهقين والشباب تحديدا, ما رفع عدد المستخدمين النشطين للتطبيق إلى مليار مستخدم ، وذلك حسب بيانات واردة عن الشركة المالكة لتيك توك.

ويشكل المراهقين وصغار السن غالبية مستخدمي تطبيق تيك توك ، 41% من مستخدمي تيك توك تتراوح أعمارهم بين 16 و 24 عاما.

الأمر الذى أعطى دفعة للشركة المالكة إلى تيك توك، فقد ضاعفت شركة بايت دانس أرباحها خلال العام الماضي لتصل إلى 34.3 مليار دولار أمريكي.

انتشار تطبيق تيك توك

مع انتشار التطبيق بهذه الصورة تنوعت طبيعة المحتوى الذى يقدم عليه حتى يشمل كل المجالات من الطبخ إلى الكوميديا والتعليم والترفية والرياضة وتعليم اللغات والتنمية البشرية وكذلك بعض المحتوى السياسي.

وقد زادت الشركة الصينية زمن المقاطع المصورة التي يتم نشرها عبره من دقيقة واحدة إلى ثلاث دقائق وهو ما يعطي فرص أكبر إلى صانعي المحتوى لتحقيق أرباح.

نجوم تيك توك

يقول رامي عساف وهو باحث في الاقتصاد الرقمي في بريطانيا إن مستخدمي تيك توك من المراهقين تحولوا إلى نجوم لديهم متابعين وداعمين يحبون تقديم الأموال لهم.

حيث شرح عساف إلى موقع بي بي سي أن المتابعين يدفعون إلى نجومهم المفضلين على تيك توك مبلغا شهريا من المال يتراوح بين 10- 50 دولار مقابل متابعة المحتوى الخاص بهم بطريقة تشبه شراء أشرطة الكاسيت.

مبالغات الأرباح

ويرى عساف أن هناك مبالغات فيما يتعلق في تحقيق أرباح على مواقع التواصل الاجتماعي، فعدد من يحقق أرباحا كبيرة عبر تيك توك لا يتعدى 1 % أما 99 % لا يحققون مثل هذه الأرباح.

ويعزو ذلك إلى أن السواد الأعظم من المستخدمين ليس لديهم عدد كبير من المتابعين وبالتالي لا يتم التواصل معهم من جانب شركات للترويج إلى منتجاتهم ولا ترسل لهم هدايا ولا تدفع لهم اشتراكات شهرية.

ولكن طريقة عمل هذه التطبيقات تتحكم في عدد من يمكن أن يصل لهم المحتوى بناء على خوارزميات عمل هذه التطبيقات, وبالتالي فهي تحقق انتشارا لمن لديهم جمهور بالفعل.

باب الشهرة

وبعيدا على الربح المادي, والتطبيق أصبح باب إلى الشهرة وتحقيق الأحلام أمام مئات الملايين، إذ تقدم عروض للتمثيل أو لأداء إعلانات أو للغناء في حفلات كبرى لعدد ممن قدموا مواهبهم على تيك توك.

ومن بين هؤلاء المصري حسين نصار الذى اشته في تقديم مقاطع فيديو مصورة يقلد فيها الداعية الشيخ مبروك عطية بطريقة كوميدية وحصل مؤخرا على فرصة للتمثيل في مسلسل جماهيري عرض على التليفزيون.

المصدر : Egypt14

tik tok
tiktok app

When we watch the stars through the lenses of cameras, we see the increase in fame, and it opens up more opportunities and financial profits for them, but social media, especially “Tik Tok”, destroyed this idea.

Tik Tok made the phone lenses follow anyone, making him a star, and helping him achieve profits that may reach thousands of dollars per month, and sometimes the production of videos to Tik Tok becomes a primary source of income for its users.

money and tiktok

In a conversation with two active users of Tik Tok about their experiences and ways to make profits through “Tik Tok”, we found multiple and innovative ways to earn, and it seems that these methods are developing faster than the speed of the Tik Tok application itself.

Muhammad Al-Ghandour, a digital marketing specialist and a famous Tik Tok who has about half a million followers, says that there are three ways to make a profit from Tik Tok.

Where does the money come from

The first method: direct support, which is provided to Tik Tok users through live broadcasting services, where any user makes a “donation” to the owner of the video clip to express his admiration for the content.

This type of donation is in the form of points that are later converted into money, then the Tik Tok application deducts a small part of this money before sending the rest of the donation to the owner of the live broadcast.

The second method: Affiliate marketing, which is the method that Al-Ghandour says is the most prevalent on Tik Tok, in which a certain company recruits a content creator to promote its products.

The content creator puts a specific link to the product he is promoting and asks the rest of the followers to use this link to get a discount from the producing company.

Affiliate Marketing

In return, the person who promotes the product gets a certain percentage of every sale made by using his link.

In his account on Tik Tok, Al-Ghandour focuses his videos on promoting digital products, which he says the commission associated with selling them is very high and may reach 60 percent of the price of the product being sold.

Al-Ghandour, a young man in his thirties, earns from commission selling between $1,000 and $3,000 per month, but he does not depend on Tik Tok entirely as a source of income, as he works as a manager for a company specialized in digital marketing in Saudi Arabia.

The third method: providing consultations to users, and in this case Tik Tok is nothing more than a means of acquaintance and introducing the person to his skills and knowledge and what he can offer to others.

Learning through TikTok

Ismail Al-Abras, a director, calls himself “The Uncle” on Tik Tok and is followed by about 730 thousand people on the application. He says that the profits that content producers can achieve through Tik Tok can reach 10 thousand dollars per month if the application is used optimally.

He also says that teaching through Tik Tok has become a popular topic and makes great profits, through Tik Tok, quick advice can be given, and whoever wants more about a particular topic can communicate with the content creator via Zoom or any other means of communication to give him more advice for a fee.

TikTok and media work

Hence, Al-Khal tried to convince everyone to provide content related to media work, explaining that the experience of any person can be useful to others and make their lives easier for them, and in return, make a profit for its owner.

He adds that there is another way to benefit from Tik Tok, which is to promote a specific project that its owner adopts and presents it to the public in all its details and asks them to support him in achieving his project or dream.

All this is in addition to the competitions and contests that content creators hold once or twice a month, during which gifts from followers are presented to the winner through a points system that is converted into money.

TikTok numbers

The Tik Tok application is distinguished by allowing 13-year-olds to create their own content, and these videos are displayed to all users, not just those who follow the person like other applications.

Despite the poor quality of the clip, more than 1,400 people watched it and interacted with it within 24 hours, and this great spread for other users is translated into dollars, according to what Al-Abbas and Al-Ghandour confirmed.

More than a billion users have installed the “Tik Tok” application on their phones since its appearance in 2018 until now, according to Google Play.

Corona period

During the closure period due to the Corona virus, Tik Tok achieved a large spread among adolescents and young adults in particular, which raised the number of active users of the application to one billion users, according to data received from the company that owns Tik Tok.

Teens and young adults make up the majority of Tik Tok users, 41% of Tik Tok users are between 16 and 24 years old.

Which gave a boost to the company that owns Tik Tok, as ByteDance doubled its profits over the past year to reach $34.3 billion.

TikTok app spread

With the spread of the application in this way, the nature of the content offered on it varied to include all areas from cooking to comedy, education, entertainment, sports, language education, human development, as well as some political content.

The Chinese company has increased the time of the videos that are published through it from one minute to three minutes, which gives greater opportunities for content creators to make profits.

tik tok stars

Ramy Assaf, a researcher in the digital economy in Britain, says that TikTok users from teenagers have turned into stars with followers and supporters who love to give them money.

Assaf explained to the BBC that followers pay their favorite stars on Tik Tok a monthly amount of money ranging from 10-50 dollars to follow their content in a way similar to buying cassette tapes.

profit exaggerations

Assaf believes that there are exaggerations in terms of making profits on social networking sites, as the number of people who make large profits through Tik Tok does not exceed 1%, while 99% do not achieve such profits.

This is due to the fact that the vast majority of users do not have a large number of followers and therefore are not contacted by companies to promote their products, do not send gifts to them, and do not pay them monthly subscriptions.

But the way these applications work controls the number of people who can access the content based on the algorithms of these applications, and therefore it achieves the spread of those who already have an audience.

door of fame

Away from financial profit, and the application has become a door to fame and the realization of dreams in front of hundreds of millions, as offers are made for acting, to perform advertisements or to sing at major parties for a number of those who presented their talents on Tik Tok.

Among them is the Egyptian Hussein Nassar, who desired to present video clips in which he imitates the preacher Sheikh Mabrouk Attia in a comic way, and recently got an opportunity to act in a mass series that was shown on television.

Source: Egypt14

2 thoughts on “الربح من التيك توك | Profit From Tiktok

your comment

%d مدونون معجبون بهذه: