تحليل الشخصية | Personality test

Personality analysis
تحليل الشخصية

اختبار الشخصية أو تحليل الشخصية هو طريقة لتقييم تراكيب الشخصية البشرية, عن طريق معظم أدوات تقييم الشخصية على الرغم من الإشارة إليها بشكل فضفاض باسم “اختبارات الشخصية”.

وهي في الواقع استقصاء (أي ذاتي) استبيان تقرير ذاتي (Q-data ، من حيث بيانات LOTS) أو تقارير من سجلات الحياة (L-data ) يمثل تحليل الشخصية أو إختبار الشخصية مثل مقاييس التصنيف.

بناء الشخصية

حيث كانت محاولات إنشاء اختبارات أداء فعلية للشخصية محدودة للغاية على الرغم من أن ريموند كاتيل وزميله فرانك واربورتون قد جمعوا قائمة بأكثر من 2000 اختبار موضوعي منفصل يمكن استخدامها في بناء اختبارات شخصية موضوعية.

ومع ذلك ، كان أحد الاستثناءات هو بطارية الاختبار الموضوعي التحليلي ، وهو اختبار أداء مصمم للقياس الكمي لعشر أبعاد سمات شخصية تم تمييزها عاملاً تحليليًا, وتتمثل المشكلة الرئيسية في كل من أساليب البيانات L و Q-data في أنه نظرًا لشفافية العنصر.

فإن مقاييس التصنيف واستبيانات التقرير الذاتي معرضة بدرجة كبيرة للتشوه التحفيزي والاستجابة الذي يتراوح من الافتقار إلى البصيرة الذاتية الكافية.

تقييم الشخصية

ومنه التصورات المتحيزة من الآخرين إلى الإخفاء التام, و(تزوير الخير / تزوير السوء) اعتمادًا على السبب / الدافع للتقييم الذي يتم إجراؤه.

تم تطوير إجراءات تقييم الشخصية الأولى في عشرينيات القرن الماضي, وكان الهدف منها تسهيل عملية اختيار الأفراد ، لا سيما في القوات المسلحة.

منذ هذه الجهود المبكرة ، تم تطوير مجموعة متنوعة من مقاييس الشخصية والاستبيانات ، بما في ذلك Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI), واستبيان عامل الشخصية الستة عشر (16PF) ، ومقاييس الشخصية Comrey (CPS), من بين العديد من الآخرين.

أدوات تحليل الشخصية

وعلى الرغم من شعبيته بشكل خاص بين مستشاري شؤون الموظفين ، إلا أن مؤشر نوع مايرز بريجز (MBTI) يعاني من العديد من أوجه القصور في القياس النفسي. في الآونة الأخيرة.

تم إنشاء عدد من الأدوات على أساس نموذج خمسة عوامل للشخصية مثل جرد شخصية NEO المنقح, ومع ذلك ، فقد تم تحدي نموذج الخمسة الكبار ونموذج العوامل الخمسة المرتبط بحساب أقل من ثلثي تباين السمات المعروف في مجال الشخصية الطبيعية فقط.

صناعة الشخصية

حيث تتراوح تقديرات قيمة صناعة تقييم الشخصية في الولايات المتحدة الأمريكية في أي مكان بين 2 و 4 مليارات دولار سنويًا (اعتبارًا من عام 2013), ويستخدم تقييم الشخصية في مجموعة واسعة من السياقات.

بما في ذلك الاستشارات الفردية والعلاقات ، وعلم النفس السريري ، وعلم النفس الشرعي ، وعلم النفس المدرسي ، والاستشارات المهنية ، واختبارات التوظيف ، والصحة والسلامة المهنية ، وإدارة علاقات العملاء.

personality test
Personality testing

Personality testing or personality analysis is a method of assessing human personality structures, by means of most personality assessment tools although they are loosely referred to as “personality tests”.

They are actually a survey (i.e. subjective) a self-report questionnaire (Q-data, in terms of LOTS data) or reports from life records (L-data) representing a personality analysis or personality test as rating scales.

personality bulding

Attempts to create actual tests of personality have been very limited although Raymond Cattell and his colleague Frank Warburton have compiled a list of over 2,000 separate objective tests that can be used to construct objective personality tests.

However, one exception was the Analytical Objective Test Battery, a performance test designed to quantitatively measure ten dimensions of personality traits that have been characterized as an analytical factor.

Rating scales and self-report questionnaires are highly susceptible to motivational and response distortion that ranges from a lack of sufficient subjective insight.

character assessment

It includes biased perceptions from others to complete concealment, and (falsifying the good / falsifying the bad) depending on the reason / motive for the evaluation being made.

The first character assessment procedures were developed in the 1920s and were intended to facilitate the selection of personnel, particularly in the armed forces.

Since these early efforts, a variety of personality scales and questionnaires have been developed, including the Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI), the Sixteen Personality Factor Questionnaire (16PF), and the Comrey Personality Scales (CPS), among many others.

personality analysis tools

Although particularly popular among personnel counselors, the Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) suffers from several psychometric deficiencies. at recent days.

A number of tools have been created on the basis of the five-factor model of personality such as the revised NEO Personality Inventory. However, the Big Five model.

And the associated five-factor model have been challenged to account for less than two-thirds of known trait variance in the natural personality domain only.

character industry

Estimates of the value of the personality assessment industry in the USA range anywhere between $2-4 billion annually (as of 2013), and personality assessment is used in a wide variety of contexts.

Including individual and relationship counseling, clinical psychology, forensic psychology, school psychology, career counseling, employment testing, occupational health and safety, and customer relationship management.

2 thoughts on “تحليل الشخصية | Personality test

your comment

%d مدونون معجبون بهذه: