فيروس اوميكرون | Omicron Virus

Omicron Variant
متحورة اوميكرون

مع الظهور المفاجئ للمتحورة من سلالة كورونا “أوميكرون”، وفق إلى تسمية “منظمة الصحة العالمية”، عادت إلى أذهان العالم ذكريات مروعة عن الشتاء الماضي، عندما خرجت للمرة الأولى أنباء عن شكل جديد من فيروس أكثر قدرة على العدوى.

متحورة جديدة

حيث أننا، لا نملك إجابات عن أسئلة كثيرة، من أبرزها: إلى أي مدى سوف تتراجع فاعلية اللقاحات المضادة ضد المتحورة الجديدة، وما مدى خطورتها على العدوى، وهل سوف تؤدي إلى حالات مرضية شديدة؟ وما تأثير ذلك على جائحة كورونا.

وهنا قام علماء جاهدين على دراسة تلك المسائل، وخاصة التركيب الجيني للمتحورة الجديدة، على الرغم من أن مسؤولي الصحة يعتقدون أنهم قبل مرور ثمانية أسابيع لن ينجحوا في تكوين صورة واضحة عما يحدث، وماذا سوق ينتظرهم.

جنوب أفريقيا

ومع كل هذه التطورات، مجرد وجودنا بهذا المستوى يعد إنجازاً رائعا يحققه العلم الحديث، نظراً إلى أن متحورة “أوميكرون”، أو “بي, 1.1.529”  أو كما يسمى علمياً، قد انفجرت على الساحة منذ أسبوع.

وهو ما جعل جميع العالم يدفع إلى دق ناقوس الخطر, ففي جنوب أفريقيا، التي تجد نفسها في مرمى النيران مجدداً بعد تجربتها مع متحورة “بيتا” beta، ارتفعت إصابات “كورونا” طيلة شهر نوفمبر الحالي، وقد شهدت مقاطعة غوتنغ الغالبية منها.

طفرات جديدة

وهنا يظن بعض العلماء أن متحورة “بي. 1.1.529” ربما تكون قد تسببت بما يصل إلى 90 في المئة من الحالات الجديدة في المنطقة، وحيث يخشى أنها “تستحوذ بسرعة على مكانة” نظيرتها “دلتا”، ما يشير إلى أنها تتمتع ببنية “أفضل” مقارنة بغيرها.

وهذا القلق الذي إشتاح العالم بشأن “أوميكرون” ليس بسبب بروزه وانتشاره السريع فحسب، إنما أيضاً من حيث مواصفاتها الجينية.

وهنا يجمع العلماء إلى أن “بي. 1.1.529” متحورة “لا مثيلة لها” بسبب الطفرات الواسعة النطاق التي طرأت عليها، والتي يتركز معظمها في البروتين “الشوكي”.

جهاز المناعة

وأغلب العلماء يرجح أن المتحورة الجددة تطورت مما جعل المريض يعاني ضعف في المناعة عجز جهازه المناعي عن محاربة الفيروس وقهره.

ولكن مع مرور الوقت كان قادراً على الدخول في عمليات تحول تدريجية، وراح يكتسب طفرة يتبعها أخرى قبل أن يخرج في النهاية، وقد تجهز إلى كل لياقته الجينية التطورية.

طبيعة المتحورة

وإلى الأن لم يعرف بعد كيف تعمل تلك الطفرات المتحورات على تغيير طبيعة المتحورة، وكيف تتفاعل مع بعضها البعض، والبعض يقول أنها سوف تقلص من كفاءة اللقاحات والحماية التي تمنحها للمطعمين.

وهناك طرف آخر يصر على أن هذه النسخة من “كوفيد” سوف تقطع طريقاً طويلاً قبل أن تتمكن من اجتياز الجدار المناعي لدى الإنسان.

المصدر: Independent عربية

Omicron Variant
Omicron Variant

With the sudden appearance of the mutated strain of Corona “Omicron”, according to the designation of the “World Health Organization”, horrific memories returned to the world’s mind about last winter, when news came out for the first time about a new form of a virus that is more contagious.

new mutant

Since we do not have answers to many questions, the most important of which are: To what extent will the effectiveness of the anti-vaccines against the new mutated decline, how dangerous is it to infection, and will it lead to severe disease cases? What is the impact of this on the Corona pandemic?

Here, scientists have been striving to study these issues, especially the genetic makeup of the new mutant, although health officials believe that before eight weeks have passed, they will not succeed in forming a clear picture of what is happening, and what awaits them.

South Africa

With all these developments, just being at this level is a wonderful achievement achieved by modern science, given that the “Omicron”, or “P, 1.1.529” mutant, or as it is scientifically called, exploded on the scene a week ago.

This made the whole world sound the alarm. In South Africa, which finds itself in the crosshairs again after its experiment with the “beta” mutant, “Corona” injuries increased throughout the current month of November, and Gauteng Province witnessed the majority of them.

new mutations

Here, some scientists think that the B.1.1529 mutation may have caused up to 90 percent of new cases in the region, where it is feared that it is “quickly acquiring the status” of its “delta” counterpart, indicating that it has a “structural” structure. Better” compared to others.

This concern that swept the world about “Omicron” not only because of its emergence and rapid spread, but also in terms of its genetic characteristics.

Here, the scientists agree that B.1.1,529 is a “unmatched” mutant because of the extensive mutations that have occurred in it, most of which are concentrated in the “spinal” protein.

immune system

Most scientists believe that the new mutant evolved, which made the patient suffer from weak immunity, as his immune system was unable to fight and conquer the virus.

But over time he was able to go through gradual transformations, acquiring one mutation followed by another before eventually coming out, primed to all his evolutionary genetic fitness.

mutated nature

So far, it is not known how these mutated mutations change the nature of the mutant, and how they interact with each other, and some say that it will reduce the efficiency of vaccines and the protection they give to those who are vaccinated.

Another party insists that this version of “Covid” will go a long way before it can cross the human immune wall.

Source: Independent Arabic

2 thoughts on “فيروس اوميكرون | Omicron Virus

Leave a comment

%d مدونون معجبون بهذه: