كورونا متحور أوميكرون | Mutated Omicron

Omicron Virus
متحور أوميكرون

منذ شهر تقريبا من رصد حالة في جنوب أفريقيا، بات لدى الجميع فهم أفضل للمتحورة “أوميكرون”، وهي أشد عدوى لكنها أقل خطورة من الفيروسات الأخرى، على الرغم من استمرار عدم القدرة على كشف المدى الذي سوف تغيرعبره وجه جائحة “كوفيد-19”.

حيث “تنتشر متحورة أوميكرون بسرعة أكبر من دلتا لكن خطورتها أقل، إلا أننا لا نعلم او نجهل لأي درجة”، هذا ما قاله جان فرنسوا دلفريسي، رئيس المجلس العلمي الذي يرفع التوصيات للحكومة الفرنسية، يوم الخميس 23 ديسمبر

ومع تفشي حالة “أوميكرون” بشكل كبير في العديد من البلدان, حيث تتضاعف الحالات كل ثلاثة أيام، وهي ظاهرة غير مسبوقة مع الفيروسات السابقة.

أوميكرون في أوروبا

حيث باتت متحورة أوميكرون منتشرة بكشل كبير في الدنمارك وبريطانيا اللتين تجاوزتا عتبة 100 ألف إصابة يومياً، وسوف تصبح كذلك في بلدان أخرى منها فرنسا, وباتت “أوميكرون” المتحورة على “دلتا” التي كانت مسيطرة في السابق.

وفي دراسة أخرى أظهرت من جنوب أفريقيا واسكتلندا وإنجلترا هذا الأسبوع، أن “أوميكرون” تتسبب على ما يبدو في حالات أقل تستلزم دخول المستشفيات بالمقارنة مع “دلتا” المتحورة.

ووفقاً لهذه البيانات التي لا تزال غير مكتملة ويجب التعامل معها بحذر، قد تكون “أوميكرون” أقل خطورة من “دلتا” بنسبة تراوح بين 35 و80 في المئة.

منظمة الصحة العالمية

والموضوع المهم, غير المعروف ما إذا كانت هذه الخطورة الأقل على ما يبدو تأتي من خصائص أوميكرون أو إذا كانت بسبب إصابتها أشخاصاً لديهم مناعة جزئية إما عن طريق اللقاح أو عدوى سابقة, وهذا هو العنوان العريض الذي يبقى من دون جواب.

وفي نفس الوقت حذر تيدروس أدهانوم غيبريسوس المدير العام إلى منظمة الصحة العالمية أخيراً، من أنه “حتى لو تسببت أوميكرون في ظهور أعراض أقل حدة، فإن ارتفاع عدد الحالات قد يساهم في اكتظاظ الأنظمة الصحية غير المستعدة”.

حيث ظهرت العديد من الدراسات أن مستوى الأجسام المضادة يتراجع أمام “أوميكرون” لدى الأشخاص الذين تم تطعيمهم مع لقاحات “فايز” و”موديرنا”.

وهو أكثر مع لقاح “أسترازينيكا” أو لقاح “سينوفاك”, والنقطة المشجعة هي أنه يبدو أن الجرعة المعززة الثالثة سوف ترفع بشكل كبير مناعة الجسم.

المصدر: independentarabia

Omicron Virus
Mutated Omicron

About a month ago from monitoring a case in South Africa, everyone had a better understanding of the “Omicron” mutant, which is more contagious but less dangerous than other viruses, despite the still not being able to reveal the extent to which it will change the face of the “Covid-19” pandemic.

“The Omicron mutant spreads more quickly than Delta, but its danger is less, but we do not know or do not know to what degree,” Jean-Francois Delfraisy, head of the scientific council that makes recommendations to the French government, said Thursday, December 23

With the outbreak of the “Omicron” case in many countries, cases double every three days, which is an unprecedented phenomenon with previous viruses.

Omicron in Europe

As the Omicron mutant has become widely spread in Denmark and Britain, which have crossed the threshold of 100,000 infections per day, and it will become so in other countries, including France, and the mutated “Omicron” has become the “Delta” that was previously dominant.

And in another study from South Africa, Scotland and England this week, “Omicron” appears to cause fewer cases requiring hospitalization compared to the mutated “Delta”.

According to this data, which is still incomplete and should be treated with caution, Omicron may be 35 to 80 percent less dangerous than Delta.

World Health Organization

And the important topic, it is not known whether this seemingly lower risk comes from the characteristics of Ommicron, or if it is due to its infection in people who have partial immunity, either through the vaccine or a previous infection, and this is the broad title that remains unanswered.

At the same time, Tedros Adhanom Ghebreyesus, Director-General of the World Health Organization, recently warned, that “even if Omicron causes less severe symptoms, the high number of cases may contribute to overcrowding unprepared health systems.”

Several studies have shown that the level of antibodies decreases to “Omicron” in people who have been vaccinated with the “Fayez” and “Moderna” vaccines.

It is more with AstraZeneca or Sinovac, and the encouraging point is that it appears that the third booster dose will significantly raise the body’s immunity.

Source: independentarabia

2 thoughts on “كورونا متحور أوميكرون | Mutated Omicron

Your Comment

%d مدونون معجبون بهذه: