ماذا تختار الحب أم الإحترام | Love Concept

الحب والتقدير والاحترام أساسيات لا يمكن فصلها ضمن العلاقات الإنسانية لتأثيرها الكبير على مدى استمرار العلاقات، فالتقدير والاحترام يقويان أواصر العلاقة وذلك عن طريق عبارات الشكر أو موقف جميل أو حتى نظرة عرفان.

ولكن السؤال هنا، أيهما أهم بالنسبة للفرد؟ أن يكون محبوبا ممن حوله أو يكون في موضع تقدير واحترام؟ وأيهما يكون سببًا  للآخر ويؤدي إليه؛ الحب أم الاحترام، وهل يمكن فصلهما؟ بمعنى هل هناك حب بدون احترام أو هل هناك احترام وتقدير بدون حب؟

قبل أن نتوسع في الحديث عن هذا الموضوع وهو أيهما تفضل الحب أم الإحترام؟ علينا أن نعرف ما هو الحب وما هو الإحترام، والفرق بينهما:

مفهوم الحب

الحب هو شعور بالمودة تجاه فرد آخر، ويكون شعور فطري غير مقصود مثل ما نشعر به منذ الصغر، فالطفل يحب أمه بالفطرة ثم يبدي تعلقه بأبيه عندما يكبر  قليلًا، وهكذا يكبر الشعور بالحب وينمو داخل الأفراد بالفطرة.

ويصبح حب للأخوة والأقارب والأصدقاء، ثم شعور بالحب تجاه الجنس الآخر ليكلل بالزواج وبناء أسرة وهكذا تتكرر الدائرة لتصبح سلسلة داخل المجتمع.

في بعض الأحيان يكون الحب تجاه أفراد غير متشابهين في الطباع أو الخصال لكنه شعور داخلي يدفع لإسعاد الآخر والتضحية من أجله.

وهنا يحضرني ما كتبه الكاتب الكبير أنيس منصور عن الحب “الحب يأتي دون سبب، وليس هناك قيود له، لا يأتي بمال ولا يأخذ بجمال، ولا يُقَاس بعمر.

هو قَدَر مشيت فيه وأجَّل الحب أن تجد شخصًا يقرؤك في صمت، يري طيبتك وقت غضبك، يشعر بحنانك في قسوتك، يرى حزنك خلف ابتسامتك، يستوعبك وقت عنادك، ويتحملك وأنت في أسوأ حالاتك.”

والحب موجود بين كل المخلوقات وممكن أن يكون حب شخص لحيوان معين القطة أو الحصان، إذًا الحب شعور فطري لا يمكن اكتسابه أو منحه.

مفهوم الاحترام

الاحترام هو التقدير والإعجاب بشخص آخر لصفاته الحميدة أو لطبعه السلس أو لنجاحه في مجال معين أو لثقافته أو قصة كفاحه، فالاحترام للطرف الآخر ممكن أن يتواجد لتقديره ولكن ليس لوجود عاطفة الحب تجاهه في البداية؛ إذًا الاحترام ينبع من الإعجاب ولا تكون للمودة علاقة به.

في بعض الأحيان يُفرَض الاحترام بسبب الفرق في السن أو السلطة أو المكانة الاجتماعية، ومن هنا اتضح الفرق بين مفهوم الحب والاحترام؛ فالحب شعور فطري لا يمكن إجبار شخص على حب أحد معين.

حيث أنه يأتي بشكل طبيعي ويكون شعور قوي من المودة والانجذاب نحو الآخر، أما الاحترام فهو عامل أساسي في العلاقات يمكن التحكم فيه بين الأشخاص لاستمرار العلاقات.

ماذا تختار الحب أم الإحترام

هما الاثنان من العوامل الأساسية لأي علاقة ضمن العلاقات الإنسانية مع اختلاف نسبتهما في العلاقة، ولكن أي علاقة لا يتوفر فيها هذان العاملان قد يحدُث بها خلل، ونسبة الحب إلى الاحترام في أي علاقة ترجع إلى طبيعة العلاقة.

فالعلاقات الزوجية والأسرية يجب أن تُبنى على الحب والاحترام، أما باقي العلاقات الاجتماعية وعلاقات العمل بين الموظفين وبعضهم باختلاف مناصبهم يكون أساسها الاحترام، والمحبة قد تأتي بالتعامل فيما بعد وقد لا يكون هناك محبة ولكن يجب أن تظل العلاقات مبنية على الاحترام.

والاحترام ثقافة مهمة جدًا في المجتمعات سواء في مجتمع الأعمال، في الأماكن العامة، في جميع المؤسسات سواء تربوية، إجتماعية، رياضية أو ترفيهية.

ليس من الضروري أن نحب كل من نقابله في حياتنا، ولكن المؤكد والضروري أن يسود علاقاتنا الاحترام الحقيقي الذي ليس وراءه مصلحة أو نفاق.

واحترام الآخرين تفرضه علينا أخلاقنا وسلوكياتنا، ويدل على الأصول والتربية، فالاحترام لا يأتي من خلال التعليم والمدارس والجامعات الدولية، إنما يكون منذ الصغر في التربية، ويكون منهج يعيش به الفرد في المجتمع، ويدل على ما تلقاه من والديه من مبادئ وسلوكيات.

كلما احترم الإنسان ذاته استطاع أن يحترم الآخرين، بغض النظر عن البيئة التي يعيش فيها سواء بين طبقات المجتمع الراقي أو في حي شعبي.

ففي بعض الأحيان نجد أن بعض من تلقوا قدرًا بسيطًا من التعليم لديهم من الاحترام والتقدير للآخرين  ما يفوق بعض المثقفين وأصحاب المال والنفوذ.

وهناك قاعدة عامة أن “من يَحْتَرِم غالبًا ما يُحْتَرَم”، وقناعتي الشخصية أن التقدير والاحترام يكون لهما تأثير سحري في العلاقات، فالتقدير والاحترام يساعدان على استمرار العلاقات، وممكن أن يؤديا إلى المحبة المتبادلة.

“أن تحبني هذا اختيارك ولكن احترامي هو فرضٌ عليك حتى أحترِمَك، اِحْتَرِم تُحْتَرَم.” ويبقى الحب أو الإحترام سلوكيات جميلة ضمن العلاقات الإنسانية.

المصدر: Women of Egypt / الكاتبة: إيمان عرابي

Love, appreciation and respect are fundamentals that cannot be separated within human relationships because of their great impact on the extent of the continuity of relationships.

But the question here is, which one is more important to the individual? To be loved by those around him or be appreciated and respected? whichever causes and leads to the other; Love or respect, and can they be separated? Meaning, is there love without respect, or is there respect and appreciation without love?

Before we expand on this topic, which is love or respect, which do you prefer? We have to know what is love and what is respect, and the difference between them:

love concept

Love is a feeling of affection towards another individual, and it is an innate and unintended feeling like what we feel since childhood.

It becomes love for brothers, relatives, and friends, and then a feeling of love towards the opposite sex that culminates in marriage and building a family, and so the cycle is repeated to become a chain within society.

Sometimes love is towards individuals who are not similar in character or qualities, but it is an inner feeling that pushes to make the other happy and sacrifice for him.

Here I am reminded of what the great writer Anis Mansour wrote about love: “Love comes without a reason, and there are no restrictions for it, it does not come with money, it does not take beauty, and it is not measured by age.

It is the destiny you walked in and the time of love to find someone who reads you in silence, sees your kindness when you are angry, feels your tenderness in your cruelty, sees your sadness behind your smile, absorbs you at the time of your stubbornness, and bears you when you are at your worst.”

And love exists among all creatures, and it can be a person’s love for a particular animal, a cat or a horse, so love is an innate feeling that cannot be acquired or granted.

respect concept

Respect is appreciation and admiration for another person for his good qualities, his smooth nature, his success in a particular field, his culture, or the story of his struggle. So respect stems from admiration and affection has nothing to do with it.

Sometimes respect is imposed because of a difference in age, authority, or social standing, hence the difference between the concept of love and respect; Love is an innate feeling that cannot force a person to love a particular person.

It comes naturally and has a strong feeling of affection and attraction to the other, while respect is a key factor in relationships that can be controlled between people for the continuation of relationships.

What would you choose love or respect

They are the two basic factors of any relationship within human relationships with their different ratios in the relationship, but any relationship in which these two factors are not available may cause a defect, and the ratio of love to respect in any relationship is due to the nature of the relationship.

Marriage and family relationships must be built on love and respect. As for the rest of the social and work relationships between employees and some of them in different positions, they are based on respect, and love may come with dealing later and there may be no love, but relationships must remain based on respect.

Respect is a very important culture in societies, whether in the business community, in public places, and in all institutions, whether educational, social, sports or recreational.

It is not necessary to love everyone we meet in our lives, but it is certain and necessary that true respect prevail in our relationships, which is not beyond interest or hypocrisy.

Respect for others is imposed on us by our morals and behaviors, and indicates origins and upbringing. Respect does not come through education, schools and international universities, but rather comes from childhood in education, and it is a curriculum by which the individual lives in society, and indicates what he received from his parents in terms of principles and behaviors.

The more a person respects himself, the more he can respect others, regardless of the environment in which he lives, whether among the classes of high society or in a popular neighborhood.

Sometimes we find that some who have received a small amount of education have more respect and appreciation for others than some intellectuals, money and influence.

There is a general rule that “he who is respected is often respected,” and my personal conviction is that appreciation and respect have a magical effect in relationships.

“To love me is your choice, but my respect is an obligation on you so that I respect you, be respected, be respected.” Love or respect remains beautiful behaviors within human relationships.

Source: Women of Egypt / Writer: Iman Orabi

2 thoughts on “ماذا تختار الحب أم الإحترام | Love Concept”

Leave a comment