العيش في المريخ | Life on Mars

Living in space and transplanting liver organs
زراعة الكبد

قامت وكالة الفضاء الأميركية (ناسا) بالكشف عن أقوى صاروخ في العالم، والذي يطلق عليه «نظام الإقلاع الفضائي»، وهو اختصاراً باسم «إس إل إس»، ومن المتوقع أن تحمل تلك المركبات البشر إلى القمر خلال هذا العقد.

حيث انتهى المهندسون في مركز كنيدي للفضاء في ولاية فلوريدا الأمريكية، الجمعة الماضي، من تثبيت الجزء الرئيسي من جسد الصاروخ، ويبلغ طوله 65 متراً (212 قدماً)، بين صاروخين أصغر حجماً.

أقوى صاروخ في العالم

وهذه هي المرة الأولى التي تُجمع فيها المكونات الثلاثة الأساسية للصاروخ بهذا الشكل على الإطلاق، حسبما أفادت هيئة الإذاعة البريطانية.

وتأتي مكونات الصاروخ بنظام الإقلاع الفضائي من جزء رئيسي عملاق، التي تضم خزانات وقود دافعة وأربعة محركات قوية، وعلى جانبيه اثنان من الصواريخ الصلبة، طول كل منهما 54 متراً.

حيث سوف تتوفر هذه المنصة المتنقلة إمكانية اختبار صاروخ الإقلاع الفضائي العملاق، وفحصه، وصيانته، فضلاً عن نقله إلى المنصة التي سيُطلق منها إلى القمر.

ولادة فئران في الفضاء

أظهرت دراسة علمية عن نتائج مذهلة من تجربة علمية جرت أبحاثها بين الفضاء، وتحديدا في محطة الفضاء الدولية، وبين كوكب الأرض، نتج عنها “صغار الفضاء”، بحسب وصف المصادر.

وأكد علماء من دولة اليابان أن الحيوانات المنوية للفئران تعرضت إلى مستويات عالية من الإشعاع الكوني، خلال بقائها مجمدة مدة ست سنوات في محطة الفضاء الدولية أنتجت مجموعة صغار أطلق عليها اسم “صغار الفضاء”.

حيث أكدت دراسة منشورة يوم الجمعة الماضي في مجلة “Science Advance” العلمية، فإن المواليد الجدد بصحة جيدة ولم تظهر عليهم أي مشاكل صحية إلى لحظة كتابة المقال.

مستقبل زراعة الأعضاء

خبر مفرح وسعيد نجح فريق من العلماء في زراعة نسيج كبد بشري, وهو الأول من نوعه باستخدام تقنية الطباعة ثلاثية الأبعاد، يمكنه علاج رواد الفضاء المستقبليين الذين سوف يعيشون يومًا ما على المريخ أو القمر، بالإضافة إلى علاج المرضى بشكل عام من خلال زراعة الأعضاء.

وهذا ما ذكره تقرير في صحيفة ”ديلي ميل“ قام علماء معهد ”ويك فورست“ للطب التجديدي التابع إلى جامعة ”ويك فورست“ في ولاية نورث كارولينا، ببناء نسيج على شكل مكعب قادر على العمل مدة 30 يومًا في المختبر، بعد أن تم استخدام الطباعة ثلاثية الأبعاد من الخلايا الجذعية.

مكونات الكبد

حيث يتألف هذا الكبد على شبكة من القنوات المصممة للحفاظ على مستويات كافية من الأكسجين والمغذيات التي تُبقي الأنسجة المُنشأة على قيد الحياة حتى أطول فترة ممكنة.

ولا تستطيع هذه الأنسجة  والمطبوعة ثلاثية الأبعاد أن تعالج رواد الفضاء فحسب، بل يمكن استخدامها أيضًا للمرضى الذين ينتظرون زراعة الأعضاءفبدلًا من الاعتماد على المتبرعين، قد تتم طباعة أعضاء بديلة للمرضى قبل عمليات الزرع

من ناحية أخرى, قالت لين هاربر، مديرة المشروع في مركز أبحاث أميس التابع إلى وكالة الفضاء (ناسا ، إن قيمة النسيج الاصطناعي المطبوع تعتمد كليًا على مدى محاكاته لما يحدث في الجسم. وأضافت ”هاربر“ أن المتطلبات دقيقة، وتختلف من عضو إلى آخر، مما يجعل المهمة دقيقة ومعقدة للغاية

Living in space and transplanting liver organs
space travel

The US space agency (NASA) has unveiled the most powerful rocket in the world, called the Space Launch System, or SLS, and these vehicles are expected to carry humans to the moon during this decade.

Last Friday, engineers at the Kennedy Space Center in Florida completed fixing the main body of the rocket, which is 65 meters (212 feet) long, between two smaller rockets.

The most powerful missile in the world

This is the first time that the three basic components of the missile have ever been combined in this way, the BBC reported.

The components of the rocket, the space launch system, come from a giant main part, which includes propellant fuel tanks and four powerful engines, and on its sides are two solid rockets, each 54 meters long.

Where this mobile platform will provide the ability to test, inspect and maintain the giant space launch rocket, as well as transfer it to the platform from which it will be launched to the moon.

Mice born in space

A scientific study showed amazing results from a scientific experiment conducted between space, specifically in the International Space Station, and between the planet Earth, which resulted in “young space,” according to the description of the sources.

Scientists from Japan confirmed that rat sperm were exposed to high levels of cosmic radiation, during their stay frozen for six years on the International Space Station, which produced a group of young called “Space Juniors”.

A study published last Friday in the journal Science Advance confirmed that newborns are in good health and have not had any health problems until the time of writing the article.

The future of organ transplantation

Good and happy news: A team of scientists succeeded in transplanting human liver tissue, the first of its kind using 3D printing technology, that can treat future astronauts who will one day live on Mars or the Moon, in addition to treating patients in general through organ transplantation.

This is what was mentioned in a report in the newspaper “Daily Mail” that scientists from the Wake Forest Institute for Regenerative Medicine at Wake Forest University in North Carolina, built a cube-shaped tissue capable of working for 30 days in the laboratory, after printing was used Three-dimensional stem cells.

Liver components

The liver is made up of a network of channels designed to maintain adequate levels of oxygen and nutrients that keep the created tissues alive for as long as possible.

Not only can this 3D-printed tissue treat astronauts, it can also be used for patients waiting for an organ transplant. Instead of relying on donors, patients’ replacement organs may be printed before transplants.

On the other hand, Lynne Harper, project manager at NASA’s Ames Research Center, said that the value of the printed synthetic tissue depends entirely on how well it mimics what is happening in the body.and “Harper” added that the requirements are precise, and differ from one organ to another, Which makes the task very precise and complex

your comment

%d مدونون معجبون بهذه: