فايزر أفضل من جونسون | Johnson’s Vaccine

Pfizer Vaccine
لقاح فايزر

أوضحت السلطات الصحية في أمريكا أن بسبب تجلّطات الدم يُعتقد أنّ اللقاح الأحادي الجرعة مسؤول عنها، حيث أوصت السلطات باستخدام لقاحي “فايزر” و”موديرنا” بدلاً من “جونسون آند جونسون” في تطعيم جميع البالغين ضد فيروس كورونا.

جلطات دموية

حيث أشارت السلطات الصحية الأمريكية يوم الخميس الماضي 16 ديسمبر باستخدام لقاحي “فايزر” و”موديرنا” بدلاً من “جونسون آند جونسون” في تطعيم جميع البالغين ضد كوفيد-19، وذلك بسبب تجلّطات دموية يُعتقد أنّ اللقاح الأحادي الجرعة مسؤول عنها.

ولكن هذه التوصية والصادرة عن مراكز الوقاية من الأمراض والوقاية منها “سي دي سي” تمثّل ضربة موجعة مؤلم إلى شركة “جونسون آند جونسون” المتّهم لقاحها مع الوقوف خلف تسع وفيات في الولايات المتحدة.

لقاح جونسون

لكنّ هذه التوصية لا تعني حظر هذا اللّقاح في الولايات المتّحدة إذ إنّه سيبقى متاحاً، وبالأخصّ للأشخاص الذين لا يمكنهم تلقّي لقاحي فايزر أو موديرنا ولا سيّما بسبب تفاعلات حساسية قد تتسبّب بها تقنية الحمض النووي الريبي المرسال (آر إن ايه) التي يعتمد عليها هذان اللّقاحان.

وقالت روشيل والينسكي، مديرة “سي دي سي” في بيان إنّ “التوصية المحدّثة الصادرة اليوم تؤكّد التزام مراكز السيطرة على الأمراض والوقاية منها توفير المعلومات العلمية للمواطنين الأمريكيين حال توفّرها.

فايزر وموديرنا

حيث يأتى هذا القرار بعد ساعات من توجيه إلى جنة خبراء مستقلّين دعوة إلى السلطات الصحّية الأمريكية إلى إصدار توصية لجميع البالغين بإعطاء الأولوية إلى لقاحي فايزر وموديرنا على اللّقاح الأحادي الجرعة.

وقد لخصت لجنة الخبراء إلى هذه الدعوة بناء على بيانات جديدة أكّدت إصابة أشخاص تلقّوا لقاح جونسون آند جونسون بتجلّطات دموية.

الحمض النووي

ولكن هناك مسؤولة في “سي دي سي” وهي سارة أوليفر حرصت على الإشارة إلى أنّ التوصية بإيلاء الأولوية للقاحي فايزر وموديرنا على لقاح “جونسون” صدرت بسبب توفّر كميات كبيرة من لقاحي الحمض النووي الريبي المرسال حالياً.

حيث شددت على أنّ اللّقاح الأحادي الجرعة يقلّل من مخاطر الاستشفاء ولكنه ينطوي على مخاطر صحية أعلى بالمقارنة مع منافسيه الثنائيي الجرعة.

خارج أمريكا

وشددت إلى لجنة الخبراء على وجوب أن يبقى لقاح “جونسون” متاحاً ولا سيّما بالنسبة إلى الأشخاص الذين يعانون من حساسية تمنعهم من تلقّي أحد اللقاحين الآخرين أو إذا لم يتوفّر لقاح آخر بديل عنه.

وهناك من الخبراء رفضوا التوصية مع منع استخدام لقاح “جونسون آند جونسون” بسبب التداعيات التي يمكن أن يتسبّب بها مثل هكذا موقف خارج الولايات المتحدة حيث قد تختلف إمدادات اللّقاحات.

حالات إصابة

وقالت أوليفر على أنّه إذا لم يتوفّر لقاح آخر، فإنّ الفوائد الناجمة عن تلقّي “جونسون” في مواجهة كوفيد-19 تفوق بكثير مخاطر هذا اللقاح.

وحتى مع نهاية شهر أغسطس، سجّلت في الولايات المتحدة 54 حالة تجلط دموية مرتبطة بلقاح “جونسون” من أصل أكثر من 14 مليون جرعة تم إعطاؤها.

العناية المركزة

وهناك حالات قرابة 54 شخص دخلوا المستشفى، بما في ذلك 36 في العناية المركّزة, ومع حلول مطلع ديسمبر كان تسعة من هؤلاء المصابين قد فارقوا الحياة، ممّا يعني أنّ معدّل الوفيات هو واحد على سبعة.

حيث إزدادت خطر الإصابة بالتجلّطات القلبية لدى النساء اللواتي تتراوح أعمارهن بين 30 و49 عاماً ويتلقّين لقاح “جونسون”.

ويبلغ معدّل الإصابة لدى هذه الشريحة واحداً من أصل كلّ مئة ألف جرعة من اللقاح, ولكنّ الجلطات الدموية لا تنحصر بهذه الشريحة بل تشمل فئات أخرى من السكان.

وفاة مرضى

وكانت السلطات الصحّية الأمريكية أوصت في شهر أبريل الماضي بتعليق ووقف استخدام لقاح “جونسون آند جونسون” ريثما تتحقّق من الرابط بينه وبين هذه الوفيات.

ولكن في النهاية أعطت الضوء الأخضر لاستئناف عمليات التلقيح بواسطته, ومع ذلك فقد ضمّنت الترخيص الطارئ الذي منحته لهذا اللقاح تحذيراً من خطر تسبّبه مع جلطات دموية.

المصدر: Egypt14

Pfizer Vaccine
Pfizer Vaccine

The health authorities in America explained that because of blood clots, the single-dose vaccine is believed to be responsible, as the authorities recommended the use of the “Pfizer” and “Moderna” vaccines instead of “Johnson & Johnson” to vaccinate all adults against the Corona virus.

blood clots

Last Thursday, December 16, the US health authorities indicated that the “Pfizer” and “Moderna” vaccines would be used instead of “Johnson & Johnson” to vaccinate all adults against Covid-19, due to blood clots that the single-dose vaccine is believed to be responsible for.

But this recommendation, issued by the Centers for Disease Control and Prevention (CDC), represents a painful blow to the company “Johnson & Johnson”, whose vaccine is accused, with being behind nine deaths in the United States.

Johnson’s Vaccine

However, this recommendation does not mean banning this vaccine in the United States, as it will remain available, especially to people who cannot receive the Pfizer or Moderna vaccines, especially due to allergic reactions that may be caused by the messenger RNA technology (RNA) on which these two vaccines depend.

“Today’s updated recommendation affirms the Centers for Disease Control and Prevention’s commitment to providing scientific information to American citizens as and when it becomes available,” CDC Director Rochelle Wallinsky said in a statement.

Pfizer and Moderna

The decision comes hours after a panel of independent experts called on US health authorities to recommend that all adults prioritize the Pfizer and Moderna vaccines over the single-dose vaccine.

The expert committee concluded this call based on new data that confirmed that people who received the Johnson & Johnson vaccine had blood clots.

DNA

But there is a CDC official, Sarah Oliver, who was keen to point out that the recommendation to prioritize the Pfizer and Moderna vaccines over the Johnson vaccine was made due to the large quantities of the two messenger RNA vaccines currently available.

She emphasized that the single-dose vaccine reduces the risk of hospitalization but carries a higher health risk compared to its two-dose competitors.

outside America

She stressed to the expert committee that the Johnson vaccine should remain available, especially for people who suffer from allergies that prevent them from receiving one of the other two vaccines, or if another vaccine is not available to replace it.

There are experts who rejected the recommendation to prevent the use of the Johnson & Johnson vaccine because of the repercussions that such a situation could cause outside the United States, where vaccine supplies may vary.

Injury cases

Oliver said that if another vaccine is not available, the benefits of receiving “Johnson” in the face of Covid-19 far outweigh the risks of this vaccine.

As of the end of August, 54 cases of blood clots associated with the Johnson vaccine were recorded in the United States out of more than 14 million doses administered.

Intensive care

There are cases of about 54 people who were hospitalized, including 36 in intensive care, and by the beginning of December, nine of these injured people had died, which means that the death rate is one in seven.

Women between the ages of 30 and 49 who received the Johnson vaccine had an increased risk of heart attacks.

The infection rate in this segment is one out of every 100,000 doses of the vaccine, but blood clots are not limited to this segment, but include other groups of the population.

sick death

And last April, the American health authorities recommended suspending and stopping the use of the “Johnson & Johnson” vaccine, pending verification of the link between it and these deaths.

But in the end it gave the green light to resume vaccinations with him, and yet the emergency license it granted for this vaccine included a warning of the risk of causing it with blood clots.

Source: Egypt14

2 thoughts on “فايزر أفضل من جونسون | Johnson’s Vaccine

Leave a comment

%d مدونون معجبون بهذه: