مروحية تحلق في المريخ Helicopter flying in the planet Mars

Helicopter flying in the planet Mars
مروحية تحلق في المريخ

نجحت مروحية «إنجينيويتي» المصغرة التابعة إلى وكالة الفضاء الأمريكية ناسا، يوم الخميس 19 أبريل، في تنفيذ طلعة ثانية في أجواء المريخ، انطوت على مخاطرة أكبر من الطلعة التاريخية التي جرت الاثنين 16 أبريل، وأصبحت بهذه النتيجة أول مركبة مزودة بمحرك تحلق فوق كوكب آخر.

وقد أشارت «ناسا»، في بيان، إلى أن هذه الطلعة استغرقت 51.9 ثانية، في حين لم تدم الطلعة الأولي سوى 39.1 ثانية, كذلك شهدت الطلعة الثانية مجموعة «تحديات عدة جديدة» ميزتها عن الأولى، أبرزها تحليقها على ارتفاع أقصى أعلى، وبقاؤها مدة أطول في الجو، وتنفيذها حركات جانبية، حسب وكالة الصحافة الفرنسية.

التحليق في الكوكب

حيث أقلعت «إنجينيويتي» في الساعة 05.33 (09.33 بتوقيت جرينتش)، وارتفعت إلى علو 5 أمتار بعدما كانت في الطلعة السابقة توقفت عند مستوى 3 أمتار.

وقامت المروحية بحركة جانبية للمرة الأولى، محققة بذلك اثنين من طموحات «ناسا», وأوضح هافارد غريب، أحد طياري «إنجينيويتي» مِن بُعد: «يبدو الأمر بسيطاً، لكن ثمة الكثير من الأمور المجهولة حول كيفية قيادة مروحية على المريخ. لهذا السبب نحن هنا، من أجل العثور على إجابات عن هذه الأسئلة».

مهندس المشروع وهو كبير المهندسين بوب بالارام, لاحظ أن البيانات الواردة تشير إلى أن هذه الطلعة الثانية «كانت على مستوى التوقعات», وأضاف: «أصبح في رصيدنا طلعتان فوق المريخ، مما يعني أن ثمة الكثير لنتعلمه هذا الشهر من خلال المروحية».

تجربة المروحية في المريخ

ميمي أونج وهي رئيسة مشروع المروحية قالت، إنه من المقرر إجراء المزيد من الطلعات الجوية، لكنها أشارت إلى «العمر الافتراضي» للمروحية «تحدده الطريقة التي تهبط بها» في كل مرة.

ومهما يحدث, سوف تتوقف تجربة «إنجينيويتي» بعد شهر أو أقل، حتى تتيح للعربة الجوالة «برسيفرنس» التفرغ في مهمتها الرئيسية المتمثلة في البحث عن آثار قديمة للحياة على كوكب المريخ.

المصدر: الشرق الأوسط / Egypt14

Helicopter flying in the planet Mars
Helicopter flying in the planet Mars

The “Ingenuity” miniature helicopter of the US Space Agency NASA succeeded, on Thursday, April 19, in carrying out a second sortie in the atmosphere of Mars, which involved a greater risk than the historic sortie that took place on Monday, April 16, and with this result became the first motor vehicle to fly over another planet.

“NASA” indicated, in a statement, that this sortie lasted 51.9 seconds, while the first flight lasted only 39.1 seconds. The second flight also witnessed a set of “several new challenges” that distinguished it from the first, most notably its flight at a higher maximum altitude, and its stay for a period of time. Longer in the air, and the implementation of sideways movements, according to Agence France-Presse.

Fly the planet

Ingenuity took off at 05.33 (09.33 GMT), and rose to a height of 5 meters after it had been in the previous flight and stopped at 3 meters.

The helicopter made a sideways movement for the first time, realizing two of NASA’s ambitions. “It seems simple, but there are many unknowns about how to drive a helicopter on Mars,” said Harvard Gharib, one of the “Ingenuity” pilots from a distance. That is why we are here to find answers to these questions. ”

The project engineer, who is chief engineer Bob Ballaram, noticed that the data received indicated that this second flight “was up to expectations”, and added: “We now have two sorties over Mars, which means that there is a lot to learn this month through the helicopter.”

Helicopter experience on Mars

Mimi Ong, the head of the helicopter project, said that more sorties were planned, but indicated that the “life span” of the helicopter “is determined by the way in which it lands” each time.

Whatever happens, the “Ingenuity” experiment will stop after a month or less, in order to allow the “Perseverance” rover to devote itself to its main mission of searching for ancient traces of life on Mars.

Source: Middle East / Egypt14

Comment here

%d مدونون معجبون بهذه: