تطبيقات خطيرة على جوجل لسرقة الأموال | Google

joker app
تطبيق جوكر

قامت شركة جوجل بحظر 3 تطبيقات “أندرويد” خطيرة من متجر “بلاي” الخاص بها، ويمكن أن يؤدي تثبيتها على هاتفك إلى سرقة أموالك.

حيث قامت شركة  Mountain View بتنظيف سوقها عبر الإنترنت بعد أن وجدت أن ثلاثة من التطبيقات قادرة على تثبيت خلل خطير وهو تطبيق “جوكر” سيء السمعة.

سرقة الأموال

ويقوم هذا التطبيق الضار من سرقة الأموال من مستخدمي “أندرويد” عن طريق تسجيلهم سرا للحصول على خدمات اشتراك مكلفة يمكن أن تصل قيمتها إلى مئات الجنيهات الإسترلينية سنويا.

وإكتشفت تطبيقات متجر “جوجل بلاي” – المسماة Style Message وBlood Pressure App وCamera PDF Scanner – والتي تخفي برامج “جوكر” الضارة عليها، من قبل الباحثين في كاسبرسكي.

تطبيق جوكر

وعبر منشورات على الإنترنت، قال إيجور جولوفين أن الجهات الخطيرة السيئة قادرة على ضمان تجاوز “جوكر” لإجراءات أمان محرك جوجل من خلال إبقاء الحمولة الخبيثة خامدة أثناء عملية الفحص، مع تنشيط الوظائف الضارة فقط بعد تشغيل التطبيق في سوق “بلاي”.

ويضيف جولوفين: “يمكن إلى مجموعة أحصنة طروادة من Trojan.AndroidOS.Jocker اعتراض الرموز المرسلة في الرسائل النصية وتجاوز حلول مكافحة الاحتيال.

وعادة ما يتم نشرها على “جوجل بلاي”، حيث يقوم المحتالون في تنزيل تطبيقات آمنة من المتجر وإضافة رموز خبيثة إليها, وإعادة تحميلها إلى المتجر باسم مختلف.

عملية الفحص

مع تحقق التطبيقات التي تم تحويلها إلى حصان طروادة أغراضها الأصلية في معظم الحالات، ولن يشك المستخدم في أنها مصدر للتهديدات.

ومع تجاوز عملية الفحص على “جوجل بلاي”، يراقب حصان طروادة ما إذا كان شُغّل أم لا, وسوف تظل التحميل الخبيث خامد أثناء توقف التطبيق في مرحلة الفحص”.

إزالة التطبيق

وقامت جوجل في إزالة هذه التطبيقات “أندرويد” الثلاثة منذ ذلك الحين من متجر “جوجل بلاي”, ولكن إذا قمت بالفعل في تنزيلها قبل إزالة البرامج، فسوف يتعين عليك حذفها من هاتفك.

وللتذكير، تشمل هذه التطبيقات التي يجب أن تكون على دراية بها والتي تم تنزيلها بالفعل من قبل الآلاف من مستخدمي “أندرويد”.

الحفاظ على الأجهزة

وعند تقديم الإستشارة للناس حول كيفية الحفاظ على سلامتهم يعد الأمر جيد، وهنا يقول كاسبرسكي إنه حتى إذا كنت تقوم في تنزيل تطبيق من متجر “جوجل بلاي”.

فيجب عليك من التحقق من المعلومات مثل المراجعات بالإضافة إلى التفاصيل المتعلقة بالمطور لمعرفة ما إذا كان التطبيق صمم بواسطة جهة رسمية حسنة السمعة أو اسم معروف.

ويقول كاسبرسكي: “لتجنب الاشتراكات غير المرغوب فيها، تجنب تثبيت التطبيقات من مصادر غير رسمية، والتي تعد المصدر الأكثر شيوعا للبرامج الخبيثة.

الحذر من التطبيقات

ويجب أن تكون حذرا ألا تخذل عند تثبيت أي من التطبيقات من “جوجل بلاي” أيضا: وعليك من قراة التعليقات، واقرأ على المطور وشروط الاستخدام والدفع, للمراسلة، اختر تطبيقا معروفا جيدا في مراجعات إيجابية.

وإذا كنت تثق في أحد التطبيقات، فيجب أن تتجنب منحه الكثير من الأذونات, حيث لا تسمح إلا بالوصول إلى الإشعارات الخاصة بالتطبيقات التي تحتاجها لأداء الأغراض المقصودة منها”.

المصدر: Egypt14

joker app
joker app

Google has banned 3 dangerous Android apps from its Play Store, and installing them on your phone can steal your money.

Mountain View has cleaned up its online marketplace after finding that three apps are capable of installing a serious flaw, the infamous “Joker” app.

Stealing money

This malicious application steals money from Android users by secretly registering them for costly subscription services that can cost hundreds of pounds annually.

The Google Play Store apps – called Style Message, Blood Pressure App and Camera PDF Scanner – that hide Joker malware on them, were discovered by Kaspersky researchers.

joker app

Via online posts, Igor Golovin said that malicious actors are able to ensure “Joker” bypasses Google’s security measures by keeping the malicious payload dormant during the scan process, with malicious functions activated only after the application is launched in the Play Market.

Golovin adds, “Trojan.AndroidOS.Jocker can intercept codes sent in text messages and bypass anti-fraud solutions.

They are usually posted on Google Play, where fraudsters download safe apps from the Store, add malicious code to them, and re-upload them to the Store under a different name.

examination process

With trojan horse apps fulfilling their original purposes in most cases, the user will not suspect that they are a source of threats.

By bypassing the scanning process on Google Play, the Trojan will monitor whether it is running or not, and the malicious download will remain dormant while the application is stopped in the scanning phase.”

remove the app

Google has since removed these three Android apps from the Play Store, but if you already downloaded them before removing the programs, you’ll have to delete them from your phone.

As a reminder, these include apps that you should be aware of that have already been downloaded by thousands of Android users.

Hardware preservation

When advising people on how to keep them safe is a good thing, and here Kaspersky says that even if you download an app from the Google Play Store.

You should check information such as reviews as well as details about the developer to see if the app was designed by a reputable official or a well-known name.

“To avoid unwanted subscriptions, avoid installing applications from unofficial sources, which are the most common source of malware,” Kaspersky says.

Beware of applications

And you should be careful not to be disappointed when installing any of the applications from “Google Play” as well: you should read the comments, read the developer, terms of use and payment, for messaging, choose a well-known application in positive reviews.

And if you trust an app, you should avoid giving it too many permissions, as you only allow access to notifications for apps that you need to perform their intended purposes.”

Source: Egypt14

3 thoughts on “تطبيقات خطيرة على جوجل لسرقة الأموال | Google”

Leave a comment