أساسيات ومبادىء المحاسبة | Fundamentals and principles of accounting science

Accounting
المحاسبة

هي عبارة عن مجموعة من الخطوات، والطُرق الفنية المُتّبعة لبيان نشاط المُؤسسة المالي بإستخدام الأرقام، ومدى تأثيره على هيكليّة أموالها، وأيضاً تُعرفُ المحاسبةُ بأنّها تقنيةٌ تُستخدمُ لرصدِ الحركات المالية الخاصّة بالمنشأة، والتي تعتمدُ على قياسِ قيمة التكاليف، والأرباح، والمصاريف، وغيرها من القِيم المحاسبية المالية.

تعريف المحاسبة

ومن التّعريفات الأُخرى للمحاسبة أنّها الأداة التي تستخدمُ في وصف طبيعة النّشاطات الإقتصاديّة من خلال العملِ على تحليلها، ودراستها، وتدقيقها بإستخدامِ المعلومات المُحاسبيّة.

وتعرف المحاسبة أيضا بأنها علم قائم على مجموعة من المبادئ والقواعد اللازمة إلى تبويب، وتسجيل، وتصنيف الأحداث الإقتصادية وحركة المال للشركة أو نشاط الدولة، وذلك من أجل الحصول على تقارير مالية تخدم أغراضاً أخرى، ولا بدّ من الإشارة إلى أنها ضرورية إلى تطوّر المؤسّسات ونجاحها في كل جوانبها.

نشأة المحاسبة

إنّ نشأةَ الأفكار الأولى للمُحاسبة تعود إلى حياةِ الفرد الشخص في الأزمان الأولى، والذي أعتمدَ على تطبيقِ فكرة المُقايضة بين السِّلَع الحياتية من أجل الحصول على حاجاته الأساسيّة؛ إذ إنْ العمليّاتِ التجاريّة التي كانت تُطبّقُ في ذلك الوقت تُعدُّ محدودة وبسيطة وقليلة.

أما الاستخدامُ الفعليّ والحقيقة إلى مفهوم مبادئ المُحاسبة يعودُ إلى عصرِ ظهور النّقود وعصر تطور فكرة المال، والذي تميّزَ في إستخدامِ العُملاتِ النقديّة وسيلةٍ تجاريّةٍ رئيسيّةٍ والتي إنتشرت بين النّاس بشكلٍ سريع.

ويُعتبرُ الرياضيّ باشيلو أول من ساهم في وضع نظامٍ مُحاسبيّ منظم في عام 1494م، ومن ثم إنتشرت المُحاسبةُ بشكلٍ كبيرٍ مع التَطوُّر في مجالات الصّناعة، والتّجارة والخدمات والصحة.

أهميّة المحاسبة

تتحدد أهميّة المُحاسبة فيما يلي:

تعتبرُ وسيلةً إلى توفيرِ المعلومات الماليّة للإدارة والموظفيّن حتى يتمكّنوا من إتّخاذ القرارات الإقتصاديّة المُناسبة وهي تعدُّ وسيلةَ إثبات إداريّ، وقانونيّ لكل مُجرَيات الأحداث في دورة المال خلال الفترة الماليّة المُحدّدة لكل فترة زمنية محاسبية.

والتي يُطلقُ عليها (السّنة الماليّة) حيث تُستخدَمُ كوسيلةٍ مهمة لإعداد القوائم الماليّة المُحاسبيّة، مثل: قائمة الدّخل، والمركز الماليّ، والميزانية، والتكاليف، وتساعدُ على توفير معلوماتٍ خاصّةٍ بالأفراد الخارجيّين الذين يتعاملون مُباشرةً مع المنشأة، مثل: العُملاء، والدّائنين والموردون.

أهداف المحاسبة

تسعى المحاسبةُ إلى تحقيق العديدِ من الأهداف:

معرفةُ نتائج أعمال المُؤسّسة أو الشرطة أو المصنع من ربحٍ أو خسارةٍ خلال مُدّة زمنيّة مُحدّدة تعتمدُ على طبيعةِ التّحليل الماليّ المُحاسبيّ، وقد تكون شهريّة، أو سنويّة.

الوصولُ إلى خلاصة قائمة المركز الماليّ خلال الفترة الماليّة،حيث يساهمُ ذلك في التَعرُّف على قيمة الأصول (الموجودات، أو المُمتلكات) في المؤسسة، وقيمة الإلتزامات (الخصوم) المُترتِّبَة على المؤسسة أو الشركة أو المصنع.

توفيرُ البيانات الكافية من قبل المُحاسبين والمُدراء الماليّين حتى يتم تقييم وضع المُؤسّسة من تحديد الأخطاء في حال وجودها، وتوفير الطُّرق المُناسبة لتطبيقِ الحلول الخاصّة بها، وتقليل ما يسمى ( المصاريف ).

وضعِ إستراتيجيّة مُحدّدة وخطة مرحلية تهدفُ إلى تصميم السّياسات الماليّة والمحاسبيّة خلال المُدّة الزمنيّة القادمة من عمر السّنة الماليّة للمُؤسّسة. دعمُ وظيفة الرّقابة على كافّةِ الأنشطة، والوظائف، والمَهام الداخليّة والخارجيّة الخاصّة إلى المُؤسسة، ويُؤدّي ذلك إلى توفير الحماية من عمليّات الإحتيال والإختلاس.

الإحتفاظُ في مجموعةٍ من السِجلّات المُحاسبيّة التي تحتوي على كافّةِ العمليّات الماليّة التي حدثت في المُؤسسة منذُ تأسيسها حتى آخر يوم في السّنة الماليّة، وعادة تكون على مراحل مدة ثلاث سنوات أو خمس سنوات أو عشر سنوات ويتم بعد ذلك إتلافها.

وفكرة المُحاسبةُ أنها عبارةٌ عن طُرقٍ فنيّة تُستخدمُ في تحديدِ ومعرفةِ ماهيّة نشاط المُؤسّسة ما عن طريق قياس التّأثيرات على الهيكلِ الماليّ الخاص بها، كما تُحدّدُ سير عمل المُؤسّسة وتُوضّحُ وتنظم العمليّات الخاصّة المُختلِفة الخاصّة بها سواءً الداخليّة أو الخارجيّة.

كما أنّ المُحاسبةَ تعتمدُ على تحقيق مجموعةٍ من الأهداف التي تقومُ على أُسسٍ ثابتة، وعلى ضبطِ العمليّات المُختلفة داخل المؤسسة والتي تحتوي على خطواتٍ دقيقةٍ ومُحدّدة يترتّب من خلالها قيام المُؤسّسة بالعديدِ مِنَ الواجبات والحقوق التي تُعرفُ في مسمى الإلتزامات. كما تعمل على تعزيزُ إهتمام المؤسسة في عناصر المُلكيّة الخاصّةِ بها والتي يُطلقُ عليها مُسمّى الأصول.

أنواع المحاسبة

تحتوي المُحاسبة على مجموعةٍ من الأقسام وهي:

المحاسبة المالية

تعتبر المحاسبة المالية أساس العمل المحاسبي، وذلك لأنّ كل أنواع المحاسبة الأخرى تعمل ضمن نطاق هذا النوع، أو بناءً على مخرجاته، أو بعض أجزائه، حيث إنّها تظهر نتيجة نشاط الشركة، ومقوّماتها المالية.

المحاسبة الإدارية

تعرف المحاسبة الإدارية بأنّها عملية قياس، وتحديد، وتحليل من أجل إيصال المعلومات المالية المطلوبة من الإدارة إلى التخطيط والمراقبة، فهي تهتم بتأثير المحاسبة على القرارات الإدارية، وعلى فعالية نظام المحاسبة القائم على خدمة الإدارة.

وتعرف أيضا هي المُحاسبةُ التي تعملُ على إعدادِ الحسابات، والبيانات المُحاسبيّة، والإحصائيّة التي تُستخدمُ في جميعِ مُستويات الإدارة، وتُساهمُ في تعزيز دور الرّقابة الإداريّة على كافّة عمليّات الخاصّة بالمُنشأةِ.

 وأيضاً ترتبطُ مع محاسبة التّكاليف التي تعتمدُ على تحليلِ المعلومات الخاصّة لكل عملية تشغيلية من المعدات والآلات والمكائن والسيارات على المنشأة بصفتها الوسيلة المُناسبة لتطبيق الأثر الفعّال للرّقابة في البحث عن أيّ إنحرافٍ في الخطّةِ الإداريّة والمُحاسبيّة الخاصّة بالمنشأة.

كما تعمل المُحاسبة الإداريّة على تقديمِ حلولٍ تُساعدُ على مُعالجةِ الأخطاء المحاسبية فور حدوثها؛ لأنّ وظيفةَ المُحاسبة الإدارية تعتمدُ بشكل أساسي على مُساعدةِ الإدارة في وضعِ سياستها ومراقبة تنفيذ نشاطها ضمن العمليات.

محاسبة التكاليف

هي المحاسبةُ التي تختصُّ بتحديدِ تكلفة الأجهزة والمكائن والمعدات والآلات والسيارات والعمر الإفتراضي لها التي يتمُّ إنتاجها في بيئةِ عملٍ مُحدّدة، وقد تعملُ على الوصولِ إلى تكلفةِ الإنتاج الكُليّة التي تشملُ قيمة كافّة الوحدات المُنتَجة.

 وتهدفُ مُحاسبةُ التّكاليف إلى تحقيق الرّقابة على التّكلفةِ الخاصّة في عناصر وأدوات الإنتاج في العمليات، وتُوفّرُ للإدارةِ البيانات اللّازمة في مساعدتها على إتّخاذِ القرارات الصّحيحة، بالإضافةِ إلى مُساعدتها في تحديدِ التّكاليف الإنتاجية التشغيلية لكل نشاط.

وتهتم أيضاً في تكلفة المنتج سواء كانت سلعة منتج أو خدمة، إضافةً إلى معالجة التكاليف، ولا بدّ من الإشارة إلى أنّها تدخل ضمن المحاسبة المالية، إذ إنّها تستمد الأساسيات منها، وذلك عن طريق تكلفة المنتج والعمر الإفتراضي والإنحراف المعياري.

محاسبة الزكاة والدخل والضريبة

تهتم هذه المحاسبة في قيمة الضريبة أو في قيمة الزكاة، وذلك عن طريق تحديدها بالإعتماد على القوانين الموجودة في البلد سوى من المنظور الشرعي الديني أو من خلال المنظور القانوني الوضعي، أي على أساس الوعاء الضريبي أو وعاء الزكاة، أي أنها تحدد المبالغ المستحقة للضريبة أو للزكاة لكل منشأة أو مؤسسة أو مصنع أو نشاط تجاري إلكتروني.

تعريف المحاسبة الضريبية

 هي مُحاسبةُ تهدفُ إلى تحديدِ قيمة الأرباح الماليّة، أو نسبة الدّخل الخاص في الأفراد، أو المبالغ الماليّة المحصلة من عمليّة تجاريّة أو عملية صناعية أو عملية زراعية أو عملية عقارية، وتعتبرُ خاضعةً إلى نظامِ الضّريبةِ والدخل والزكاة.

ممّا يُساهمُ في فرضِ قيمة الضّريبة المُناسبة على الأنشطة الماليّة السّابقة والتي تعتمدُ في الدّرجةِ الأولى على الإلتزام في القوانين الضريبيّة من قبل أي نشاط تجاري.

محاسبة المراجعة القانونية

وهي فحصُ الحسابات، والدّفاتر المُحاسبيّة، والمُستندات والتّقارير الماليّة فحصاً دقيقاً بحيث يتمكّنُ المُدقّقُ الماليُّ من مُراجعةِ الميزانيّة الماليّة التي تدلُ في وضوحٍ على الحركاتِ الخاصة في المؤسسة، وتظهرُ قيمة كافة الحسابات التي ظهرتْ نتيجة إلى العمليات الإدارية.

وتهتم هذه المحاسبة بالطرق المحاسبية اللإزمة إلى مراجعة سير الحسابات، ومصداقية البيانات التي تقدمها إلى الأطراف الخارجية، مع ضرورة تحري المصداقية والشفافية، علماً أنّها تتفق مع المبادئ والمعايير المحاسبية المتعارف عليها.

في حيث يكون الطرف القائم طرفاً خارجياً محايداً وهو ما يعرف بالمحاسب القانوني أو مكتب المراجعة المحاسبي، حيث يرتبط عمله في الإدارة، كما تعيّنه الشركات الكبيرة في مراقبة النظام الداخلي لها.

المحاسبة الحكومية والقومية

تهتم هذه المحاسبة في عمل حسابات المتعلقة في  الدولة وفي المنظومة الحكومية وكل قطاع حكومي وكل وزارة، وعادة ما تأخذ في الإعتبار الموازنات، وكيفية معالجة الفائض أو العجز في الموازنة، وإضافةً إلى الرغبة في تحديد قيمة الإيرادات المتوقعة، ومحاولة تغطية عجز الموازنة لها، ووضع خطط متوسطة الأجل أو طويلة الأجل والعادة من خمس سنوات إلى عشرين سنة.

وهي المحاسبةُ التي تهتمُّ بإثباتِ كافّة عمليّات الصرف، والتّحصيل الخاص بالمواردِ التي تعتمدُ على النّشاطات الحكوميّة، وتُساهمُ في تقديمِ التّقارير الدوريّة عن كافّة النّشاطات الماليّة، والنّتائج المُتَرتّبة عليها للجهات الرقابيّة المُختلفة أو للمُستثمرين.

ومن الأمثلة عليهم: المُوظّفون الإداريّون، والسُّلطة التشريعيّة، ورجال الأعمال، وأصحاب الأسهم، والهيئات الإداريّة العامّة، والأفراد من الجمهور الذين يُطلَق عليهم مُسمّى (المُنتفعين).

محاسبة الشركات

ويهتم هذا النوع من محاسبة الشركات في شرح العمليات الخاصّة بالشركات، مثل شركات الإكتتاب، والأسهم، أو كيفيّة دخول وخروج شريك من الشركات التضامنية أو شركات المساهمة، إضافةً إلى تبيان كيفيّة تصفية الشركاء، وتوضيح علاقة المنشأة بأصحابها، وغيرها من المعلومات الخاصّة ضمن حقوق الملكية في الشركة وكل شريك.

محاسبة الشركات المتخصصة

تهتم هذه المحاسبة بالتعامل مع المنشأت المتخصّصة ذات الطابع المخصص لمشروع معين من قبل شركة من خارج الدولة، علماً أنهّا متفّقة مع الطرق المحاسبية والأساليب، كما تمنح معلومات عن كيفيّة التعامل مع بعض المجالات الأخرى، أو توضّح ما هو متعارف عليه داخل مجال معين، ضمن زمن معين وكمان معين.

Accounting
Accounting

Define accounting

It is a set of steps, and the technical methods used to demonstrate the institution’s financial activity using numbers, and the extent of its impact on the structure of its funds.

and accounting is also known as a technique used to monitor the financial movements of the facility, which depends on measuring the value of costs, profits, expenses, and other accounting values Financial.

Another definition of accounting is that it is the tool that is used to describe the nature of economic activities through work on analyzing, studying and auditing them using accounting information.

Accounting is also defined as a science based on a set of principles and rules necessary to classify, record, and classify economic events and the movement of money for the company or state activity.

in order to obtain financial reports that serve other purposes, and it must be noted that they are necessary to the development and success of institutions in All its aspects.

The genesis of accounting

The emergence of the first ideas of accounting goes back to the life of the individual person in the early times, who relied on the application of the idea of ​​bartering between living commodities in order to obtain his basic needs.

As the commercial operations that were being applied at that time were considered limited, simple and few. As for the actual use and truth to the concept of accounting principles, it dates back to the era of the emergence of money and the era of the development of the idea of ​​money.

which was characterized by the use of currencies as a main commercial method that spread among people quickly. Then the accountability spread greatly with the development in the fields of industry, trade, services and health.

The importance of accounting

The importance of accountability is determined as follows:

It is considered a means of providing financial information to management and employees so that they can take appropriate economic decisions, and it is an administrative and legal proof of all the events in the money cycle during the financial period specified for each accounting period.

Which is called (the fiscal year) as it is used as an important way to prepare the accounting financial statements, such as: income list, financial position, budget, and costs, and it helps to provide information for external individuals who deal directly with the facility, such as: customers, creditors and suppliers.

Accounting objectives

Accounting seeks to achieve many goals:

Knowing the results of the institution, police or factory’s business of profit or loss during a specific period of time depends on the nature of the financial and accounting analysis, and it may be monthly or annual.

Access to a summary of the balance sheet during the financial period, as this contributes to identifying the value of the assets (assets, or property) in the organization, and the value of the liabilities (liabilities) of the institution, company, or factory.

Providing adequate data by accountants and financial managers so that the institution’s status is evaluated by identifying errors, if any, and by providing appropriate ways to implement their own solutions, and to reduce the so-called (expenses).

Developing a specific strategy and a phased plan aiming at designing the financial and accounting policies during the next period of the life of the institution’s fiscal year.

Types of accounting

Supporting the oversight function on all activities, jobs, and internal and external tasks of the institution, and this leads to the provision of protection from fraud and embezzlement.

Maintaining a set of accounting records that contain all the financial transactions that occurred in the institution since its establishment until the last day of the fiscal year, usually in stages for a period of three years, five years or ten years, and then they are destroyed.

The idea of ​​accounting is that it is a technical method that is used to define and know what an institution’s activity is by measuring the effects on its financial structure. It also defines the institution’s workflow, clarifies and organizes its various special processes, whether internal or external.

Financial Accounting

and that accountability depends on a group of Goals that are based on firm foundations, and on controlling the various processes within the institution.

which contain precise and specific steps through which the institution must fulfill many duties and rights known as obligations, and it also works to enhance the institution’s interest in the elements of its ownership, which are called assets.

Accounting contains a group of sections, namely:

Financial accounting is the basis of the accounting work, because all other types of accounting work within the scope of this type, or based on its outputs, or some of its parts, as it appears as a result of the company’s activity and its financial components.

accounting administration

Management accounting is defined as the process of measuring, determining, and analyzing in order to deliver the required financial information from management to planning and control.

concerned with the impact of accounting on managerial decisions, and on the effectiveness of the accounting system based on the management service.

known as accounting that works on preparing accounts, accounting data, and statistics that are used at all levels of management, and contribute to strengthening the role of management oversight on all operations of the facility.

with cost accounting that depends on analyzing the information about each operational process of equipment, machines, machines and cars on the facility as the appropriate means to apply the effective impact of control in searching for any deviation in the administrative and accounting plan of the facility.

Cost accounting

and management accounting works to provide solutions that help to address Accounting errors as they occur.

Because the function of management accounting depends mainly on assisting the management in setting its policy and monitoring the implementation of its activity within the operations.

It is the accounting that specializes in determining the cost and life span of devices, machines, equipment, machines and cars that are produced in a specific work environment.

and it may work to arrive at the total production cost that includes the value of all the units produced.

Accounting for zakat, income and tax

Cost accounting aims to achieve control over the private costs of production elements and tools in operations, and it provides the management with the necessary data to help it make the right decisions, in addition to helping it determine the operational production costs for each activity.

It is also concerned with the cost of the product, whether it is a good product or service, in addition to the treatment of costs.

and it must be noted that it is part of financial accounting, as it derives the basics from it, through the cost of the product, the life span and the standard deviation.

Definition of tax accounting

This accounting is concerned with the value of the tax or the value of Zakat, by determining it based on the laws in the country except from a religious legal perspective or through a legal legal perspective.

That is, on the basis of the tax base or the Zakat base, that is, it determines the amounts due for the tax or zakat For every facility, institution, factory, or electronic business activity.

It is accounting that aims to determine the value of financial profits, the percentage of private income in individuals, or the financial amounts obtained from a commercial operation, industrial process, agricultural process or real estate operation.

and is considered subject to the tax, income and zakat system, which contributes to imposing the appropriate tax value on activities Previous financial, which depends primarily on compliance with tax laws by any commercial activity.

It is an accurate examination of accounts, accounting books, financial documents and reports, so that the financial auditor can review the financial budget that clearly indicates the private movements in the organization, and shows the value of all accounts that emerged as a result of administrative operations.

This accounting is concerned with the necessary accounting methods to review the flow of accounts and the credibility of the data provided to external parties. with the necessity of investigating credibility and transparency, noting that they are consistent with generally accepted accounting principles and standards.

in which the standing party is a neutral external party, which is known as a certified public accountant or office Accounting audit, as his work is related to management, and large companies assign him to monitor their internal system.

Governmental and national accounting

This accounting is concerned with making accounts related to the state, the government system, every government sector and every ministry, and it usually takes into account the budgets.

and how to deal with the surplus or deficit in the budget, in addition to the desire to determine the value of the expected revenues, and try to cover the budget deficit for it, and develop plans Medium term or long term and usually from five years to twenty years.

Accounting firms

It is the accounting that is concerned with proving all exchange operations and the collection of resources that depend on government activities, and contributes to the submission of periodic reports on all financial activities.

And the consequences thereof to the various supervisory authorities or to investors, and among them are legislative examples: administrative staff, business, and investors. Shareholders, public administrative bodies, and individuals from the public who are called (the beneficiaries).

This type of corporate accounting is concerned with explaining corporate operations, such as underwriting companies, stocks, or how a partner enters and exits from joint liability companies or joint-stock companies.

in addition to explaining how partners are liquidated, clarifying the establishment’s relationship with its owners, and other private information within the property rights in The company and every partner.

Accounting for specialized companies

This accounting is concerned with dealing with specialized establishments of a specific nature for a specific project by a company from outside the country, noting that they are consistent with accounting methods and methods.

and it also provides information on how to deal with some other fields, or clarifies what is known within a specific field, within a time A specific violin.

Comment here

%d مدونون معجبون بهذه: