حقائق ومفاهيم التنمية البشرية | Facts and concepts of human development

human development
التنمية البشرية

ظهرت ما يعرف بمفهوم التنمية البشرية بهذا المصطلح بعد الحرب العالمية الثانية خاصة بعد تدمير اليابان وألمانيا, حيث قامت منظمة الأمم المتحدة عن طريق صندوق التنمية في بناء الإنسان والدولة وهو ما يعرف بالتنمية البشرية.

حيث أصبحت مفهوم التنمية البشرية من الأساسيات التي تعتمد عليها أغلب المجتمعات والدول بهدف رفع القدرات التعليمية والتنمية والخبرات العملية للأفراد لدفعهم وتشجيعهم على العمل والجهد بكل حماس في رفع قدرات الفرد.

مفهوم التنمية البشرية

وإذا تعمقنا في التنمية البشرية نجد أنها عملية رفع كفاءة قدرات الفرد، وتشمل ثلاثة خيارات رئيسية، وهي توفير حياة صحية وبعيدة عن الأمراض، وزيادة انتشار المعرفة والتعلم، وتوفير الموارد التي تساهم في وصول الأفراد إلى مستوى تعليمي وثقافي وصحي ذات جودة.

الأساس الفكري للتنمية البشرية

يتمحور مفهوم التنمية البشرية إلى علاقته بالإنسان ونظرية التطور الإنساني الإجتماعي، حيث إن الإنسان هو العنصر المهم في هذا التطور الإنساني من جانب، ومن جانب آخر لا بد من مواءمة ومتابعة العلاقة بين العوامل المادية في الحياة والعوامل الروحية.

حيث يتمحور أغلب العوامل على المادية والعوامل الروحية, ومثال على العوامل المادية اكتساب الإنسان خبرات مهنية محددة تعينه على تنمية حاجاته المادية, ومثال على الروحية حاجة الإنسان للمثل العليا والقيم الرفيعة والمبادئ الراسخة والاعتقاد الديني الصحيح.

أدوات التنمية البشرية

هناك عدة أدوات ليتم بها نجاح التنمية البشرية وخلق بيئة عمل مع جميع القطاعات في جعل التنمية البشرية حقيقة واقعية على أرض الواقع ومنها:

التدريب

وهي عن طريقة إعطاء تدريب للموظفين لديها عبر تطوير المناهج والأسس والمعايير التي يعملون بها لتحسين مستوى الأداء وبالتالي الحصول على مخرجات بكفاءة وجودة أفضل من السابق.

وهذه التدريبات يجب أن تكون على ناحتين النظري والعملي مع التركيز طبعاً على التدريب العملي للتأكد من قدرة جميع الموظفين على تطبيق المبادئ والقيم وتحسين مستوى الأداء والإنجاز في العمل.

المهمات والأدوار

ومن الطرق العملية وهي أن يتم توزيع المهام على الموظفين ويتم في الأسبوع الثاني تبديل الأدوار لإتاحة الفرصة للموظفين أن يمارسوا عدة مهمات ويكتسبوا عدة مهارات مهنية وشخصية ناتجة عن تعاملهم مع تفاصيل متغيرة ومتجددة كل فترة ما يحدث تنمية بشرية مفيدة وحقيقية لهم.

التوجيه

عند نقطة التنفيذ تأتي دور الإدارة العليا في توجيه وتحسين نوعية الخدمة من خلال الثناء والشكر والحوافز عند القيام بأداء جيد والتنبيه وشرح نقاط الخلل والضعف والعمل مع الموظفين على حلها وتجاوزها بشكل فردي.

مجموعة العمل

وهي العمل بروح الفريق وتوزيع المسؤوليات وإدارتهم مع حرص جميع أفراد الفريق على إنجاز المهمات والأعمال الموكلة إليهم على أفضل صورة وضمن الوقت المحدد تتسبب بتنمية بشرية للموظفين وتحسين مهارات كثيرة لديهم من أهمها تنظيم وإدارة الوقت والمسؤوليات.

المحاكاة

وأهم نقطة هي كيفية التعامل خاصة مع العملاء يجب تأهيل الموظفين للتعامل مع اختلافات الأشخاص وظروفهم ونفسياتهم وطرق تعبيرهم عن غضبهم أو احتجاجهم أو احتياجهم للخدمة المقدمة لهم، عن طريق عمل جلسات محاكاة يتم فيها محاكاة موقف واقعي والعمل مع الموظف على إدارة غضب العميل.

مراجعة الأداء

وتأتي هذه الطريقة عن أخذ آراء الموظفين ببعضهم وبمدراءهم وظروف بيئة العمل ونوعية الخدمات التي يقدمونها للعملاء، كل هذه التفاصيل تساعد على فهم الموظفين وتقريب وتقليص الفجوة بين الإدارة والموظفين ما يحقق تنمية بشرية على مستوى جيد لجميع العاملين.

مشاكل التنمية البشرية

هناك مجموعة من المشاكل والتي تعيق وتطور فكرة التنمية البشرية في أغلب المجتمعات أو الدول وفق لضوابط ونقاط معينة هي السبب في ذلك ومنها:

الإقتصاد

هي مشكلات تؤدي إلى تدهور الحالة الاقتصادية؛ بسبب تراجع الحالة السياسية، وتؤثر على هيكلية الدولة والأنشطة.

الصحة

هي مجموعة من مشكلات تؤثّر سلبياً في حياة الأفراد، مثل سوء التغذية الناتجة عن حالة الفقر، وانتشار العديد من الأمراض والأوبئة.

التعليم

هي غياب استقرار التعليم الناجح والمنظم بين الدول والشعوب وأن التعليم هو جوهر في عملية التنمية البشرية.

الثقافة والمجتمع

وهي يكون عن طريقة التفكير والجماعات السكانية والعصبية والجهل في كيفية تعاون الجميع مع مفهوم التنمية البشرية.

عوامل مساعدة للتنمية البشرية

هناك عدة معوقات تقف حائرة وعاجزة عن طريق رؤية التنمية البشرية في أي دولة أو منظمة أو مجتمع ولا يستقيم إلا بموجود هذه العوامل ومنها:

الإدارة

وهي من أهم شروط نجاح التنمية البشرية وهي القدرة على التخطيط الجيد، وتحديد الأهداف بشكل واضح وواقعي، وتنمية مهارات إدارة الوقت والتنظيم الهيكلي.

التقنية

وهي كيفية التعامل مع الأدوات التقنية والتكنولوجيا على كافة الأصعدة لذا فمن شروط التنمية البشرية هو مواكبة التكنولوجي وعالم التقنية والعلوم والمهارات.

المعيشة

وعلينا أن ننتبه إلى نقطة مهمة وهي مستوى المعيشة والصعوبات التي تواجه الانسان في حياته اليومية وقضاء مهماته الحياتية المعاصرة.

العلاقات الإجتماعية

وهي تواجده في بيئة تحفظ للإنسان حقوقه وكرامته وتقوم على العدالة الاجتماعية, حيث تسهل عليه كثيراً تنمية الأشخاص وتطويرهم وتحسين مستواهم المعيشي وإعطاه أدوات التواصل مع الآخرين والتعبيرعن الأفكار والآراء بشكل موضوعي وسليم.

الصحة

الصحة مقدمة قبل العلم والتعلم حيث أن إرتفاع مستوى الرعاية الصحية والعناية بالجانب الصحي للأفراد يزيد من القدرة على تحقيق التنمية البشرية بشكل أفضل.

الشعور النفسي

وهو يعتمد على الشعور بالإستقرار النفسي للإنسان حيث يمكنه من التطور والبدء بالعمل على التنمية البشرية للأشخاص أن يتم تأهيلهم نفسياً والعمل على ضمان إستقرارهم النفسي.

المادة

من حيث إدارة الموارد المالية والإدخار والإستثمار والبحث الدائم عن مصادر دخل جديدة بطريقة يستثمر فيها مهاراته وقدراته المهنية والشخصية حتى يتم تحقيق مستوى اقتصادي ومالي وينعكس على أهداف التنمية البشرية.

العلم

إشاعة العلم والتعليم لكل الأفراد حيث يساعد على النضج الفكري ومستوى التعليم للأشخاص حيث يعطي انطباعاً عن مدى القدرة على تحقيق أفضل شروط التنمية البشرية.

مستقبل التنمية البشرية

إذا نظرنا إلى خارطة الوطن العربي والشرق الأوسط نجد أن نظام الاستدامة والإنصاف لم يتم بعد تفعيله فيما يحقق هذا التقدم على صعيد التنمية البشرية.

فهو منظور مشترك، بين الموارد الطبيعية وبين الأفراد المجتمعات بالأخذ بيد مع الفئات المحرومة، وكذلك مدى مساهمة الخطط الواقعية في نهضة وتمكين الفرد في يحقق أهدافه.

مفهوم التنمية البشرية هو جز من الشريعة الإسلامية في نهضة ورقي الفرد وتوسيع حريات البشر لأنها لها إرتباط بوجود موارد طبيعية مشتركة يستفيد منها الفرد والمجتمع, وهي تتحقق فعلاً مبدأ الاستدامة على الصعيد المحلي والعالمي، وذلك بطرق متوازنة لنهضة المجتمعات.

نحن ندرك أن مستقبل التنمية هو لتحقيق الاستدامة في البيئية والإنسان، ولا يمكن أن تغيب عن ناظرنا تطلعات وحاجات الفقراء في إيجاد حياة أفضل لكل مجتمع.

human development
human development

What is known as the concept of human development with this term appeared after World War II, especially after the destruction of Japan and Germany, where the United Nations, through the Development Fund, established the building of man and the state, which is known as human development.

The concept of human development has become one of the basics that most societies and countries rely on in order to raise the educational capabilities, development and practical experiences of individuals to motivate and encourage them to work and strive with enthusiasm in raising the capabilities of the individual.

The concept of human development

If we delve into human development, we find that it is a process of raising the efficiency of the individual’s capabilities, and it includes three main options, namely providing a healthy life away from diseases, increasing the spread of knowledge and learning, and providing resources that contribute to individuals’ access to a quality educational, cultural and health level.

The intellectual basis of human development

The concept of human development centers on its relationship with man and the theory of social human development, as man is the important element in this human development on the one hand, and on the other hand it is necessary to harmonize and follow up the relationship between material factors in life and spiritual factors.

Where most of the factors center on materialism and spiritual factors, and an example of material factors is the person’s acquisition of specific professional experiences that help him develop his material needs, and an example of spirituality is the human’s need for ideals, lofty values, firm principles, and correct religious belief.

human development tools

There are several tools for the success of human development and the creation of a work environment with all sectors in making human development a reality on the ground, including:

training

It is about giving training to its employees by developing the curricula, foundations and standards in which they work to improve the level of performance and thus obtain better quality and efficiency than the previous ones.

These trainings should be theoretical and practical, with a focus of course on practical training to ensure that all employees are able to apply principles and values ​​and improve performance and achievement at work.

Missions and roles

One of the practical ways is that tasks are distributed to employees and in the second week roles are switched to allow employees to practice several tasks and acquire several professional and personal skills resulting from their interaction with changing and renewable details every period of what happens to them beneficial and real human development.

routing

At the point of implementation comes the role of senior management in guiding and improving the quality of service through praise, thanks and incentives when performing well, alerting and explaining the shortcomings and weaknesses and working with employees to solve and overcome them individually.

work group

It is teamwork, distributing responsibilities and managing them, with all team members keen to complete the tasks and work entrusted to them in the best way and within the specified time, causing human development for employees and improving many skills they have, the most important of which is organizing and managing time and responsibilities.

simulation

The most important point is how to deal, especially with customers. Employees must be rehabilitated to deal with the differences of people, their circumstances, their psyche, and the ways they express their anger, protest or need for the service provided to them, by conducting simulation sessions in which a realistic situation is simulated and working with the employee to manage customer anger.

performance review

This method comes from taking the opinions of employees with each other and their managers, the conditions of the work environment and the quality of services they provide to clients. All these details help to understand the employees and bring closer and reduce the gap between management and employees, which achieves human development at a good level for all employees.

human development problems

There are a number of problems that hinder the development of the idea of ​​human development in most societies or countries according to certain controls and points that are the reason for this, including:

Economy

They are problems that deteriorate the economic situation; Due to the decline of the political situation, affect the state structure and activities.

the health

It is a group of problems that negatively affect the lives of individuals, such as malnutrition resulting from poverty, and the spread of many diseases and epidemics.

education

It is the lack of stability of successful and organized education between countries and peoples, and that education is an essential part of the human development process.

culture and society

It is about the way of thinking, population groups, fanaticism and ignorance of how everyone cooperates with the concept of human development.

Helping factors for human development

There are several obstacles that stand confused and helpless through the vision of human development in any country, organization or society, and it is only correct with the presence of these factors, including:

Administration

It is one of the most important conditions for the success of human development, which is the ability to plan well, set goals clearly and realistically, and develop time management skills and structural organization.

Technology

It is how to deal with technical tools and technology at all levels, so one of the conditions for human development is to keep pace with technology and the world of technology, science and skills.

the living

We have to pay attention to an important point, which is the standard of living and the difficulties that man faces in his daily life and fulfilling his contemporary life tasks.

Social relations

It is his presence in an environment that preserves human rights and dignity and is based on social justice, as it greatly facilitates the development of people and improves their standard of living and gives them the tools to communicate with others and express ideas and opinions in an objective and sound manner.

the health

Health is an introduction before science and learning, as the high level of health care and care for the health aspect of individuals increases the ability to achieve better human development.

psychological feeling

It depends on the feeling of psychological stability of the human being, which enables him to develop and start working on human development for people to be psychologically rehabilitated and work to ensure their psychological stability.

Subject

In terms of managing financial resources, saving and investment, and constantly searching for new sources of income, in a way that he invests his professional and personal skills and abilities until an economic and financial level is achieved and is reflected in the objectives of the organization. for human development.

education

Spreading science and education for all individuals, as it helps in intellectual maturity and the level of education for people, as it gives an impression of the extent of the ability to achieve the best conditions for human development.

The future of human development

If we look at the map of the Arab world and the Middle East, we find that the system of sustainability and equity has not yet been activated while achieving this progress in terms of human development.

It is a common perspective, between natural resources and between individuals and societies by taking hand with the disadvantaged groups, as well as the extent to which realistic plans contribute to the renaissance and empowerment of the individual in achieving his goals.

The concept of human development is part of Islamic law in the renaissance and advancement of the individual and the expansion of human freedoms because it is linked to the existence of common natural resources that benefit the individual and society, and it actually achieves the principle of sustainability at the local and global levels, and that in balanced ways for the renaissance of societies.

We realize that the future of development is to achieve environmental and human sustainability, and we cannot lose sight of the aspirations and needs of the poor to create a better life for each community.

2 thoughts on “حقائق ومفاهيم التنمية البشرية | Facts and concepts of human development

Comment here

%d مدونون معجبون بهذه: