إنقراض الديناصورات | dinosaur extinction

Dinosaurs and Planets الديناصورات والكوكب
الديناصورات والكوكب

حكمت الديناصورات الأرض قرابة 60 مليون سنة, ويرجع أصل كلمة ( ديناصور) للغة اليونانية وتعني هذه الكلمة (السحلية المرعبة) أو (السحلية العملاقة).

أكبر أنواع الديناصورات كان ( نباتي ), ويرجح أغلب العلماء السبب الحقيقي في إختفاء عالم الديناصورات هو إصطدام كويكب ضخم مع كوكب الأرض نتج عنه ترسب وتسرب كميات كبيرة من الأتربة حجبت ضوء الشمس عن كوكب الأرض.

دراسة حديثة

ظهرت ‏دراسة أميركية حديثة تثبت أن سبب إنقراض الديناصورات من كوكب الأرض هو كويكب عرضه 7 أميال إصطدم مع الأرض قبل 66 مليون سنة.

‏وهناك فرضيات أخرى من العلماء تقول بأن إنقراض الديناصورات كان بسبب غبار وصخور ورمال كويكب أدت إلى حجب أشعة الشمس ما تسبب في موت جماعي للكائنات الحية وقتها ومنها الديناصورات.

ولقد تم العثور على غبار هذا الكويكب وله بصمة كيميائية مطابقة داخل تلك الحفرة في الموقع الجيولوجي الذي يشير إلى وقت إنقراض الحياة في ذلك الزمن.

صخور مطابقة

‏حيث جمع العلماء ما يقارب من ثلاثة آلاف قدم تحت هذه الصخور في الحفرة المدفونة تحت قاع البحر، ولقد تم  إرسال هذه العينات إلى أربع مختبرات مستقلة في دول النمسا وبلجيكا واليابان أميركا حتى يتم تحليلها.

‏ولقد قام العلماء بتحليل هذه العينات والبحث عن عنصر مادة (الإيريديوم) الذي يعتبر العلامة الواضحة والفارقة في غبار الكويكب، ويوجد عند مستويات مرتفعة في أنواع معينة منها، وإرتفاعه بهذا الشكل هو السبب في توليد هذه الفرضية إنقراض الديناصورات من كوكب الأرض.

‏ووجد الباحثون أن طبقة رواسب (الإيريديوم) سميكة للغاية وبها تم تحديد تاريخ الغبار أنه بعد عقدين من وقت الاصطدام. وحيث أن الغبار إنتشر في الغلاف الجوي لما لا يزيد عن عقدين من الزمن، وهي مدة كافية حتى تموت كل ما هو حي من الجوع أو الظلام.

Dinosaurs and Planets الديناصورات والكوكب
Dinosaurs and Planets

Dinosaurs ruled the Earth for nearly 60 million years. The origin of the word (dinosaur) comes from the Greek language, meaning this word (terrifying lizard) or (giant lizard).

The largest species of dinosaurs was (vegetarian), and it is likely that most scientists the real reason for the disappearance of the world of dinosaurs is the collision of a huge asteroid with the planet Earth, which resulted in the deposition and leakage of large amounts of dust that blocked sunlight from the planet.

A recent study

A recent American study has emerged proving that the reason for the extinction of dinosaurs from planet Earth was a 7-mile-wide asteroid that collided with Earth 66 million years ago.

There are other hypotheses from scientists that the extinction of the dinosaurs was due to dust, rocks and sand from an asteroid that blocked the sun’s rays, which caused the mass death of living creatures at the time, including the dinosaurs.

And the dust of this asteroid and its chemical signature were found matching inside that hole in the geological site, which indicates the time of the extinction of life at that time.

Matching rocks

Where scientists collected nearly three thousand feet under these rocks in the buried hole under the sea floor, and these samples were sent to four independent laboratories in the countries of Austria, Belgium and Japan, America to be analyzed.

Scientists have analyzed these samples and searched for the element (iridium), which is the clear and distinctive sign of the asteroid dust, and it is found at high levels in certain types of it, and its height in this way is the reason for generating this hypothesis of the extinction of dinosaurs from planet Earth.

The researchers found that the layer of (iridium) sediments was so thick that the dust was dated to two decades after the time of collision.

Whereas, the dust has spread in the atmosphere for no more than two decades, which is long enough for everything that is alive to die from hunger or darkness.

your comment

%d مدونون معجبون بهذه: