أعراض إرتفاع مرض السكر في الدم | Diabetes

Diabetes
قياس مستوى السكر في الدم

مرض السكري هو اضطراب مزمن يحدث عندما لا يستطيع البنكرياس إنتاج كمية كافية من الأنسولين أو عندما لا يستخدم الجسم الأنسولين بشكل صحيح.

يمكن أن يحدث هذا بسبب ارتفاع نسبة السكر في الدم (ارتفاع السكري في الدم), يؤدي مستوى السكر في الدم ومع مرور الوقت إلى أضرار جسيمة للعديد من أجهزة الجسم؛ على وجه الخصوص، الأعصاب والأوعية الدموية.

إرتفاع مرض السكر

في عام 2014 ، كان مرض السكري مسؤولاً بشكل مباشر عن 8.5٪ من جميع البالغين الذين تبلغ أعمارهم 18عامًا وأكثر.

في عام 2019، حيث حدث السبب المباشر لوفاة 1.6 مليون مصاب بالسكري سنويًا و 48٪ من الوفيات كانت قبل سن 70 عامًا.

بين عامي 2000 و 2016 ، ارتفع عدد الوفيات التي تُعزى مباشرة إلى مرض السكري بنسبة 5٪ يستمر معدل الوفيات المبكرة بسبب مرض السكري في الانخفاض في البلدان ذات الدخل المرتفع.

الأمراض المزمنة

ولكنه يرتفع بعد ذلك بين عامي 2010 و 2016, في كلتا الفترتين، يؤثر مرض السكري على البلدان ذات الدخل المتوسط ​​المنخفض.

انخفض خطر الوفاة من أي من الأمراض الأربعة غير المعدية الرئيسية (أمراض القلب والأوعية الدموية، والسرطان، وأمراض الجهاز التنفسي المزمنة أو مرض السكري) بنسبة 18٪ بين عامي 2000 و 2016 على مستوى العالم.

السكر المستوى الثاني

أكثر من 95٪ من مرضى السكري يعانون من مرض السكري من النوع الثاني، وغالبًا ما يكون سببه زيادة الوزن وقلة النشاط.

قد تتطابق أعراض هذا النوع مع أعراض النوع الأول ولكنها عادة ما تكون أقل تواجدًا وبالتالي يمكن تشخيص المرض بعد عدة سنوات من ظهوره ، بعد ظهور الأعراض التي تتأخر بسبب المضاعفات.

في السابق، كان هذا النوع من مرض السكري يُلاحظ فقط عند البالغين ، ولكنه يحدث الآن بشكل متزايد عند الأطفال أيضًا ، وهذه الظاهرة تُلاحظ بشكل رئيسي بين المراهقين.

السكر المستوى الأول

في عام 2017 ، كان ما مجموعه 9 ملايين شخص مصابين بمرض السكري من النوع الأول يعيش معظمهم في بلدان المرتفعات, وهناك عوامل تسبب مرض السكري من النوع الأول ولا تزال كيفية الوقاية منه غير معروفة.

وتشمل أعراض هذا المرض السكري المستوى الأول التبول المفرط والعطش والجوع المستمر وفقدان الوزن قد تظهر هذه الأعراض فجأة.

السكر والحمل

سكري الحمل (المعروف أيضًا باسم ارتفاع نسبة السكر في الدم أثناء الحمل) هو ارتفاع السكر في الدم حيث تكون قيم الجلوكوز في الدم أعلى من المعدل الطبيعي ولكنها لا تصل إلى المستوى المطلوب لتشخيص مرض السكري يحدث هذا النمط أثناء الحمل.

تتعرض النساء المصابات بسكري الحمل لخطر أكبر للإصابة بمضاعفات أثناء الحمل والولادة النساء المصابات بسكري الحمل أكثر عرضة للإصابة بداء السكري من المستوى الثاني، والذي يمكن أن يؤثر على كل من الأم وطفلها.

ويتم تشخيص سكري الحمل عن طريق فحص ما قبل الولادة ، والذي لا يعتمد على الأعراض المبلغ عنها لدى المرأة.

السكر والصيام

يعد ضعف تحمل الجلوكوز ونقص السكر في الدم أثناء الصيام حالات وسيطة في الانتقال من الحالة الطبيعية إلى مرض السكري، والأشخاص الذين يعانون من أي من الحالتين معرضون بشكل كبير للإصابة بداء السكري من النوع الثاني.

تثقيف مرضى السكر

إحدى مضاعفات مرض السكري المهدِّدة للحياة بسبب ارتفاع أو انخفاض السكر بشكل كبير وسريع وأعراضها بين ضعف الوعي وبين الإغماء، وقد تكون قاتلة إذا لم يتم معالجتها.

لذا إذا كنت مصاب بمرض السكري فلابد أن يعرف من يعيش معك بحالتك ليساعدوك وليتصلوا بالطوارئ من التثقيف الواجب إلى مرضى السكري أعراض زيادة أو انخفاض السكر حتى يستطيعوا التعامل معه.

أعراض مرض السكر

زيادة العطش كثرة التبول الإرهاق الغثيان والقيء ضيق النفس ألم بالمعدة رائحة النفس تشبه الفاكهة جفاف الفم بشدة التعب والدوخة.

تسارع ضربات القلب

وهنا تتشابه بعض أعراض ارتفاع السكر بأعراض انخفاضه, وقد تتضمن علامات وأعراض انخفاض سكر الدم ما يلي:

الرعشة والعصبية القلق الإرهاق الضَّعف التعرُّق الجوع الغثيان الدُّوَار أو الدوخة صعوبة في التحدُّث التشوُّش ضعف النظر شبكية العين.

وهناك حالة تعرف بالغفلة عن نقص السكر في الدم وتصيب الناس الذي يعانون من داء السكري أو مرض السكري لفترة طويلة.

والتي لا تظهر عليهم علامات تحذيرية حيث تشير إلى إنخفاض نسبة السكر في الدم ولن يكون لديهم وقت حتى نستطيع الكشف والتشخيص.

الفحص المنزلي

لذلك من الضروري فحص نسبة السكر في الدم (الفحص المنزلي) خصوصا في شهر رمضان واتباع خطة علاج مرض السكري بناءً على نتائج الاختبار.

غيبوبة السكر

إذا شعرت بأعراض ارتفاع السكر في الدم، أو انخفاضه، واعتقدتَ بأنك قد تفقد الوعي، فتواصل وإتصل مع الطوارئ.

وإذا كنت حاضرا مع شخص مصاب مع مرض السكري, وتأكد من إخبار موظفي الطوارئ بأن الشخص الفاقد للوعي مصاب بمرض السكري.

Diabetes
Diabetes

Diabetes is a chronic disorder that occurs when the pancreas cannot produce enough insulin or when the body does not use insulin properly.

This can happen due to high blood sugar (hyperglycemia). The level of sugar in the blood and over time causes severe damage to many of the body’s systems; In particular, nerves and blood vessels.

Diabetes high

In 2014, diabetes was directly responsible for 8.5% of all adults aged 18 and over.

In 2019, the direct cause of death for 1.6 million diabetics per year and 48% of deaths were before the age of 70 years.

Between 2000 and 2016, the number of deaths directly attributable to diabetes increased by 5% The rate of premature deaths due to diabetes continues to decline in high-income countries.

chronic diseases

But then it rises between 2010 and 2016. In both periods, diabetes affects lower-middle-income countries.

The risk of death from any of the four major non-communicable diseases (cardiovascular disease, cancer, chronic respiratory disease or diabetes) decreased by 18% between 2000 and 2016 globally.

level 2 diabetes

More than 95% of people with diabetes have type 2 diabetes, which is often caused by being overweight and inactive.

Symptoms of this type may coincide with those of type I but are usually less present and therefore the disease can be diagnosed several years after its onset, after the onset of symptoms that are delayed due to complications.

Previously, this type of diabetes was observed only in adults, but now it is increasingly occurring in children as well, and this phenomenon is observed mainly among adolescents.

level 1 diabetes

In 2017, a total of 9 million people with type 1 diabetes lived mostly in highland countries. There are factors that cause type 1 diabetes and how to prevent it is still unknown.

Symptoms of this type 1 diabetes include excessive urination, thirst, constant hunger, and weight loss. These symptoms may appear suddenly.

Pregnancy diabetes

Gestational diabetes (also known as hyperglycemia during pregnancy) is high blood sugar in which blood glucose values ​​are higher than normal but not up to the level needed to diagnose diabetes. This pattern occurs during pregnancy.

Women with gestational diabetes are at greater risk of complications during pregnancy and childbirth Women with gestational diabetes are more likely to develop type 2 diabetes, which can affect both the mother and her baby.

Gestational diabetes is diagnosed by prenatal screening, which is not based on the woman’s reported symptoms.

Diabetes and fasting

Impaired glucose tolerance and fasting hypoglycemia are intermediate states in the transition from normal to diabetes, and people with either condition are at high risk of developing type 2 diabetes.

Diabetes Education

A life-threatening complication of diabetes due to a rapid and rapid increase or decrease in sugar and its symptoms between poor consciousness and fainting, and may be fatal if not treated.

Therefore, if you have diabetes, those who live with you must know your condition to help you and to call the emergency. The necessary education for diabetics should know the symptoms of high or low sugar so that they can deal with it.

Diabetes symptoms

Increased thirst Frequent urination Fatigue Nausea and vomiting Shortness of breath Stomach pain Fruity breath smell Severely dry mouth Fatigue and dizziness.

rapid heartbeat

Here, some symptoms of high blood sugar are similar to symptoms of low blood sugar, and signs and symptoms of low blood sugar may include:

Tremors, nervousness, anxiety, fatigue, weakness, sweating, hunger, nausea, lightheadedness, or dizziness, difficulty speaking, confusion, double vision, retina.

A condition known as inattentive hypoglycemia affects people who have had diabetes or diabetes for a long time.

And they do not show warning signs that indicate a low blood sugar level, and they will not have time until we can detect and diagnose.

home examination

Therefore, it is necessary to check the blood sugar level (home test), especially in the month of Ramadan, and to follow the diabetes treatment plan based on the test results.

Diabetic coma

If you feel symptoms of high or low blood sugar and think you may pass out, call 911.

If you are with a person with diabetes, be sure to tell emergency personnel that the unconscious person has diabetes.

2 thoughts on “أعراض إرتفاع مرض السكر في الدم | Diabetes

Leave a comment

%d مدونون معجبون بهذه: