اليوم العالمي للسكري Diabetes National Day

اليوم العالمي للسكري Diabetes National Day
اليوم العالمي للسكري

يعرف مرض داء السكري بأنه مرض إستقلابي مزمن حيث ترتفع مستويات الجلوكوز في الدم ( أو السكر في الدم ) عن المعدل الطبيعي للجسم، مما يؤدي مع مرور الوقت إلى تلف خطير في القلب والأوعية الدموية والعينين والكلى والأعصاب في حال لم يتم التحكم فيه والسيطرة عليه.

اليوم العالمي للسكري

تم إنشاء وإختيار اليوم العالمي للسكري في عام 1991 من قبل الإتحاد الدولي للسكري ومنظمة الصحة العالمية إستجابة للمخاوف المتزايدة بشأن التهديد الصحي المتصاعد الذي يشكله مرض السكري.

 وأصبح اليوم العالمي للسكري يومًا رسميًا عام 2006 ويتم الإحتفال به كل عام يوم 14 نوفمبر إحياءً إلى ذكرى السير فريدريك بانتينج الذي شارك في إكتشاف الأنسولين مع تشارلز بيست في عام 1922.

حقائق وأرقام مرضى السكري

463 مليون بالغ (1 من 11) كانوا متعايشين مع مرض السكري في عام 2019 ومن المتوقع أن يرتفع عدد الأشخاص المصابين بداء السكري إلى 578 مليون بحلول عام 2030

  • 1 من كل 2 بالغين مصابين بالسكري لا يتم تشخيصهم (232 مليون شخص)
  • 1 من كل 5 مرضى السكري (136 مليون شخص) فوق 65 سنة

أهداف اليوم العالمي

  • رفع مستوى الوعي حول تأثير داء السكري على المجتمع، وتشجيع التشخيص المبكر، ودعم المتضررين.
  • التوعية بطرق الوقاية من داء السكري أو تأخير ظهوره من خلال اتباع نظام غذائي صحي وممارسة النشاط البدني.
  • تعزيز دور الأسرة في التثقيف الصحي في علاج داء السكري.
  • الوقاية من مضاعفاته وزيادة الوعي حول العلامات التحذيرية للإصابة به.

لماذا يتم الاحتفال باليوم العالمي للسكري؟

حددت كلًا من منظمة الصحة العالمية والاتحاد الدولي للسكري تاريخ 14 نوفمبر من كل عام للاحتفال باليوم العالمي للسكري، بهدف إحياء عيد ميلاد فريديريك بانتين الذي ساهم مع شارلز بيست في اكتشاف مادة الأنسولين في عام 1922، علمًا بأنّ تلك المادة باتت ضرورية لبقاء مرضى السكري على قيد الحياة.

السكري إحصائيات وأرقام

يطلق الأطباء على مرض السكري صديق الإنسان، فإن أحسن التعامل معه بالحميه الغذائيه والرياضه والمواظبة على الأدوية وظل محافظًا على مستواه في الدم، لن يعاني من مضاعفات، ولكن في حال إهماله يتعرض الشخص لمضاعفات خطيرة.

أنواع السكري

النوع الأول

المعروف باسم سكر الأطفال، وهو من أمراض المناعة الذاتية، حيث يهاجم جهاز المناعة خلايا “بيتا” المسئولة عن إنتاج الأنسولين في البنكرياس، ويقوم بتدميرها، وعلاجه حقن الانسولين فقط مع حساب كمية الكربوهيدرات.

النوع الثاني 

 أن النوع الثاني من السكري، هو السبب وراء 90% من المصابين بالسكري في العالم والذي يحدث نتيجة زيادة الوزن، أو إلى وجود إستعداد وراثي للإصابة به.

علاج السكري

الحميه الغذائيه والرياضه مهم جدا ثم العلاج الطبي وإتباع تعليمات طبيبك.

سكري الحمل

هناك نوع آخر من مرض سكري، يهدد السيدات خلال فترة الحمل، خاصةً في الأسبوع الـ24 والـ28، ويعتمد علاجه على الأنسولين فقط، وفي الغالب ينتهي بعد الولادة، ولكنه قد يستمر في حال وجود إستعدادات وراثية للإصابة بالنوع الثاني.

الخلاصة

علينا أن ندرك بأن بأي مرض في هذا العالم يصيب جسدك هو نتيجة إلى دورك في وجود هذا المرض في جسدك، إما عن طريق السلوك السيء إلى حياتك أو عن طريق الضغوط النفسية أو عن طريق الأكل الذي به الكثير من السكر والإفراط فيه.

الوقاية خير من العلاج تحكم بنفسك وجسدك وصحتك في كل شيء وتذكر بأنك مستخلف من الله للمحافظة على جسدك، نتمنى لكم السلامة والصحة العامة للجميع.

اليوم العالمي للسكري Diabetes National Day
Diabetes National Day

Diabetes Day

is defined as a chronic metabolic disease in which blood glucose levels (or blood sugar) rise above the normal range for the body, which over time leads to serious damage to the heart, blood vessels, eyes, kidneys and nerves if it is not controlled and controlled.

World Diabetes Day was created and selected in 1991 by the International Diabetes Federation and the World Health Organization in response to growing concerns about the escalating health threat posed by diabetes.

 World Diabetes Day became an official day in 2006 and is celebrated every year on November 14 in memory of Sir Frederick Banting who co-discovered insulin with Charles Best in 1922.

Diabetes facts and figures

463 million adults (1 in 11) were living with diabetes in 2019 and the number of people with diabetes is expected to rise to 578 million by 2030.

1 in 2 adults with diabetes is undiagnosed (232 million people) 1 in 5 diabetics (136 million people) are over 65 years old

World Day goals

Raise awareness about the impact of diabetes on society, encourage early diagnosis, and support those affected.

Raising awareness of ways to prevent diabetes or delay its onset through a healthy diet and physical activity. Enhancing the family’s role in health education in treating diabetes. Preventing its complications and raising awareness of the warning signs of infection.

Why is World Diabetes Day lebrated

The World Health Organization and the International Diabetes Federation have set the date of November 14 of each year to celebrate World Diabetes Day.

With the aim of commemorating the birthday of Frederick Pantene, who contributed with Charles Best to discovering insulin in 1922, bearing in mind that this substance has become necessary for the survival of diabetic patients Life.

Diabetes Statistics and Figures

Doctors call diabetes a human friend, so if the best way to deal with it with diet, exercise, and persistence in medication, and maintaining its level in the blood, it will not suffer complications, but if it is neglected, the person will face serious complications.

Diabetes types

The first type

Known as baby diabetes, it is an autoimmune disease, where the immune system attacks the “beta” cells responsible for producing insulin in the pancreas, destroying them, and treating it with insulin injections only with the calculation of the amount of carbohydrates.

The second type

The second type of diabetes is the reason behind 90% of people with diabetes in the world, which occurs as a result of being overweight, or due to a genetic predisposition to developing it.

Diabetes treatment

Diet and exercise are very important, then medical treatment and follow your doctor’s instructions.

Pregnancy diabetes

There is another type of diabetes that threatens women during pregnancy, especially in the 24th and 28th week, and its treatment depends on insulin only, and often ends after childbirth, but it may continue if there are genetic predispositions to the second type.

Conclusion

We have to realize that any disease in this world that affects your body is a result of your role in the presence of this disease in your body, either through bad behavior in your life or through psychological pressure or through eating that contains a lot of sugar and excessive in it.

Prevention is better than cure. Control yourself, your body, and your health in everything. Remember that you are appointed by God to protect your body. We wish you safety and general health for everyone.

5 thoughts on “اليوم العالمي للسكري Diabetes National Day

Comment here

%d مدونون معجبون بهذه: