تعريف إدارة الوقت | Define time management

time management ادارة الوقت
ادارة الوقت

لقد أبدع الإنسان في معظم فنون الحياة إبداعا رائعا, فنجد الكاتب مبدع في كتاباته ونجد الناقد مبدع في نقده, ونجد المدرس أبدع في تدريسه, ونجد اللاعب مبدع في لعبة كرة القدم, ونجد الموظف وصانع محتوى مبدع في عمله, ونجد الخطيب وإمام المسجد مبدع في عمله, وكلهم في أعمالهم مبدعين.

ولكن لا تجد هناك من يهتم ويبدع في إدارة الوقت وفن إدارة الوقت ولكن ما هو تعريف إدارة الوقت, وكيف نستطيع أن نحقق التوازن والنجاح في فنون إدارة الوقت.

إدارة الوقت

إدارة الوقت هي إدارة للذات والسلوك والشخصية ونوع من إدارة الفرد نفسه وإدارة أعماله التي يقوم بها وتحديد الأولويات في حدود الوقت المتاح والذي طبعا لن يتجاوز أكثر من أربع وعشرين ساعة في اليوم ويتضمن اليوم وقت العمل والراحة والاستجمام والعبادة والنوم والاطلاع والتسوق والدراسة والتثقيف والأعمال الروتينية والمناسبات وغيرها.

وهذا يعني أن وقت الشباب والفرد بحاجة إلى تثقيف وتنظيم حتى يتم التحكم فيه ويكون مفيد للمجتمع، ببساطة لأن الوقت سريع وينقضي بسرعة وإستغلال الوقت وعالم النت في الإستفادة والتعلم والربح منه وتحقيق أقصى الفائدة من الوقت.

أهمية الوقت

وتندرج أهمية الوقت في ما قاله ابن القيم رحمه الله أن إضاعة الوقت أشد من الموت لأن إضاعة الوقت يقطعك عن الله والدار الآخرة بينما الموت يقطعك عن الدنيا وأهلها. 

ولذلك فان أهمية استغلال الوقت الاستغلال الأمثل تعود على الفرد وعنصر الشباب على وجه الخصوص بالايجابية لأن فيها تحقيق رضا الله تعالى سبحانه وتعالى, ومن هنا جاء قول الرسول محمد صلى الله عليه وسلم “نعمتان مغبون فيهما كثير من الناس: الصحة والفراغ”.

فإذا كان الفراغ نعمة من نعم الله علينا فلماذا لا نستغل هذه النعمة ونسخرها لله؟ ونحن نعلم أنه ما من عمل يقوم به المسلم يخلص النية لله فيه إلا ويأجره الله عليه أفضل الأجر, والنبي عليه الصلاة والسلام هو من علمنا الصلوات الخمس والتي قال عنها القرآن الكريم { إن الصلاة كانت على المؤمنين كتاباً موقوتا }. فرتب لنا النبي محمد صلى الله عليه وسلم أوقاتنا عن طريق تعليم أوقات الصلاة.

هناك عشر نصائح في تنظيم وقتك من كتاب فن إدارة الوقت للكاتب والمؤلف ديل كارنيجي وهي على النحو التالي:-

الأولوية

كل الذين يتقنون فن إدارة الوقت ومهارات التنظيم يعرفون أهمية تحديد الأولويات للأعمال والمهمات المطلوبة منهم وتلك التي بصدد تنفيذها للتمييز بين ما هو ضروري تنفيذه الآن وما يمكن تأجيله إلى وقت لاحق. لذلك ضع في بداية كل يوم أو بداية كل أسبوع على الأقل المهمات والأعمال المطلوبة منك وحدد أولوية كل منها والوقت المناسب لإنجازها.

أهداف ملموسة

القدرة على تحديد أهداف واضحة وملموسة والالتزام تجاه تنفيذها هي بحد ذاتها مهارة، أما في حال كنا من الأصناف التي تمتلك القدرة على تحديد الأهداف دون تنفيذها فأنه من الصعب أن نتمكن من التحكم في وقتنا ونتعلم فن إدارة الوقت كما يجب.

لذلك من الضروري أن تكون قادرعلى تحديد أهدافك أكثر وتكون هذه الأهداف ملموسة ويمكن إنجازها والالتزام تجاهها ولا أقصد هنا الأهداف الكبرى في حياتنا، وإنما الأهداف الصغيرة على صعيد إنجاز المهمات والأعمال المطلوبة منا والتي قلنا قبل قليل في ضرورة ترتيبها وفق الأولوية.

روتين يومك

من النقاط المهمة التي تحدث عنها ديل كارنيجي في كتابه فن إدارة الوقت هو الروتين، صحيح كلنا نكره الروتين كونه يسبب لنا الكثير من الملل والكسل، ولكن بالنهاية لا يمكننا التخلص منه بشكل نهائي، يمكننا التحكم فيه وجعله أكثر مرونة وبالتالي التأقلم معه.

لذلك حدد روتين محدد وتأقلم معه لتكون عملية تنظيم الوقت بالنسبة إليك أكثر فعالية وإنجاز، خاصة بالنسبة لتلك المهمات التي تُطلب منك بشكل دوري أو يومي.

التركيز

لم ينسى ديل كارينجي أهمية التركيز في عملية تنظيم الوقت والقيام بالمهمات المختلفة المطلوبة منا وعندما تكون قائمة المهمات لديك التي تحدثنا عنها في النقطة الأولى من مقالنا مزدحمة ركز على مهمة واحدة فقط وأبدأ العمل عليها وأنسى كل المهمات الأخرى، ومن ثم أبدأ بالمهمة التالية بعد الانتهاء من الأولى.

تعلم قول لا

من النقاط المهمة في تنظيم وإدارة الوقت بفعالية أكبر هو تعلم التخلي عن المهمات الغير المناسبة أو تلك التي لا يمكنك القيام بها على الوجه المطلوب أو حتى عندما تكون لديك الكثير من الأعمال للقيام بها وبالتالي لا مجال لإضافة المزيد إلى القائمة فكلمة لا سوف تساعد على تنظيم أمورك وإدارة الوقت لديك.

تنظيم المشاريع

عندما تلاحظ أن أحد المهمات أو المشاريع المطلوبة منك يحتاج للكثير من الوقت والجهد فوق طاقتك من الضروري أن تطلب المساعد في مثل هذه الحالات وتبين إن هذه المهمة تحتاج لأكثر من شخص واحد ليعمل عليها على سبيل المثال. هذا الأمر يعتبر جوهري لتنظيم وقتك وإدارته بفعالية وبالطرق الصحيحة.

مساحة العمل

البعض يمكنه العمل في مكتب من الفوضى وسوء الترتيب وأخرين بعكس ذلك، الشيء الواجب معرفته لمن يسعى لإتقان فن إدارة الوقت هو إن التنظيم شيء أساسي وجزء مهم من حسن إدارة الوقت، سواء كان ترتيب المكتب أو الطاولة التي تعمل عليها، أو ترتيب ملفات مشروع معين يسهل في عملية تنظيم الوقت.

وقت الإنتظار

كلنا نقضي الكثير من الأوقات في الانتظار في أغلب المواقف مثل عيادة الطبيب وغيره،على الرغم من إن الكثيرين لا يولون إنتباه مثل هذه الأوقات المجتزئة إلا إنه يمكننا استثمارها في قراءة رسائل البريد الإلكتروني والرد على المهم منها، أو التفكير في حل مشكلة معينة تواجهنا، أو حتى تنظيم ملفات الحاسوب.

التوازن

تعلم تنظيم الوقت والتوزانن أكثر وإنجاز المهام والأعمال التي تطلب منا على أكمل وجه في سبيل تحقيق مزيد من التوازن بين حياتنا المهنية والشخصية بعيدا عن الضغوط والتوتر وضيق الوقت الذي يلازم الكثيرين في أعمالهم وجوانب حياتهم المختلفة.

التحكم بالوقت

من الصعب تنظيم الوقت واستثماره على أكمل وجه تماما، ولكن يمكن تنظيمه بالطريقة الملائمة والتحكم بالقسم الأكبر منه في سبيل التقليل من إضاعة الوقت إلى الحد الأدنى الذي تستطيع القيام بالمهام المطلوبة.

time management ادارة الوقت
time management

Man has excelled in most arts of life, so we find the writer creative in his writings, we find the critic creative in his criticism, we find the teacher excelling in his teaching, we find the player creative in the football game.

And we find the employee and creative content maker in his work, and we find the preacher and the imam of the mosque creative in his work , And they are all creative in their work.

But you do not find there are those who are interested in and innovate in time management and the art of time management, but what is the definition of time management, and how can we achieve balance and success in the arts of time management.

Time management

Time management is the management of self, behavior and personality, a type of management of the individual himself, the management of his work that he carries out, and the setting of priorities within the available time.

Which of course will not exceed more than twenty-four hours a day and the day includes time for work, rest, recreation, worship, sleep, perusal, shopping, study, education, routine work, events, etc. .

This means that the time of youth and the individual needs to be educated and organized so that it can be controlled and useful to society, simply because time is fast and expires quickly, and the time and the net world are used to benefit, learn and profit from it and achieve the maximum benefit of time.

The importance of time

The importance of time is part of what Ibn al-Qayyim, may God have mercy on him, said, that wasting time is more severe than death because wasting time cuts you off from God and the hereafter, while death cuts you off from this world and its people.

Therefore, the importance of utilizing time optimally is accrued to the individual and the youth component in particular with positivity, because it achieves the satisfaction of God Almighty, the Almighty, and hence the saying of the Prophet Muhammad, may God bless him and grant him peace, “Two blessings in which many people are missing: health and emptiness.”

If the emptiness is a blessing from God’s grace to us, then why do we not take advantage of this blessing and use it to God? And we know that there is no action that the Muslim performs who will conclude the intention of God in it, but God will reward him with the best reward. 

And the Prophet, peace and blessings be upon him, is the one who taught us the five daily prayers, about which the Noble Qur’an said: “Prayer was upon the believers in a timely manner.” The Prophet Muhammad, may God bless him and grant him peace, arranged for us our times by teaching prayer times.

There are ten tips for organizing your time from Dale Carnegie’s The Art of Time Management book. They are as follows:

priority

All those who master the art of time management and organization skills know the importance of setting priorities for the work and the tasks required of them and those that are going to be implemented to distinguish between what is necessary to implement now and what can be postponed until later. 

Therefore, at the beginning of every day or at the beginning of each week, put at least the tasks and tasks required of you, and specify the priority for each of them and the appropriate time to complete them.

Tangible goals

The ability to set clear and tangible goals and commitment to implementing them is a skill in itself, but if we are one of the types that have the ability to set goals without implementing them, it is difficult to be able to control our time and learn the art of time management as it should.

Therefore, it is necessary to be able to define your goals more, and these goals are tangible and can be accomplished and committed to them. 

I do not mean here the major goals in our life, but rather small goals in terms of accomplishing the tasks and tasks required of us, which we said a little while ago about the need to arrange them according to priority.

Your daily routine

One of the important points that Dale Carnegie talked about in his book The Art of Time Management is routine. It is true that we all hate routine because it causes us a lot of boredom and laziness, but in the end we cannot get rid of it permanently, we can control it and make it more flexible and thus adapt to it.

Therefore, set a specific routine and adapt to it so that the time management process for you is more effective and accomplished, especially for those tasks that are asked of you periodically or daily.

Concentration

Dale Carnegie did not forget the importance of focusing on the process of organizing time and doing the various tasks required of us and when your to-do list that we talked about in the first point of our article is crowded, focus on only one task and start working on it and forget all the other tasks, and then start with the next task after completing First.

Learn to say no

One of the important points in organizing and managing time more effectively is learning to give up erroneous tasks or those that you cannot do as required or even when you have a lot of work to do and thus there is no room for adding more to the list, so the word no will help organize your affairs. And manage your time.

Entrepreneurial

When you notice that one of the tasks or projects required of you requires a lot of time and effort beyond your ability, it is necessary to ask for the assistant in such cases and it turns out that this task needs more than one person to work on it, for example. This is essential to effectively organizing and managing your time in the right ways.

Workspace

Some can work in an office out of chaos and mis-arrangement, and others on the contrary, the thing that must be known to those seeking to master the art of time management is that organization is an essential thing and an important part of good time management, whether it is arranging the office or the table you are working on, or arranging the files of a specific project that facilitates In the process of time management.

Waiting time

We all spend a lot of time waiting in most situations such as the doctor’s office and others, although many do not pay attention to such partial times, but we can invest them in reading e-mails and responding to important ones, or thinking about solving a specific problem facing us, or Even organizing computer files.

Balance

Learn to organize time and balance more and complete the tasks and actions that are required of us to the fullest in order to achieve more balance between our professional and personal lives away from the pressures, tension and time constraints that haunt many people in their work and various aspects of their lives.

Time control

It is difficult to fully organize and invest time completely, but it can be organized in an appropriate way and most of it can be controlled in order to reduce wasting time to a minimum. Who can do the required tasks.

Comment here

%d مدونون معجبون بهذه: