فعاليات رالي داكار السعودية | Dakar Rally events in Saudi Arabia

رالي داكار السعودية Dakar Rally Saudi Arabia
رالي داكار السعودية

إنطلقت اليوم (الأحد) على أرض المملكة العربية السعودية رالي داكار السعودية لعام 2021 والتي المملكة للعام الثاني على التوالي، ويستمر هذا السباق حتى يوم 15 من شهر يناير (كانون الثاني) الحالي، حيث تنظمه وزارة الرياضة التابع لحكومة المملكة العربية السعودية، وهو تنسيق بين الاتحاد السعودي للسيارات والدراجات النارية، وضمن رؤية المملكة لعام 2030.

مراحل السباق

يمر المتسابقون من خلال عشر مدن سعودية مع إثنى عشرة مرحلة مختلفة، بين محافظات ومدن ومناطق المملكة، يكون بينها يوم راحة لهم في مدينة حائل شمال المملكة، بمسافة تصل إلى 7600كم.

المرحلة الأولى

 تبدأ من مدينة جدة عروس البحر الأحمر، وطولها 11 كيلومتراً, وقد منحت اللجنة المنظمة لرالي داكار السعودية 2021 المتسابقين كافة مساحة كافية للمنافسة التمهيدية أمس (السبت)، استعداداً لدخول أجواء المنافسة الفعلية والحقيقية التي تنطلق اليوم الأحد.

وهي مرحلة أولى محددة بين مدينة جدة ومدينة بيشة جنوب الباحة، حيث تنطلق منافسات الرالي من محافظة جدة باتجاه محافظة بيشة في مسارات بها الكثير من التحدي، عبر الوديان والمناطق الصخرية الخلابة، وبمسافة تبلغ 622كم، يتخللها مرحلة خاصة تقدر بحوالي 277كم.

المرحلة الثانية

وهي تقع بين محافظتي بيشة ووادي الداوسر، حيث يمر المتسابقون عبر منطقة مليئة بالكثبان الرملية، بمسافة إجمالية تبلغ 685كم، تتخللها مرحلة خاصة تبلغ 457كم، وينطلق المتنافسون في الرالي الدولي من بيشة إلى وادي الدواسر، محاولين تخطي صعوبات هذه المرحلة التي تشتمل على كثير من الطرق الوعرة الخطرة، قبل الوصول مجدداً إلى مسارات رملية.

المرحلة الثالثة

 وهي تبدأ من محافظة وادي الدواسر البوابة الرسمية للربع الخالي الذي سيواجه فيه المتنافسون الكثبان الرملية المرتفعة التي تحتاج إلى تكتيكات خاصة خلال السباقات. وتعد المرحلة فرصة حقيقية للمشاركين لتوسيع الفارق مع منافسيهم. وتبلغ مسافة هذه المرحلة 630كم، تتخللها مرحلة خاصة يقطعها المشاركون تبلغ 403 كيلومتر.

المرحلة الرابعة

والتي تبدأ من وادي الدواسر إلى العاصمة السعودية الرياض وهي الأطول في السباق عن بقية المراحل، مع احتساب مقطع الترابط، حيث تبلغ مسافة المرحلة 813كم، منها مرحلة خاصة تبلغ 337كم، وسيكون المزيج المتنوع من المسارات سبباً في عدم منح المشاركين أي وقت للراحة، كما أن الأخطاء خلال هذه المرحلة قد تتسبب في تراجع كبير، كون هذه المسارات تعد من المراحل الإنتقالية المهمة في مراحل السباق.

المرحلة الخامسة

والتي تبدأ من الرياض العاصمة إلى منطقة القيصومة (شمال شرقي السعودية) وهي طويلة وشاقة، حيث يجب على المتسابقين التحلي بالصبر في طريق تملؤه الكثبان الرملية والصخور، ما يتسبب في انخفاض معدلات السرعة في المسار الذي يبلغ طوله 622كم، ومع مرحلة خاصة تبلغ 456كم.

المرحلة السادسة

وهذه المرحلة تبدأ من منطقة القيصومة إلى مدينة حائل، فالمسافة تبلغ 618كم، ومرحلة خاصة تبلغ 448كم، ويقطع المشاركون مساراً رملياً بأكمله في حائل، تُختبر فيه قدرات المتنافسين ومهاراتهم في القيادة في مختلف الفئات التي يضمها السباق، قبل أن يأخذوا يومٍ واحد من الراحة في المدينة نفسها وهي حائل حتى يتمكنوا فيه من فحص مركباتهم وإنجاز أعمال الصيانة، قبل العودة مجدداً إلى منافسات رالي داكار السعودية.

المرحلة السابعة

 وهي تبدأ من مدينة حائل إلى مدينة سكاكا التي تسمى مرحلة التحدي الماراثون من حائل إلى سكاكا، وتبلغ المسافة 737كم، ومع مرحلة خاصة تقدر بحوالي471كم، ويواجه فيها المشاركون سلسلة من الجبال الرملية و100كم من التنافس في السباق مع الصعود والهبوط عبر الجبال، وسيجبر المتسابقون على التعامل مع مركباتهم بأنفسهم، في حال وجود أي أعطال أو الصيانة أو غير ذلك.

المرحلة الثامنة

وهذه المرحلة تبدأ من مدينة سكاكا إلى مدينة نيوم شمال غرب المملكة الجزء الثاني من مرحلة الماراثون، وتبلغ المسافة فيها 709كم، ومرحلة خاصة تبلغ 375كم، وسيعيش المشاركون في الرالي مرحلة رائعة وخلابة يتمتعون فيها مع مشاهدة المناظر الجميلة والطبيعة الخلابة في هذا الجزء من مناطق المملكة من سكاكا حتى مدينة نيوم.

المرحلة التاسعة

هنا مدينة المستقبل الرائعة ( نيوم ) التي تطل على شواطئ البحر الأحمر, وفي جولة على طول الساحل، يخوض المتنافسون في الرالي في مدينة نيوم مسافة تبلغ 579كم، ومرحلة خاصة تبلغ 456كم، يتخللها أجزاء تحتاج إلى السرعة وأخرى رملية، وعلى المشاركين فيها توخي الحذر، وهو ما يجعلها واحدة من أصعب المراحل في سباق رالي داكار السعودية.

المرحلة العاشرة

وهي تكون بين مدينة نيوم ومنطقة العلا، هنا فقط سوف يجد المتسابقون خليطاً رائعا من المناظر الطبيعية والمناطق شديدة الانحدار، يعيشها المشاركون في السباق خلال هذه المرحلة الممتدة من نيوم للعلا التي تبلغ مسافة هذه المرحلة 583كم، ومرحلة خاصة تقدر بحوالي 342كم، وهنا تبرز قوة المتسابقين في تخطي هذه المرحلة الصعبة.

المرحلة الحادية عشرة

وهي المرحلة قبل الأخيرة تبدأ من منطقة العلا إلى مدينة ينبع الساحلية أطول مرحلة خاصة في الرالي حوالي 511كم، مع مسافة إجمالية تبلغ 557كم من العلا حتى ينبع الساحلية، حيث سوف يتحدد بشكل كبير المنافسة بين المتسابقين المتبقين، حيث تعود الكثبان الرملية من جديد مسافة تبلغ 100كم، وهنا تكون الفوارق الزمنية بين المتسابقين كبيرة.

المرحلة الثانية عشرة ( الأخيرة )

وهي تبدأ من مدينة ينبع إلى مدينة جدة، وتبلغ مسافة الطريق 452كم، مع مرحلة خاصة تبلغ 225كم، من ينبع حتى نقطة النهاية والتتويج في مدينة جدة, وتعد هذه المرحلة أشد المراحل تنافساً وقوة، حيث سيضطر خلالها المتسابقون، من هم الذين سيكونون في المقدمة، بذل كل ما لديهم، لحسم الباقي من المسافات الأخيرة من هذا الرالي الطويل والقوي والصعب.

الحسم وتتويج الأبطال بالألقاب

وسباق رالي داكار السعودية يتضمن التنافس على 6 فئات مختلفة، وهي: السيارات، والدراجات النارية، والدراجات النارية الرباعية، والمركبات الصحراوية الخفيفة SSV، والشاحنات، بالإضافة إلى الفئة الجديدة التي تشارك للمرة الأولى في داكار السعودية وهي السيارات الكلاسيكية.

رالي داكار السعودية Dakar Rally Saudi Arabia
رالي داكار السعودية

Today (Sunday) the Saudi Dakar Rally for the year 2021 began on the land of the Kingdom of Saudi Arabia for the second year in a row, and this race continues until the 15th of the current January, as it is organized by the Ministry of Sports of the Government of the Kingdom of Saudi Arabia, which is coordination between The Saudi Automobile and Motorcycle Federation, and within the Kingdom’s 2030 vision.

Stages of the race

Contestants pass through ten Saudi cities with twelve different stages, between the governorates, cities and regions of the Kingdom, between which they will have a day of rest in the city of Hail, in the north of the Kingdom, with a distance of 7,600 km.

First stage

Starting from the city of Jeddah, the bride of the Red Sea, and its length is 11 kilometers, the organizing committee of the Saudi Dakar Rally 2021 granted all the contestants sufficient space for the preliminary competition yesterday (Saturday), in preparation for entering the atmosphere of the actual and real competition that begins today, Sunday.

It is a specific first stage between the city of Jeddah and the city of Bisha, south of Al-Baha, where the rally competitions start from Jeddah governorate towards Bisha governorate in paths that have a lot of challenge, through valleys and picturesque rocky areas, with a distance of 622 km, interspersed with a special stage estimated at about 277 km.

The second phase

It is located between the governorates of Bisha and Wadi Al-Dawasir, where the contestants pass through an area full of sand dunes, with a total distance of 685 km, interspersed with a special stage of 457 km, and the competitors in the international rally set out from Bisha to Wadi Al-Dawasir, trying to overcome the difficulties of this stage, which includes many roads Dangerous Rugged, before reaching again on sandy tracks.

third level

It starts in Wadi Al-Dawasir governorate, the official gate of the Empty Quarter, in which competitors will face high sand dunes that need special tactics during races.

Stage is a real opportunity for the participants to expand the difference with their competitors. The distance of this stage is 630 km, with a special stage covered by the participants of 403 km.

Fourth stage

Which starts from Wadi Al-Dawasir to the Saudi capital, Riyadh, and it is the longest in the race from the rest of the stages, with the interconnection section being calculated, as the stage distance is 813 km, including a special stage of 337 km, and the diverse mix of tracks will be a reason for not giving the participants any time to rest.

Mistakes during this stage may cause a big setback, since these tracks are an important transitional stage in the race stages.

level five

Which starts from Riyadh, the capital, to the Qaisumah region (northeastern Saudi Arabia), and it is long and arduous, as the contestants must be patient on a road filled with sand dunes and rocks, which causes a decrease in speed rates on the 622 km track, and with a special stage of 456 km.

Sixth stage

This stage starts from the Qaisumah area to the city of Hail, the distance is 618 km, and a special stage is 448 km, and the participants cross an entire sandy path in Hail, in which the competitors’ abilities and their driving skills are tested in the various categories that the race includes, before they take one day of rest in the city Itself and it is hail, so that they can check their vehicles and complete maintenance work, before returning to the Saudi Dakar Rally.

Seventh stage

It starts from the city of Hail to the city of Sakaka, which is called the marathon challenge stage from Hail to Sakaka, and the distance is 737 km, and with a special stage estimated at about 471 km, in which the participants face a series of sandy mountains and 100 km of competition in the race with the rise and fall across the mountains, and the contestants will be forced to deal With their vehicles themselves, in case of any malfunctions, maintenance or otherwise.

Eighth stage

This stage starts from the city of Skaka to the city of Neom in the northwest of the Kingdom, the second part of the marathon stage, and the distance in it is 709 km, and a special stage of 375 km, and the participants in the rally will live a wonderful and picturesque stage in which they enjoy watching the beautiful scenery and the picturesque nature in this part of the Kingdom Skaka to the city of Neom.

Ninth stage

Here is the wonderful city of the future (NEOM), which overlooks the shores of the Red Sea, and on a tour along the coast, competitors in the rally in the city of Neom are running a distance of 579 km, and a special stage of 456 km, interspersed with parts that need speed and sandy, and the participants in it must be careful, This makes it one of the most difficult stages in the Saudi Dakar Rally.

The tenth stage

And it is between the city of Neom and the region of Al-Ula, only here the contestants will find a wonderful mixture of landscapes and steep areas, which the participants in the race live during this stage from Neom to Al-Ula, which is 583 km away, and a special stage estimated at about 342 km, and here the strength of the contestants is evident. In overcoming this difficult stage.

Eleventh stage

It is the penultimate stage that starts from the Al-Ula region to the coastal city of Yanbu. The longest special stage in the rally is about 511 km, with a total distance of 557 km from Al-Ula to Yanbu Al-Sahelia, where the competition between the remaining contestants will be largely determined, as the sand dunes return to a distance of 100 km Here, the time differences between the contestants are great.

Twelfth (last) stage

It starts from the city of Yanbu to the city of Jeddah, and the road distance is 452 km, with a special stage of 225 km, from Yanbu to the end point and coronation in the city of Jeddah, and this stage is the most competitive and powerful stage, during which the contestants will have to, who will be at the front, They gave their all to clinch the remainder at the last distances in this long, strong and difficult rally.

Decisiveness and crowning champions with titles

The Saudi Dakar Rally includes competition in 6 different classes, namely: cars, motorcycles, quad motorcycles, SSV desert vehicles, and trucks, as well. Add to the new category that is participating for the first time in the Saudi Dakar, which is the classic cars.

Comment here

%d مدونون معجبون بهذه: