إحتفالية نور الرياض Celebration Noor Riyadh

Celebration Noor Riyadh إحتفالية نور الرياض
إحتفالية نور الرياض

ينظر الجميع إلى مهرجان نور الرياض, والذي سوف يستمر 17 يوم في العاصمة الرياض مارس – آذار الحالي في السعودية إلى معرض فني عملاق من المنحوتات والرسومات التشكيلية وعروض الإضاءة والعروض التفاعلية والتركيبات الخارجية الجميلة والخط العربي.

مهرجان نور الرياض

مهرجان نور الرياض هو الحدث الأول الذي ينظمه برنامج الرياض للفنون ، وهو واحد من أربعة مشاريع كبرى أطلقها الملك سلمان ملك السعودية في مارس من عام 2019. وسوف يستمر في الفترة من 18 مارس إلى 3 أبريل.

يتضمن المهرجان ورش عمل ونقاشات وجولات وعروض تقديمية وبرامج تطوعية وفعاليات سينمائية وموسيقية وأنشطة ترفيهية وتعليمية ومهرجان الليزر في السماء.

يقول الامير بدر بن عبدالله بن فرحان وزير الثقافة نهدف إلى تحسين نوعية الحياة في مدينة الرياض. ويتماشى مع أهداف رؤية المملكة 2030. الجوانب الثقافيه والفنية. من خلال تحويل الرياض إلى معرض فني مفتوح.

حيث إن المهرجان يسعى إلى تعزيز التفاعل المجتمعي ونشر الفن والجمال في جميع أنحاء المدينة وإثراء الحياة اليومية إلى سكان الرياض وزوارها، من خلال الترويج للفن في الأماكن العامة والحركة الفنية المحلية، وتشجيع المزيد من الإبداع والإبتكار.

مجموعة فنانين

ويشارك في المهرجان مجموعة من الفنانين من أكثر من 20 دولة ، نصفهم تقريبا من الشعب السعودي. المشاركون من المملكة هم أحمد ماطر ولولوة الحمود وأيمن زيداني وراشد الشاشاي ومها ملوح. ومن الفنانين العالميين البارزين المشاركين دانيال بورين وكارستن هولروإيليا وإميليا كاباكوف ويايوي كوساما ودان فلافين.

‏حيث بدأت تظهر ملامح برنامج (الرياض آرت) أحد مشاريع العاصمة الرياض الأربعة الكبرى، وهي إحتفالية (نور الرياض) التي سوف تنطلق في يوم 18 من شهر مارس المقبل من عام 2021 وسوف تستمرعلى مدار 17 يوم.

‏وتتضمن إحتفالية نور الرياض عروض منوعة لأعمال فنية تفاعلية تعتمد على الإضاءة، مع مشاركة مجموعة من الفنانين من جميع أنحا العالم.

دانا عورتاني

‏دانا عورتاني مهندسة تقليدية وأنماط التصنيع التاريخية وتهتم الفنانة دانا هورتاني بالحرف التقليدية وتتبع العديد من الأساليب والوسائط في أعمالها، وذلك من خلال الأداء والإضاءة والمخطوطات المعقدة والتطريز.

‏وتعتمد أيضاً في أعمالها على تفكيك أنظمة الإشارات وإعادة تفسيرها. شاركت في العديد من المعارض العالمية، وتشكل أعمالها جزء من احتفالية ‎نور الرياض ضمن 60 عمل فني في العاصمة.

محمد السليم

ينتظر الجميع أعمال الفنان التشكيلي الراحل محمد السليم. هو رائد من رواد الفن التشكيلي السعودي، وصاحب المدرسة التشكيلية الآفاقية، قدم خلال مسيرته الفنية الكثير من الأعمال والتي ساهمت في تشكيل حركة الفن التشكيلي في المملكة العربية السعودية.

مروة المقيط

مصورة وأكاديمية متخصصة في التصوير الوثائقي، شاركت في العديد من المعارض المحلية والدولية وتسعى من خلال أعمالها في إبراز التفاصيل الغير مرئية في الحياة اليومية، والتي قد يتغافل الناس عنها وهذا الفن الجميل.

علي الرزيزاء

تحت شعار (تجمعنا سماء واحدة) مع مشاركة مجموعة من الفنانين حول 20 دولة، يشارك الفنان التشكيلي السعودي علي الرزيزاء مع لوحة فنية كبرى في إحتفالية نور الرياض ضمن باكورة مشاريع الرياض آرت.

الفنان علي رمزالإبداع والابتكارعاشق لهذا التراث. يملك حس فني في أغلب أعماله التشكيلية الأعمال النجدية والزخارف والأبواب التقليدية. وأصبح من أهم الفنانين التشكيليين السعوديين وسجل حضوره العالمي بإبداعه مع الهوية النجدية.

لولوة الحمود

‏سفيرة الفن السعودي الراقي في المعارض الدولية، الفنانة لولوة الحمود وهي أول فنانة سعودية تحصل على ماجستير في الخط العربي والزخارف الهندسية من كلية (سانت مارتينز) في العاصمة البريطانية لندن.

وشاركت في العديد من المعارض العالمية بأسلوبها المميز التي تعبر فيه عن عشقها للخط العربي والزخارف والفنون الإسلامية. وسوف تترك بصمة مميزة في تجسيدها للفن مع الهوية الإسلامية في (نور الرياض).

سلطان بن فهد

‏من أبرز المشاركين في إحتفالية نور الرياض الفنان سلطان بن فهد، في إعادة إلى سرد القصص والروايات التاريخية بأسلوبه الخاص يعمل سلطان بن فهد في تناول مواضيع ثقافية متعلقة بالوطن.

جسدت هذه الرسومات التجريدية والمنحوتات والأعمال التركيبية نظام الفنان سلطان من فهد العديد من المعارض الفردية في مختلف دول العالم وشارك في العديد من المعارض ومن أشهرها معرض متحف إثراء وشتاء طنطورة والبحرين السنوي و وجهة نظر.

مها ملوح

مها ملوح فنانة تشكيلية سعودية من مدينة جدة إرتبط فنها مع التراث الثقافي في نجد حيث أقامت أول معرض في مدينة الرياض عام 2007. حيث شاركت في العديد من المعارض الدولية والمبادرات التراثية حيث أغلب أعمالها هو إظهار جمال منطقة نجد.

راشد الشاشي

‏بين الفلسفة والفن، وتسليط الضوء على تفاصيل الحياة اليومية وإكتشاف الوجود البشري، تتشكل أعمال الفنان السعودي راشد الشاشي في طرح الأسئلة الفلسفية حول الوجود البشري من خلال أعمال فنية عن الوجود البشري في فاعلية نور الرياض.

‏وشارك الفنان راشد الشاشي في العديد من المعارض ومن ضمنها معرض (ديزرت إكس العلا)، ومعرض شتاء طنطورة. ويشارك في إحتفالية نور الرياض وعمل فني وتحويل الرياض إلى لوحة إبداعية.

أحمد ماطر

‏الفنان التشكيلي والطبيب السعودي أحمد ماطر، تميز في توثيق الحقائق المتعلقة مع التراث السعودي في الوقت المعاصر، وأصبح فنان تشكيلي يبحث عن التاريخ من خلال الذكريات الجماعية عن المناطق السياحية.

‏وقد أقام معرض شخصي في الولايات المتحدة الأمريكية كأول فنان سعودي في عام 2016، وشارك في العديد من المعارض، وأقام معارض فردية في (متحف بروكلين) في مدينة نيويورك ، ومدينة الملك عبدالله الإقتصادية في منطقة (ثول) السعودية.

طلال الزيد

وهو فنان سعودي عاشق للفن في جميع أنماطه المختلفة، وتخصص في فن الكتابة على الجدران (الغرافيتي)، ولديه أسلوب خاص في أعماله، حيث أستطاع الجمع بين الغرافيتي والفن المعاصر الحديث.

‏وشارك في العديد من المعارض الفنية المميزة، من أهم هذه المعارض معرض (سكوب بازل)، ومعرض (فيينا للفنون)، ومعرض (أبوظبي للفنون).

وإلى حوار ليلي جميل ورائع مع مدينة الجمال الرياض يشارك الفنان طلال الزيد في إحتفالية نور الرياض مع عمل فني باسم (حوار ليلي).

Celebration Noor Riyadh إحتفالية نور الرياض
Celebration Noor Riyadh

The “Light Festival” or “The Light of Riyadh”, which will last for 17 days in the capital, Riyadh, this March, the Kingdom of Saudi Arabia, will turn into a giant art exhibition of sculptures, plastic drawings, lighting shows, interactive displays, beautiful outdoor installations and Arabic calligraphy.

Noor Riyadh Festival

The Riyadh Noor Festival is the first event organized by the Riyadh Arts Program, and it is one of four major projects launched by King Salman of Saudi Arabia in March of 2019. It will run from March 18 to April 3.

The festival will also include workshops, discussions, tours, presentations, volunteer programs, cinematic and musical events, entertainment and educational activities, and the Laser in the Sky Festival.

Prince Badr bin Abdullah bin Farhan, the Saudi Minister of Culture, says: (It aims to improve the quality of life in the capital, Riyadh, in line with the goals of the Kingdom’s Vision 2030, and to enhance the cultural and artistic aspects in Riyadh, by transforming the capital Riyadh into an open art gallery that blends the traditional with the modern contemporary).

He also said: (The festival seeks to enhance community interaction, spread art and beauty throughout the city and enrich the daily life of its residents and visitors, by promoting art in public places and the local art movement, and encouraging more creativity and innovation).

Artists group

A group of artists from more than 20 countries will participate in the festival, nearly half of them from the Saudi people.

The participants from the Kingdom are Ahmed Mater, Lolwah Al-Hammoud, Ayman Zaidani, Rashed Al-Shashai and Maha Mallouh. Notable international artists participating include Daniel Burin, Carsten Holler, Ilya, Emilia Kabakov, Yayoi Kusama and Dan Flavin.

As the features of the (Riyadh Art) program began to appear, one of the four major projects of the capital, Riyadh, which is the (Noor Riyadh) celebration, which will start on March 18, 2021, and will continue over 17 days.

The celebration of Noor Riyadh includes various displays of interactive artwork that depends on lighting, with the participation of a group of artists from all over the world.

Dana Awartani

Saudi artist Dana Awartani, between traditional engineering and historical manufacturing patterns.

Artist Dana Hortani is interested in traditional crafts and follows many styles and mediums in her work, through performance, lighting, intricate manuscripts and embroidery.

It also relies on its work on deconstructing and reinterpreting signaling systems.

She has participated in many international exhibitions, and her works are part of the celebration of Noor Al Riyadh within 60 works of art in the capital.

Muhammad Al-Saleem

Everyone is waiting for the work of the late plastic artist Mohamed Al-Saleem. He is one of the pioneers of Saudi plastic art, and the owner of the contemporary plastic school.

During his artistic career, he presented many works that contributed to the formation of the plastic art movement in the Kingdom of Saudi Arabia.

Marwa Al-Muqit

She is a photographer and academic specializing in documentary photography, and has participated in many local and international exhibitions.

Through her works, she seeks to highlight the unseen details in daily life or unfamiliar, which people may overlook, and this beautiful art.

Ali Al-Rizezaa

Under the slogan (One Sky brings us together) with the participation of a group of artists from 20 countries, the Saudi plastic artist Ali Al-Rizeza participates with a major painting in the Noor Riyadh celebration, as part of the first Riyadh Art projects

A symbol of creativity and innovation, a lover of this heritage in all its details and has a sophisticated artistic sense.

He embodied his plastic works in Najdi architecture between the decorations, antique doors and windows.

Became one of the most important Saudi plastic artists, and recorded his global presence with his creativity with the Najdi identity.

Lulwa Al-Hammoud

The ambassador of Saudi upscale art in international exhibitions, the artist Lulwa Al-Hammoud, the first Saudi artist to obtain a master’s degree in Arabic calligraphy and geometric decoration from Saint Martins College in the British capital London.

She participated in many international exhibitions with her distinctive style, expressing her love for Arabic calligraphy, motifs and Islamic arts. It will leave a distinct imprint in its embodiment of art with the Islamic identity in (Noor Riyadh).

Sultan bin Fahd

Among the most prominent participants in the Nur al-Riyadh celebration is the artist Sultan bin Fahd, in re-telling stories and historical narratives in his own style, Sultan bin Fahd works on cultural issues related to the homeland.

Through his abstract drawings, sculptures and installations, the artist Sultan of Fahd organized many individual exhibitions in various countries of the world.

He also participated in many group exhibitions, the most famous of which are (Ithra Museum), (Winter at Tantora), (Bahrain Annual Exhibition), and (Perspective) exhibition.

Maha Mallouh

The plastic artist, Maha Mallouh, was born in the coastal city of Jeddah, but has been closely associated with the Najdi history and the cultural heritage of the Najd region.

She held her first exhibition in the capital, Riyadh, in 2007, and participated in many international exhibitions and art initiatives. Her work consists of Najdi heritage and colorful and ornate fabrics.

Rashid Alshashi

Between philosophy and art, shedding light on the details of daily life and the discovery of human existence, the works of the Saudi artist Rashid al-Shaashi are formed in asking philosophical questions about human existence through artworks about human existence in the event of Noor Al-Riyadh.

The artist Rashid Al Shaashi participated in many exhibitions, including the exhibition (Desert X Al-Ula) and the Winter Tantura exhibition.

The capital, Riyadh, is witnessing a celebration of Noor Riyadh among 60 works of art and the participation of the artist Rashid Al Shashi in transforming Riyadh into a creative painting.

Ahmed Mater

Saudi plastic artist and doctor, Ahmed Mater, excelled in documenting facts related to Saudi heritage in the contemporary time, and became a plastic artist searching for history through collective memories of tourist areas.

He has held a personal exhibition in the USA as the first Saudi artist in 2016, and has participated in many Exhibitions.

And held solo exhibitions at (Brooklyn Museum) in New York City, and King Abdullah Economic City in the Saudi (Thuwal) region.

Talal Al-Zaid

He is a Saudi artist who lover of art in all its different styles, and he specialized in the art of graffiti, and he has a special style in his works, as he was able to combine graffiti with modern contemporary art, which is writing.

And he participated in many distinctive art exhibitions, the most important of these exhibitions are (Scoop Basel), (Vienna Art Gallery), and (Abu Dhabi Art Gallery).

And to a beautiful and wonderful nighttime dialogue with the city of beauty Riyadh, artist Talal Al-Zaid will participate in the celebration of Noor Riyadh with an artistic work called (Night Dialogue).

Comment here

%d مدونون معجبون بهذه: