الذكاء الاصطناعي Artificial intelligence

Artificial intelligence الذكاء الاصطناعي
الذكاء الاصطناعي Artificial intelligence

هل تتوقع أن يكون مديرك في العمل مجرد آلة ؟ الجواب لست وحدك, رغم كل شيء قد يكون الذكاء الاصطناعي أفضل في تنظيم جداول عمل الموظفين دون أن يفسد عليهم نظام العمل ونظام الإجازات. وجود مدير لا يمكن إتهامه بالتحيز أو بالمحاباة أو توجيه ملاحظات لك دون الآخرين وقد يكون أمراً إيجابياً.

نظام الروبوت

ومع ذلك بالنسبة لأولئك الذين شاهدوا أفلام (Terminator) مراراً فإن فكرة تحكم الكمبيوتر أو الروبوت بهم من المؤكد أن تثير لديهم الخوف من أن الآلة في طريقها إلى السيطرة علينا. لكن هؤلاء يغفلون عن حقيقة أننا نقضي بالفعل الكثير من الوقت تحت سيطرة الآلات ولا نفكر حتى في الأمر وأيضا حالة الشعور بالقلق.

يشير جف شوارتز، الشريك الأول في شركة ديلويت للمحاسبة والمستشار العالمي ومستقبل العمل، إلى آلة يومية بسيطة نطيعها جميعاً دون تفكير. ويقول جيف شوارتز: أن إستخدام الذكاء الاصطناعي في العمل سيتيح للمدراء لعب دور أفضل في تعاملهم مع الموظفين

قبل أن يتوصل الناس إلى إكتشاف إشارة المرور تعمل على الكهرباء كان هناك شخص يقوم بهذه المهمة، يوقف ويوجه السيارات والمعدات. ويضيف أيضا: “من الواضح جداً أنها باتت آلة، وهي تزداد ذكاءً، إنهم الآن يضعون الذكاء الإصطناعي في خدمة المرور حتى يتمكنوا من الاستجابة بشكل أفضل إلى مستويات حركة السير”.

تطور النظام

لذلك يبدو أننا على إستعداد تام لتلقي الأوامر من آلة في مواقف محددة. لكن ما حدث بشكل متزايد خلال السنوات الأخيرة هو أن أجهزة الكمبيوتر في العمل بات لها دور كبير في العمل وهي التي تتحكم بالعديد من المهام التي نقوم بها وسوف يزداد مع مرور الوقت. خذ على سبيل المثال شركة سيارات الأجرة (  أوبر )لا يوجد رجل أو امرأة في المكتب يوجه طلبات الزبائن إلى السائقين ويتم ذلك تلقائياً بواسطة نظام برمجيات الشركة.

يقول البروفيسور توماس تشامورو بريموزيك، عالم النفس والأعمال في جامعة كلية لندن، إن خدمة ( أوبر ) تقوم بذلك كي يصبح عملها وخدمتها أكثر كفاءة قدر الإمكان لكن هناك فوائد أوسع لذلك. ويقول: “تطبيق ( أوبر ) على الموبايل غير متحيز ضد أو لصالح أي زبون أو سائق لأنه يتمتع بحسن المظهر أو درس في مدرسة معينة، أو يرتدي ملابس جيدة”.

المدير الإصطناعي

“الأمر كله يتعلق بالأداء ويمكنك أن ترى كيف يمكن للتكنولوجيا أن تجعل العمل أكثر ملائمة من خلال التركيز أكثر على الجوهر وأقل على الأسلوب والشكل”. “والشركات التي يمكنها القيام بذلك سوف تتفوق على منافساتها وستكون أماكن عمل أفضل”.

إذاً فهل وجود رئيس كمبيوتري في العمل لا يدعو للقلق. تقول شيفي جارفيس، مؤسسة شركة فيوتشر سكيب للاستشارات التجارية، والمتنبئ باتجاهات العمل المستقبلية، إنها بعيدة كل البعد عن الاقتناع بذلك حاليا.

“التحذير الكبير هنا هو أننا بحاجة إلى إشراف أخلاقي على هذا” كما تقول. “إذا كان لديك الذكاء الاصطناعي هو الرئيس، قطعة من البرامج ذات القدرة على إتخاذ القرار ، فهذا أمر مقلق للغاية بالنسبة لي، وأعتقد أنه قد يؤدي إلى مستقبل بائس تماماً”. “إن النظام الذي يفتقر الى الإشراف الأخلاقي المناسب حيث يستخدم الإنسان تقديره وإحساسيه في الإشراف على ما يعتبره النظام الاستنتاج الصحيح، وهو نظام ضار للغاية وهو مصدر تهديد حقيقي”.

وفي قطاع البيع بالتجزئة، تستخدم أمازون بشكل متزايد أنظمة الذكاء الإصطناعي لتوجيه ومراقبة الموظفين في مستودعاتها. وقد تسبب ذلك في ما أشارت الأخبار إلى حالات أرهاق الموظفين في العمل، وهي إتهامات إلى أمازون مراراً وتكراراً. تقول أمازون أنه إذا لاحظت الآلة الذكية أن العامل يعاني من ضعف الأداء، فإنه يحصل على دعم وتدريب إضافي يأتي من قبل شخص مختص.

Artificial intelligence الذكاء الاصطناعي
الذكاء الاصطناعي Artificial intelligence

مستودعات أمازون

كما تعرضت للانتقاد برامج الذكاء الاصطناعي التي تعطي أوامر العمل وتراقب تنفيذها وكذلك برنامج الذكاء الإصطناعي الخاص في موظفي مركز الاتصال لأنها متطلبة للغاية وغير عادلة.

لكن أحد منتجي برنامج الذكاء الاصطناعي الخاص في مركز الاتصال قال إن نظام مراقبة مركز الاتصال الخاص الذي تنتجه الشركة يمكنه “تحليل 100% من التعاملات” وبالتالي يمكن للمشرفين البشريين إستخدام هذه المعلومات “ليكونوا مديرين أفضل”. ويمكن إرشاد الموظفين “لتحسين أدائهم بمرور الوقت، وتحقيق نتائج أفضل في تلبية طلبات الزبائن”.

مراقبة الموظفين

مع إستخدام الذكاء الإصطناعي بشكل متزايد في مراقبة الموظفين، يمكن أن تبرز مشكلة كبيرة عند إتخاذ قرار بتسريح أحد الموظفين وهي من سيكون له الكلمة الفصل في القرار: الإنسان أم الآلة كما تقول جرفيس.

وتضيف: “قد يفضل المدير البشري عاملاً لديه طفلان يتولى رعايتهما بمفرده وعمله مصدر دخله الوحيد أو يعتقد أن عاملاً آخر له صلات قوية وسيقف على أقدامه عند تسريحه”. ” لو طرحت على برامج الذكاء الاصطناعي هذه الأسئلة لا يمكنه الاجاية عليها أو إدراك كل العوامل التي لعبت دوراً في الوصول لمثل هكذا قرارات”.

الخوارزميات والمشاعر

تقول البروفيسورة ساندرا واتشتر، الباحثة في مجال الذكاء الاصطناعي بجامعة أكسفورد، إن الناس يتصورون أن روبوتاً سيقف فوق رؤوسهم أثناء العمل عندما تقول لهم أن مديرك هو كمبيوتر. الخوارزميات لا يمكنها التعامل مع موضوع المشاعر والأحاسيس وتضيف إن الأمر يتعلق: “بمهام قيادية معينة متعلقة بك يتم تنفيذها فعلياً بواسطة خوارزميات الكمبيوتر”.

“على سبيل المثال يمكن أن تكون هناك برامج تعمل في الخفاء لمراقبة أدائك، عدد المكالمات التي تجريها وتراقب لغتك خلال المكالمات الهاتفية، ورسائل البريد الإلكتروني التي ترسلها، والمواقع التي تتصفحها وعدد المرات التي تأخذ فيها الاستراحة من العمل”.

“ويمكن بعد ذلك إستخدام ما سبق لتحديد الراتب الذي تحصل عليه أو منحك ترقية أو حجبها عنك. قلقي الرئيسي هو أن يتم إستخدام هذه الخوارزميات للتنبؤ بأشياء يستحيل عليهم القيام بها، مثل كيف يجب أن يبدو العامل الجيد، ومن يستحق الترقية وهذه أمور تخضع للإعتبارات الشخصية”.

تحسين المدير

قد تصدر الحكومات تشريعات في هذا المجال، لكن الأمر أشبه بحقل ألغام نظراً للتداخل بين الذكاء الاصطناعي والبشر في صناعة القرار. يقول البروفيسور تشامورو بريموزيتش إنه على الرغم من المخاوف بشأن تولى الذكاء الإطناعي مهام المدير، من المهم أن نتذكر أن هناك العديد من المدراء البشر الذين لا يطاقون.

“من الصعب جداً على الآلة أن تتفوق في الأداء على أفضل الرؤساء ولكن ليس من الصعب جداً على الذكاء الإصطناعي أن يكون بديلاً مناسباً لرئيس عمل سيء حقاً”. وتضيف أن المدراء البشريين “لا ينبغي إعتبارهم المعيار الذهبي عند التفكير في هذه المسألة”.

يقول شوارتز إنه يأمل أن يساعد الذكاء الإصطناعي المدراء من البشر على تحسين أدائهم. حيث ستتولى برامج الكمبيوتر القيام بالمزيد من المهام المملة مثل وضع جداول عمل الموظفين وتوزيع المهام البسيطة والقيام بالمراقبة الأولية لأداء الموظفين وغيرها من المهام مما يعطي الفرصة للمدراء البشريين ليكونوا قدوة في أفضل في العمل.

المصدر / Egypt14  و BBC

Artificial intelligence الذكاء الاصطناعي
الذكاء الاصطناعي Artificial intelligence

Do you expect your boss to be just a machine? The answer is you are not alone, despite everything, artificial intelligence may be better in organizing employees’ work schedules without spoiling them with the work system and the leave system. Having a manager who cannot be accused of bias, favoritism, or directing feedback to you and not others can be a positive thing.

Automated system

However, for those who watch the Terminator movies repeatedly, the idea of ​​a computer or robot controlling them is sure to arouse fear that the machine is on its way to controlling us.

But they overlook the fact that we really spend a lot of time under the control of machines and not even think about it and also worry.

Jeff Schwartz, Deloitte’s senior partner and global advisor and future of work, points to a simple everyday machine that we all obey without thinking. Geoff Schwartz says: The use of artificial intelligence at work will allow managers to play a better role in their interactions with employees

Before people discovered a traffic light running on electricity, someone was doing the job, stopping and directing cars and equipment. He also adds: “It is very clear that it has become a machine, and it is getting smarter. They are now putting artificial intelligence in the traffic service so that they can respond better to traffic levels.”

System evolution

So it appears that we are quite ready to take orders from a machine in specific situations. But what has happened increasingly in recent years is that computers at work now have a large role at work and they control many of the tasks that we do, and it will increase with the passage of time.

Take, for example, the taxi company (Uber). There is no man or woman in the office directing customers’ requests to the drivers, and this is done automatically by the company’s software system.

Professor Thomas Chamorro Primusek, a psychologist and business at University College London, says Uber does this to make its business and service more efficient as possible, but there are broader benefits to that.

He says, “The (Uber) mobile application is not biased against or in favor of any customer or driver because he is good looking, studied at a particular school, or wears good clothes.”

The artificial director

“It’s all about performance and you can see how technology can make work more appropriate by focusing more on substance and less on style and form.” “The companies that can do this will outperform their competitors and will be better places to work.”

So is having a computer boss at work not cause for concern. Chevy Jarvis, founder of Future Scape business consultancy and predictor of future business trends, says she is far from convinced right now.

“The big caveat here is that we need ethical oversight for this,” she says. “If you have artificial intelligence as the boss, a piece of software with decision-making power, that is very worrying for me, and I think it could lead to a totally miserable future.”

“A system that lacks appropriate moral oversight where a person uses his judgment and sensitivity to oversee what the system considers the correct conclusion, which is a very harmful system and is a real threat.”

And in the retail sector, Amazon is increasingly using AI systems to direct and monitor employees in its warehouse. This has caused what the news indicated were instances of overworked employees, accusations made by Amazon time and time again.

Amazon says that if the smart machine notices that the worker is experiencing poor performance, he or she will receive additional support and training from a professional.

Amazon warehouses

The artificial intelligence programs that give work orders and monitor their implementation, as well as the special artificial intelligence program in call center employees, have also been criticized for being too demanding and unfair.

But one of the producers of the special artificial intelligence program in the call center said that the company’s private call center monitoring system can “analyze 100% of the transactions” and therefore human supervisors can use this information “to be better managers.” Staff can be guided “to improve their performance over time, and to achieve better results in meeting customer demands.”

Artificial intelligence الذكاء الاصطناعي
الذكاء الاصطناعي Artificial intelligence

Monitor employees

With the use of artificial intelligence increasingly in monitoring employees, a big problem can arise when deciding to lay off an employee, and it is who will have the final say in the decision: human or machine, says Jarvis.

She adds, “The human manager may prefer a worker with two children who take care of them alone and whose work is his only source of income, or he believes that another worker has strong connections and will stand on his feet upon his release.”

“If these questions were asked to the artificial intelligence programs, they could not answer them or understand all the factors that played a role in reaching such decisions.”

Algorithms and Sentiments

Professor Sandra Wachter, an artificial intelligence researcher at the University of Oxford, says people imagine that a robot will stand over their heads at work when you tell them your boss is a computer.

Algorithms cannot deal with the subject of feelings and emotions, adding that it is about: “certain leadership tasks related to you that are actually executed by computer algorithms.”

“For example, there could be programs running in secret to monitor your performance, the number of calls you make and monitor your language during phone calls, the emails you send, the sites you browse and the number of times you take a break from work.”

“You can then use the above to determine your salary, grant you a promotion, or withhold it from you. My main concern is that these algorithms are being used to predict things that are impossible for them to do, such as what a good worker should look like, who deserves to be promoted, and these are subject to personal considerations.

Manager improvement

Governments may legislate in this area, but it is more like a minefield due to the overlap between that Artificial Baa and humans in decision-making.

Professor Chamorro Primozyc says that despite concerns about AI taking over the director’s duties, it is important to remember that there are many intolerable human managers.

“It’s very hard for a machine to outperform the best bosses, but it’s not too hard for an AI to be a suitable substitute for a really bad boss.” She adds that human managers “should not be considered the gold standard when thinking about this issue.”

Schwartz says he hopes AI will help human managers improve their performance. Where computer programs will undertake more boring tasks such as setting employees ‘work schedules, distributing simple tasks, doing initial monitoring of employees’ performance and other tasks, which gives the opportunity for human managers to be role models in the best at work.

Source / Egypt14 and BBC

أترك تعليق هنا Leave a comment here

%d مدونون معجبون بهذه: