طالبان تفرض النقاب بالأماكن العامة | Afghanistan

Afghan women
نساء افغانستان

في خطوة مفاجئة أصدرت حركة طالبان، اليوم السبت، قرار يلزم النساء بإرتدا البرقع في الأماكن العامة والشوارع العامة، وأيضا يدعوا هؤلاء النساء إلى ملازمة منازلهن إذا لم يكن لهن عمل خارج المنزل.

حيث يأتي ذلك ضمن السياق والخطوات التي إتخذتها حركة طالبان, والذي إعتبره البعض تضييق على حركة وحرية النساء وحقوقهن.

فترة التسعينيات

وفي نفس السياق حاول عدد من نساء أفغانستان المطالبة بحقوقهن عبر التظاهر في العاصمة كابول وبعض مدن أفغانستان، حيث تعرض أغلبهن للقمع والإعتقال من الناشطات والحجز بعضهن إلى أسابيع.

حيث شبه بعض النساء سيناريو ما حدث سابقا في فترة التسعينيات من قبل حركة طالبان على النساء عن طريق فرض البرقع والنقاب الإلزامي لجميع النساء.

قيود جديدة

حركة طالبان أقرت قيود جديدة على النساء وهو بفرض ارتداء البرقع بالأماكن العامة، في أكثر استهداف للحريات صرامة منذ سيطرة حركة طالبان على البلاد قبل أشهر.

حيث صرح القائد الأعلى في أفغانستان وحركة طالبان هبة الله أخوند زاده، حيث أمر اليوم السبت، النساء في ارتداء البرقع في الأماكن العامة.

وجاء ذلك في مرسوم صادر عن أخوند زاده نشرته سلطات حركة طالبان في العاصمة كابول: “ينبغي عليهن وضع التشادري (إسم آخر للبرقع) تماشيا مع التقاليد”.

الإنسحاب الأمريكي

منذ أواخر شهر ديسمير الماضي, قامت حركة طالبان بفرض حظر على تنقل النساء في مسافات طويلة مع إستخدام وسائل النقل دون مرافقة أحد أقربائهن الذكور.

وتأتي هذه التطورات مع سعي حركة طالبان في تسويق نفسها إلى المجتمع الدولي على أنها معتدلة في محاولة إلى إستئناف المساعدات.

والتي تم تعليقها عندما انهارت الحكومة السابقة المدعومة من دول الغربية، في المراحل الأخيرة من الانسحاب العسكري الأمريكي من أفغانستان.

إرتداء الحجاب

وفي نفس الوقت طالبت “وزارة الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر” في أفغانستان من القنوات التلفزيونية الأفغانية من التوقف عن عرض الأفلام الدرامية والمسلسلات التي تمثل فيها نساء، كما دعت الصحفيات اللواتي يعملن في مجال التلفزيونات إلى ارتداء الحجاب على الشاشة.

الأماكن العامة

وفي تطور عجيب فرضت حركة طالبان الفصل بين النساء والرجال في الحدائق العامة في العاصمة كابول، مع تحديد أيام الزيارة المسموح بها لكل من الجنسين.

وفي آخر عقدين من حركة النساء في أفغانستان, إكتسبت نساء أفغانستان في العقدين الأخيرين، حريات جديدة في المدارس والوظائف في كل القطاعات، حيث أصبحت محافظة إجتماعية.

حقوق الأفغانيات

وبعد حكم حركة طالبان في البلاد, طالبت بعض النساء حقوقهن عبر التظاهر في شوارع كابول والمدن الكبيرة, ولكن حركتهن تعرضت للقمع بشكل وحشي وإعتقل الكثير منهن وإحتجز بعضهن.

وقبل عودة حركة طالبان للحكم كانت أغلب نساء أفغانستان في أغلب مدن البلاد وخاصة العاصمة كابول كانوا يرتدين الحجاب ولكن الحجاب الفضفاض بدون النقاب أو الحجاب الكامل.

Afghan women
Afghan women

In a surprising step, the Taliban issued a decision today, Saturday, obligating women to wear the burqa in public places and public streets, and also calling on these women to stay in their homes if they do not have work outside the home.

This comes within the context and the steps taken by the Taliban movement, which some considered a restriction on the movement and freedom of women and their rights.

90’s period

In the same context, a number of Afghan women tried to demand their rights by demonstrating in the capital, Kabul, and some cities of Afghanistan, where most of them were subjected to repression and arrests by activists, and some of them were imprisoned for weeks.

Where some women likened the scenario of what happened earlier in the nineties by the Taliban movement on women by imposing the obligatory burqa and niqab for all women.

new restrictions

The Taliban movement has approved new restrictions on women by imposing the wearing of the burqa in public places, in the most stringent targeting of freedoms since the Taliban took control of the country months ago.

The supreme commander of Afghanistan and the Taliban, Hebatullah Akhundzadeh, on Saturday ordered women to wear the burqa in public.

This was stated in a decree issued by Akhundzada published by the Taliban authorities in the capital, Kabul: “They should wear the chadri (another name for the burqa) in keeping with tradition.”

US withdrawal

Since late December, the Taliban have imposed a ban on women traveling long distances and using transportation without a male relative.

These developments come as the Taliban seeks to market itself to the international community as a moderate in an attempt to resume aid.

It was suspended when the previous Western-backed government collapsed in the final stages of the US military withdrawal from Afghanistan.

Wear hijab

At the same time, the “Ministry for the Promotion of Virtue and the Prevention of Vice” in Afghanistan called on Afghan television channels to stop showing drama films and serials in which women are represented, and called on female journalists working in the field of television to wear headscarves on screen.

public places

And in a strange development, the Taliban movement imposed segregation between women and men in public parks in the capital, Kabul, while defining the visiting days allowed for both sexes.

In the last two decades of the women’s movement in Afghanistan, the women of Afghanistan gained in the last two decades, new freedoms in schools and jobs in all sectors, as it became a social conservative.

Afghan women’s rights

After the rule of the Taliban movement in the country, some women demanded their rights by demonstrating in the streets of Kabul and large cities, but their movement was brutally suppressed and many of them were arrested and some of them detained.

Before the return of the Taliban movement to rule, most Afghan women in most of the country’s cities, especially the capital, Kabul, were wearing the veil, but the loose veil without the veil or the full veil.

2 thoughts on “طالبان تفرض النقاب بالأماكن العامة | Afghanistan

Leave a comment

%d مدونون معجبون بهذه: